Als schrijver van dit blog ben ik maar een doorgeefluik. Het gaat hier om een deel van de geschieden

Mijn foto
Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Als schrijver van dit blog ben ik maar een doorgeefluik. De informatie komt van foto's en brieven van Pieter Deys (1880-1945), de vader van Katy (1904-1977) Frits (1906-1949) en Adolf (1908-1940). Pieter was getrouwd met Sophia Draaijer (1872-1932). Frits trouwde met Els Nelson (1908-2004). Zij kregen 4 kinderen, mijn vader Henk (1932-2023), Willem (1934? als baby overleden), Bob (1935) en Els (1937).

zondag 2 januari 2022

Oktober 1935 (6); met de kinderen jong

Er wordt aan het eind van oktober wat gekeuveld over handschriften, briefpapier dat niet doordrukt en over de gezondheid. Dat laatste is vooral voor Katy. Pieter adviseert haar naar aanleiding van een artikel 'van de beroemde Engelsche dokter Sir Arbuthnot something' om toch vooral zes glazen water per dag te drinken, naast alle dranken die je door de dag heen al tot je neemt.*
'Voor jouw eeuwigdurende hardlijvigheid lijkt mij dit een heele simpele en bizonder aannemelijke, rationele raadgeving, gratis free and for nothing. Dat kost geen F2,- aan oogen- of pieskijkers en wie weet hoe je je gaat voelen, als jij al je gal, maagzuren, e.d. eens de kans geeft om door je twaalf-vingeringe en andere darmen te worden weggespoeld. Laat jij het maar eens dun door de darmen drentelen hoor Ka!'
Beiden hebben bovendien last van pijnen door het op de tocht zitten. 
'Zoodra het weer kan moet ik weer een flesch Urodonal hebben. Als je vroeger van 'n ander hoorde dat 'ie rheumatiek had, dan vondt je dat nooit erg. 't Is niet gevaarlijk, menschen hobbelen er mee rond en veel medelijden heb je er niet mee. Maar zoodra je er zelf een flinke tik van te pakken krijgt dan lach je er niet meer om - net zoo min als over "Hindenburg".'
(Waar de referentie aan Hindenburg op slaat, weet ik niet. Het moet de generaal geweest zijn en niet de zeppelin (die in '37 zou verongelukken).) 
En beiden hebben The Good Earth van Pearl Buck gelezen.**
'Pearl Buck was geloof ik de dochter van een Chineesch zendeling, of liever van een zendeling in China, die daar jaren heeft gewoond en dus met de binnenlandsche toestanden vertrouwd en vereenzelvigd is - anders kan je ook nooit zoo'n boek schrijven. Er is een vervolg op, maar dat heb ik niet gelezen. 't Werd me te tragisch. "Het Huis in de Rij" van Top Naeff heb ik ook door Ritter hooren bespreken en als ik dan eenmaal den inhoud van een boek, tendenz en kritiek weet, trekt het mij niet meer om zelf te lezen.'***
En eindelijk wordt Pieter dan ook ingelicht, zo blijkt uit zijn in kapitalen geschreven:
'EN DAN KWAM GISTEREN DE VLIEGBRIEF MET HET HEUGELIJKE NIEUWS.
Nou, jullie hebben het leuk stil gehouden tot op het nippertje. Als jullie er heel eventjes vroeger aan gedacht hadden hadden vader en de nieuwe spruit op denzelfden dag verjaardag kunnen vieren. 't Komt nu aardig in de buurt van Henkie. Ik zit nu tot half November op heete kolen in de hoop dat alles goed zal afloopen. Misschien kan ik dezelfde dichtader openen die ik onlangs voor een kennis liet vloeien:


Gossie, kinderen, wat ben ik benieuwd. Ik had eerst al gedacht dat jullie wilden wachten tot na de groote vakantie. Daartegenover stond dat één kind in de 6 jaar toch wel wat weinig was voor zoo'n gezond en verstandig menschenpaar. Kinderen van allerlei ongelukken worden er genoeg geboren al is men ook hier en daar aan't steriliseeren.'
Pieter is blij dat de twee niet langer hebben gewacht, zelf was hij 28 toen zijn laatste werd geboren en het heeft voordelen om met de kinderen jong te zijn. Nu hoopt Pieter alleen nog op een goede gezondheid van Els. 

* Het gaat hier om Sir William Arbuthnot Lane (1856-1943) een zeer veelzijdig chirurg en arts die diverse behandelwijzen en ook operatietechnieken uitvond, bijvoorbeeld met betrekking tot de 'Lane-disease' of wel constipatie. In de jaren 20 stichtte hij de New Health Society die de nadruk legde op gezonde, vezelrijke voeding, beweging en zon om zo drie maal daags 'te ontlasten'. 

** De Amerikaanse Pearl Buck (1892-1973) was de dochter van een missionaris die in China werkzaam was, waar Pearl haar eerste levensjaren doorbracht en Chineestalig werd opgevoed. Ze vestigde zich er ook later, in een arme regio van China met haar man. Omdat het er moeilijk was een gehandicapt kind te verzorgen, verhuisde ze terug naar Amerika, daar zou ze, na een scheiding, samen met haar tweede man nog negen kinderen adopteren. 
The Good Earth, is de eerste van een trilogie en gaat over een arme, hardwerkedne Chinese boer die met zijn familie allerlei tegenslagen te verduren krijgt. Daarnaast is er veel aandacht voor traditionele waarden die door een jongere generatie niet meer zo worden gewaardeerd.

*** Top Naeff (1878-1953) was een schrijfster, vertaalster en toneelcritica. Een huis in de rij, werd in 1935 uitgegeven en gaat over een liefde tussen een vioolleraar en diens vrouwlijke collega op een muziekschool. Tenminste dat lees ik in een besprekening van Menno ter Braak, zie hier.

Dr. P.H. Ritter jr. (1882-1962) was een bekende spreker die boekbesprekingen voor de radio hield.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

1880-1945; Pieters cv 1893-1915

Het is weer eens tijd voor een update van de informatie rond Pieter Deys. Ik probeer zijn 'werkzame' leven op een rijtje te zetten e...