Als schrijver van dit blog ben ik maar een doorgeefluik. Het gaat hier om een deel van de geschieden

Mijn foto
Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Als schrijver van dit blog ben ik maar een doorgeefluik. De informatie komt van foto's en brieven van Pieter Deys (1880-1945), de vader van Katy (1904-1977) Frits (1906-1949) en Adolf (1908-1940). Pieter was getrouwd met Sophia Draaijer (1872-1932). Frits trouwde met Els Nelson (1908-2004). Zij kregen 4 kinderen, mijn vader Henk (1932-2023), Willem (1934? als baby overleden), Bob (1935) en Els (1937).

woensdag 5 januari 2022

November 1935 (1); daar is 'ie dan

 
Het telegram is verstuurd vanuit Den Haag, dus, zoals Frits al aankondigde inderdaad via PaMa. En hier dan ook Pieters huidige adres: Essenburgsingel 33a.* 
Op verder nieuws over Bob moeten we nog wachten, dit is nog heel vers natuurlijk, want Bob is net een dag oud. 
Ondertussen heeft Pieter ook andere dingen aan het hoofd - dat hij maar nauwelijks boven water kan houden. 
Hij stuurt een brief aan de Royal Aero Club in Londen. 
'Dear sir, I hope you will excuse my troubling you about the following. Hard times reluctantly compell me to dispose of my keepsakes and curiousities.'
Het gaat om spullen uit 1919, toen Sir Harry Alcock (Pieter schrijft Allcock) Nederland aandeed en daar het aerodrome in Amsterdam bezocht. Pieter biedt een foto van de aankomst daar aan, alsmede een foto van het officiele diner, aangeboden door generaal Snijders 'the Dutch Commander in chief'. Tot slot is er een menu dat is gesigneerd door Sir Alcock en diens 'Asst.Pilot Nelson'.
Pieter schrijft dat hij in het ontvangstcomité zat en er werk van had gemaakt om ervoor te zorgen dat Alcock Amsterdam zou bezoeken na zijn succesvolle vlucht over de Atlantische Oceaan. 'Which was the FIRST on record.'
'We gave him a roaring reception. After his visit to Amsterdam there were hundreds more to mourn the accident in France which took place shortly after. 
I hope that his autograph and the photo's will have some value for your archives, or perhaps, if it is not asking too much, you could arrange a little raffle for me amongst these who are interested. If I were not so sorely in need of cash I would not part with these momentoes.'*
Daarnaast gaat er een brief naar 'Den Heer CHEF der Afd. PROGRAMMA' bij de Avro. Het epistel begint zo:
'Voor het geval ik voor de volgende zaak niet bij U maar bij den heer Nico Treep moet zijn, bied ik U reeds bij voorbaat mijn verontschuldigingen aan, maar omdat ik al eens vroeger het genoegen had met U te corresponderen, met zeer veel verloop, wend ik mij zelfzuchtiglijk aan het beproefde adres.'
Pieter probeert enige curiosa onder zijn muziekverzameling te slijten. 
'Het zijn vier deelen verzamelde muziek (3 losse velletjes: Fransch) De oudste muziek die er bij is zal 'n jaar of 90 á 100 oud zijn, zooals b.v. "Feest-Marsch ter eere van Artis 1849." Nog Zoo'n curiosum is een "Herinnering aan de eerste Gaz ontsteking te Amersfoort in 1859."'
'Behalve die curiosa voor Uw muziekbibliotheek zitten er wellicht nog een paar programma's in over "Salon-muziek in de 19e eeuw". Gaarne accepteer ik wat U denkt dat het waard is.' Naast een hoogachtend en waarschijnlijk een handtekening is de brief ook nog ondertekend als 'luistervink No. 060495.'

* Deze stadsuitbreiding waar oorspronkelijk boerderij Essenburg lag, werd gebouwd eind negentiende en begin twintigste eeuw. Ik geloof dat de hele buurt bij het bombardement in 1940 gespaard is gebleven. Er woonden veel joden die tijdens de Tweede Wereld Oorlog zijn gedeporteerd en in 1942 vestigde het hoofdkantoor van de Joodse Raad in Rotterdam zich op nummer 24b.
Op Google maps kun je het huis, in de huidige staat, bekijken.

** John Alcock en Arthur Brown maakten in juni de eerste non-stop transatlantische vlucht in een aangepaste bommenwerper uit de Eerste Wereldoorlog. Vanaf New Foundland vlogen ze naar Ierland. In december van datzelfde jaar verongelukte Alcock bij Rouen toen hij in een soortgelijk vliegtuig (een Vickers Vimy) op weg was naar een vliegshow in Parijs. Over de co-piloot Nelson kan ik niets vinden.
De Royal Aero Club is het overkoepelende orgaan voor de luchtsport in Engeland en bestaat sinds 1910.

*** De gasontsteking in Amersfoort vond op 17 augustus (1859) plaats. Welk feest bij Artis in 1849 een mars verdiende, kan ik niet vinden. Een stukje uit het lied Zonder werk, kun je hier beluisteren. De tekst van het lied Kus mij vader, ik ga rusten lees je hier en die van Mijn vriend Lindeman hier.  De muziek van Naar de parade in de maliebaan, ligt bij het Meertensinstituut. O God verlaat mijn Neerland niet (uit 1830), kun je hier beluisteren.
Het Pinkhof-schandaal slaat waarschijnlijk op de Rotterdamse zakenman Lodewijk Pincoff. Kijk maar hier.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

1880-1945; Pieters cv 1893-1915

Het is weer eens tijd voor een update van de informatie rond Pieter Deys. Ik probeer zijn 'werkzame' leven op een rijtje te zetten e...