Als schrijver van dit blog ben ik maar een doorgeefluik. Het gaat hier om een deel van de geschieden

Mijn foto
Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Als schrijver van dit blog ben ik maar een doorgeefluik. De informatie komt van foto's en brieven van Pieter Deys (1880-1945), de vader van Katy (1904-1977) Frits (1906-1949) en Adolf (1908-1940). Pieter was getrouwd met Sophia Draaijer (1872-1932). Frits trouwde met Els Nelson (1908-2004). Zij kregen 4 kinderen, mijn vader Henk (1932-2023), Willem (1934? als baby overleden), Bob (1935) en Els (1937).

woensdag 19 januari 2022

Laatste dag 1935 (7); koek en koekjes

Er komt bericht uit Indië, waar alles wel is. Pieter gaat dus met een tevreden gemoed Oud en Nieuw vieren bij de familie Chambers. Zij hebben Katy ook uitgenodgd die zelf heeft geopperd dan meteen te blijven logeren, omdat ze een verstuikte voet heeft en liever niet de trappen opklimt bij Pieter. Hij bedankt zijn kinderen weer voor de postwissel en stuurt hun zelf ook wat op: een VOC munt, een zilveren medaille en een eveneens zilveren sigarettenkoker. Daarmee gaan ook gelukwensen voor het nieuwe jaar.
'Dus liefjens ik wensch jullie een jaar zonder verder korting, want 5% is toch alweer een heele hap, gezondheid voor groot en klein beterschap met verstuikte voeten en alle andere mankementen en naast al deze materieele wenschen hoop ik dat jullie het eenige dat werkelijk gelukkig maakt zullen genieten en dát is een tevreden en blij innerlijk. Ik zou mijn gevoel van volkomen tevredenheid wel in jullie willen overgieten om de zekerheid te hebben dat jullie deze gekke wereld die alsmaar jaagt naar alles wat GEEN waarde heeft, beschouwen met den blik van rustige filosofen, tevreden met hetgeen ze genieten boven zoovele millioenen, dankbaar voor de dagelijksche nuttige werkzaamheid en met allerlei verwachtingen voor de vele jaren die nog voor jullie liggen in opwaardsche lijn. En hierbij een hartelijke zoen voor de vrouwen en 'n verticale voor mijn jongen, met kleine verticaaltjes voor m'n nog kleinere jongens, die m'n jongste dochter wel plus piccaniene zoentjes aan ze wil overmaken. Tegelijk eindig ik hiermede dit epistel, want anders blijf ik maar aan 't kletsen. Nogmaals, Prosit Neujahr en veel liefs'
Op 27 december schrijft Frits ook een brief aan familie, maar die is van een andere orde. Frits heeft het enorm druk gehad.
'Ik ben volkomen gaar en gekookt. 't is n.l. vandaag Aidi'lfitri of zooals men op Jawa meestal zegt Garebeg Poeasa. Hoe dan ook, 't is de eerste dag van de maand Sjawal, zoodat dus Ramadan sedert gisteren tot het verleden behoort.'
Het suikerfeest wordt onder de mohammedanen uitbundig gevierd en voor de controleur betekent dit dat hij alle ambtenaren langsgaat voor gelukwensen. 
'En zoo heb ik vandaag van 1/2 10 tot 1/2 5 bezoeken afgelegd, waarvan het ergste is de consumptie. Stel je voor om 1/2 10 's morgens bier met koek, no 2 bier met koek, no 3 bier met koek (met koek = m.k.) no 4. koffie m.k. no 5. thee m.k., no 6. port m.k. no 7 t/m 11 thee m.k. Allemaal m.k. hetgeen tot gevolg heeft dat m.k. op het oogenblik beteekent moet k.tsen! Bedanken kun je vrijwel niet, want dat is geen compliment voor de hard gezwoegd hebbende huisvrouw. 't Beste is om er niet heen te gaan, maar dat staat in zoo'n kleine gemeenschap ook al niet erg vriendelijk. Dus slik je met mannenmoed koek en koekje, kwee-kwee en kwee-kweetjes, cake en cake-jes en alle andere vormen van koek en koekjes die je voorgezet worden. Die varieeeren van de grootte en dikte van een Hollandse cent tot die van een behoorlijk kippenei. Daartusschen heb je lange-dunne, korte-dunne, lange-dikke en korte-dikke, ronde ovale en onbestemd van vorm, droog, zacht, meelig, klef en steenhard. 't Beroerste is dat je bij iedereen het hele repertoir aantreft. De dames schijnen ieder over een stuk of tien recepten te beschikken, iedere serie van 10 volkomen gelijk aan iedere andere serie van tien. En aangezien een goed gevulde tafel netjes is, worden alle recepten gemaakt en alles permanent uitgestald.'
Frits slaat zich er 7 uur lang dapper doorheen, met het idee dat hij de mensen er een plezier mee doet en dat het er nou eenmaal bij hoort. Gelukkig gaat het thuis verder uitstekend en begint Henk al een hele vent te worden, die zo af en toe wel op zijn nummer gezet moet worden.
'Laatst lag hij in bed te roepen tegen mamma. Ik verbood hem en zei dat 'ie moest gaan slapen, en hij: "Henkje zegt tegen mamma en niet tegen pappa!" Nou zoiets kun je niet over z'n kant laten gaan, vind ik. Ik heb 'm dus toen met de gewenschte stem verheffing verteld dat pappa zegt tegen Henkje en dat 'ie moest gaan slapen, 'tgeen prompt geschiedde. 
En nu, geliefde hoorders zingen we tot besluit psalm 940 ' t 5 en 14e vers en dan zal de collecteschaal rondgaan. Voor zoover, smeer ik 'm dag-dag, Frits.'
Helaas weet ik niet op welke psalmtekst Frits hier doelt. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

1880-1945; Pieters cv 1893-1915

Het is weer eens tijd voor een update van de informatie rond Pieter Deys. Ik probeer zijn 'werkzame' leven op een rijtje te zetten e...