Als schrijver van dit blog ben ik maar een doorgeefluik. Het gaat hier om een deel van de geschieden

Mijn foto
Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Als schrijver van dit blog ben ik maar een doorgeefluik. De informatie komt van foto's en brieven van Pieter Deys (1880-1945), de vader van Katy (1904-1977) Frits (1906-1949) en Adolf (1908-1940). Pieter was getrouwd met Sophia Draaijer (1872-1932). Frits trouwde met Els Nelson (1908-2004). Zij kregen 4 kinderen, mijn vader Henk (1932-2023), Willem (1934? als baby overleden), Bob (1935) en Els (1937).

vrijdag 21 januari 2022

Januari 1936 (2); dat hooggehakte damesschoeisel.

Het zou zomaar kunnen dat Els nog aan het worstelen is met haar gewicht. Het leest als een reklame: het voorstel van Pieter om  moeder een pakje Crystallosetten te laten opsturen. 
'Twee kleine korreltjes zijn voldoende voor een kop thee of koffie [...] Het heeft mijn ontluikende buikje nagenoeg tot normale proportiesd terug gebracht. Suiker is erg vetaanzettend. Je kunt er desnoods je puddingen ook mee aanmaken. Ik, die in mijn doorloopende eenzaamheid nogal veel kopjes thee verorberde kreeg daardoor heel wat suiker naar binnen. Voorts eet ik uitsluitend bruin brood en niet veel aardappelen. Je zult zien dat je daarmee een heel eind opschiet, zonder er eigenlijk 'n dieet op na te houden.'
Overigens heeft Pieter niet alleen voor Els advies.
'Ik ben blij dat je voet aan het opknappen is, Katy. Voorzichtig maar, want het gewicht dat je voetjes te dragen hebben is nou niet bepaald het lichtste, al ben je nergens te zwaar. Je telt niet bij de kleintjes en al ben je dan nog zoo goed geportioneerd dan rust er op de voeten toch een heel vrachtje. Dan lijkt me daarbij dat hooggehakte damesschoeisel erg onstabiel.'
Ter voorbereiding op de verhuizing naar Portugal, waar Katy heen zal komen met haar vakantie, heeft Pieter het boekje Portugeesch in één week aangeschaft. 'Directe methode om zonder onderwijzer spoedig Portugeesch te spreken, te lezen en te verstaan. Het prul bevat 25 ongelukkige wijd-uitelkaar gedrukte blz., zonder EEN ENKELE taalregel. Op de laatste pagina komt o.a. dit leerrijke gesprek voor:
Hoe is het met den eetlust                 Come com appetite?
Jawel, dokter!                             Sim, senher.'
De al eerder in dit blog afgedrukte foto van Henk heeft Pieter bereikt. Ik denk dat baby Bobbie nog niet zo fotogeniek wordt bevonden. 
''n Snuit van 'n jongen. Wat heb ik aan dat kind in de laatste paar maanden gewonnen. Een hele poos geleden hebben jullie eens een foto gestuurd front- en zijaanzicht, waarop ik hem bepaald magertjes vond en dacht dat ie ziekelijk was. En nu is 't plotsklaps zoo'n leuk, flink kereltje geworden [...] Waarom heb je een jongen een zakje op zijn blouse gegeven aan zijn rechterkant. Ik vind het een alleraardigst steekpatroontje, maar een zak op een jongensblouse moet links, vraag het maar aan zijn P.V.-vader.'
Helaas krijgt Pieter naar zijn smaak weinig te horen over het werk en de studie van Frits.
'Ik hoor niets meer van de werkelooze-tinwinning; van Frits' rubber-voorstel; van de percentage geïnde belastingen; van laksche inlandsche ambtenaren of schoolmeesters die uitgekafferd worden; van Minangkebausche of andere talen; van plaatsnaamherkomsten; van folkloristische verzamelingen enz. In een "Kern" las ik een poos geleden een aardige verzameling legenden en sprookjes van Halmaheira, door Mevr. Van Diejen gecontribueerd in "Tropisch Nederland": "Hoe de Alfoer leerde dat er ook goede schoonmoeder zijn"; "verhaal van een slechte schoonmoeder en nog slechtere schoonzusters"; "Het kan soms goed wezen behulpzaam te zijn voor anderen".* Aardig naverteld en aantoonende dat die verhalen er toch altijd een moraal op na houden ter leeringhe en onderwijzinghe.'

* Tropisch Nederland was een tijdschrift dat eens in de veertien dagen verscheen. Het had als ondertitel: Tijdschrift ter verbreiding van kennis omtrent Oost- en West-Indië. De alfoeren zijn een bevolkingsgroep op de Molukken en Halmaheira is een Moluks eiland, maar in de koloniale tijd werd met alfoeren de oorspronkelijke bevolking uit verschillende eilanden van de Molukken bedoeld.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

1880-1945; Pieters cv 1893-1915

Het is weer eens tijd voor een update van de informatie rond Pieter Deys. Ik probeer zijn 'werkzame' leven op een rijtje te zetten e...