Als schrijver van dit blog ben ik maar een doorgeefluik. Het gaat hier om een deel van de geschieden

Mijn foto
Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Als schrijver van dit blog ben ik maar een doorgeefluik. De informatie komt van foto's en brieven van Pieter Deys (1880-1945), de vader van Katy (1904-1977) Frits (1906-1949) en Adolf (1908-1940). Pieter was getrouwd met Sophia Draaijer (1872-1932). Frits trouwde met Els Nelson (1908-2004). Zij kregen 4 kinderen, mijn vader Henk (1932-2023), Willem (1934? als baby overleden), Bob (1935) en Els (1937).

vrijdag 7 januari 2022

November 1935 (3); inventarisatie

De brief die in het vorige blog werd besproken, gaat nog even door. Gelukkig was er ook nog geld over voor een nieuw schrijfmachinelint.  
'Maar zooals reeds eerder betoogd: het water komt wel tot aan de lippen......[...] Ik dacht eerst dat Bob op wapenstilstandsdag was geboren, maar Katy beweerde op de 10de. In het laatste geval is hij net als zijn grootvader een Zondagskind. Maar toch zal hij niet te kort komen wat ik mijn heele leven te kort ben gekomen, n.l. dat St. Nicolaas cadeaux en verjaardagscadeaux samenvallen.' 
Er moet opgeruimd worden, gezien de nieuwe plannen - we hebben nog niets concreets vernomen, en Katy komt helpen:

Er worden maar liefst drie schuine moppen met het nieuwe typelint vereeuwigd en dan de mededeling dat de postzegels zullen worden verzonden met een verzekeringswaarde van vijfhonderd gulden. 'Die vracht met de 2 rolletjes [drukwerk] bracht Maandag ten postkantore. Porto's f 2,56 Asjeblieft. Nu heb ik Esje, als de verzamelaarster voor Henkie daarvan nog een boel te vertellen. Als er tijd voor is doe ik dat nog in deze brief, anders volgende week.'
En dan nog meer informatie over de opschoning:

Pieter zal PaMa vragen of zij voor Frits en Els willen opslaan: 
'de Brockhaus, de oude hangklok en nog een paar dingen die ik bij deze aan jullie vermaak, zooals het prachtige heerenkastje dat ik van de loge kreeg op mijn 50sten verjaardag en een van de twee zilveren ronde reliefs.* Katy krijgt de een, jullie de ander. Naderhand zal Katy het wel aan Henkie vermaken, zoodat ze dan weer bij elkaar komen. Tenzij hij en Bob weer gaan splitsen. Katy verkoos verder het Egyptische doek dat boven het buffet hing en de Buddha. D.w.z. de Buddha sta ik nog niet af, maar die is dan toch eventueel voor haar. Evenzoo mijn groote koper beslagen en met koperen slot-pilaren voorziens staten-Bijbel. Ik zal PaMa vragen die ook voor jullie in bewaring te nemen, onder voorbehoud dat mocht ik OOIT weer een huis opzetten, die bij me blijft tot ik naar een ander Crooswijk ga.'Er zullen nog een paar kostbaarheden (niet genoemd) worden opgestuurd 'als spontane uiting van dank en waardering voor hetgeen jullie zoo ongevraagd en onverwacht voor mij doen. Frits krijgt twee voorwerpen en voor Esje en Katy zal ik nog een paar mooie steentjes uitzoeken.' Pieter rept in een brief aan de ouders van Els ook nog van 'een ingelegd wortelhouten cigaretten-doos'.

* Brockhaus is een Duitse encyclopedie, als volgt omschreven:
Het Conversations-Lexikon [heeft] de taak om de wetenschappelijke, artistieke en technische resultaten vloeiender en populairder te maken, niet voor de zakelijke praktijk, maar voor de tevredenheid en bevordering van het algemeen onderwijs. […] Want die algemene opvoeding is niets minder dan de humane opvoeding die het individu binnen het culturele leven van zijn tijd verwerft, die de beroepsopleiding als uitgangspunt veronderstelt en, evenals de intellectuele zowel als de morele mens, als de bron van sociale en nationale kracht en ontwikkeling moet worden overwogen of voor het beoefenen van een vaardigheid, maar om de mens als zodanig kennis te laten maken met de wereld die buiten zijn alledaagse horizon ligt, door hem inzicht te geven in het concept en de organische samenhang van dingen, zoals evenals een overzicht van het geheel, zo niet opengemaakt, dus het is opgelucht.
De zilveren reliëfs zijn herdenkingsbordjes uit 1813. Meer weet ik er niet van.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

1880-1945; Pieters cv 1893-1915

Het is weer eens tijd voor een update van de informatie rond Pieter Deys. Ik probeer zijn 'werkzame' leven op een rijtje te zetten e...