Als schrijver van dit blog ben ik maar een doorgeefluik. Het gaat hier om een deel van de geschieden

Mijn foto
Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Als schrijver van dit blog ben ik maar een doorgeefluik. De informatie komt van foto's en brieven van Pieter Deys (1880-1945), de vader van Katy (1904-1977) Frits (1906-1949) en Adolf (1908-1940). Pieter was getrouwd met Sophia Draaijer (1872-1932). Frits trouwde met Els Nelson (1908-2004). Zij kregen 4 kinderen, mijn vader Henk (1932-2023), Willem (1934? als baby overleden), Bob (1935) en Els (1937).

donderdag 13 januari 2022

December 1935 (2); 'n reuzekoopje

Pieter krijgt van Katy voor zijn verjaardag foto's van Henk, onder andere in een klein album dat in zijn handtas past. 
'Over de kieken niets dan lof. Dat kind wordt 'n schat - of volgens z'n ouders is hij dat waarschijnlijk reeds lang. Maar dat groeien van de intelligentie zien jullie per dag en hooren het per uur, terwijl ik hier op kiekjes moet afgaan. Met deze zending was het net of Henkie in een ander stadium was aangeland. De baby is opgehouden en de jongen begint. Op alle kieken is hij leuk [...].'
'In ruil' stuurt Pieter aan zijn kleinzoon 'overdrukplaatjes die misschien dienen kunnen als belofte er een over te drukken als hij zich bijzonder goed gedraagt.' 
Pieter vertelt dat Sinterklaasavond zeer geslaagd was, gevierd bij de Chambers, die er altijd veel werk van maken en dit keer ook Katy uit hadden genodigd. Omdat Pieter aan het opruimen is, had hij leuke cadeaus voor de zoon van het echtpaar, 'o.a. de langzaam verkleurende globe'.
Het is ook Pieters verjaardag, dus er worden extra veel cadeaus uitgewisseld. Van Katy bijvoorbeeld '5 heele guldens', van de Chambers een zijden pyjama en sigaretten, leren pantoffels, een tube scheerzeep 'zoo kunstig in een groote ontbijtkoek verpakt, dat we in het eerst niet konden vinden hoe die tube er in geprakkiseerd was.' Verder nog sokken en ' 'n "Lexicon"-spel, zooals ik er jullie ook een zal sturen.'* En dan ook nog een nieuwe hoed, die broodnodig was. Pieter is blij dat hij dit jaar ook echt mooie cadeaus (uit zijn eigen verzameling) hier tegenover kan stellen. 
Pieter wordt toch nog verrast door het bezoek van PaMa. Pa had vergeten op de briefkaart met aankondiging van hun bezoek te melden dat het naar het huis- en niet postadres moest worden gestuurd. 
'Gelukkig kon ik met kunst en vliegwerk 'n koffiemaaltijd bijeen schrapen. Pa zat me te vertellen hoe hij dat aan huis bezorgen er zeer secuur had opgezet en elk woord 3 maal had onderstreept met blauw potlood. Ik 's maandags op hooge pooten naar m'n postbus met het plan om de ooren der betrokken authoriteiten eens goed te wasschen, maar het hoefde niet. Pa had vergeten het er op te zetten. Dat vond ik nu eens een aardig voorbeeld van de werkzaamheid der verbeelding. Zal je Pa op z'n neus zien kijken als ik hem eerdaags die briefkaart terug stuur.'
Pieter heeft spullen voor Katy ook klaargemaakt voor verzending. Ze zitten in een grote kist, maar:
'Het groote portret van jullie drieën en de 1870'er oorlogskaart van Europa konden er niet in. Die heb ik dus in het tijgervel gerold en daaromheen het verharde bokkenvel dat [op?] stinkdierenhuid is genaaid. Dat vel is echter zoo godsgruwelijk aan 't verharen, dat je het maar dadelijk aan de vuilnisman moet meegeven, hoor Katy. Mijn grond hier zit nog vol haren van dat lamme ding. Het is goed pakmateriaal en daarom heb ik het gebruikt. Je moet het ook direct ontpakken, zoodat het tijgervel niet eventueel door mot wordt aangetast en dat het uit de vouwen komt. Het is een PRACHTvel Katy. Hou er dus geen flausies op na, maar leg ok hang dat vel uit en als je er een fatsoenlijk bod voor kunt krijgen, verkoop het dan. Zooals ik je vertelde verkoopen de Zoo's 'n dooie tijger voor 'n gulden of 80. Daarbij komen de kosten van villen en huis prepareeren, zoodat zoo'n vel hier dik over de f 100 waard hoort te zijn. Geef je het dus voor 50 dan heeft men 'n reuzekoopje.'
Er volgt een aanmaning aan Katy om toch vooral te gaan archiveren.
En dan nog een opmerking, omdat Frits zijn vader in bijbelkennis heeft overtroffen, waar het Hooglied betreft.
'Ja, viezek, daar heb jij natuurlijk in zitten snuffelen om je vrouw te kunnen vertellen dan haar buik was als een hoop tarwe, haar borsten als druiven trossen en haar hals als een elpenbeenen toren - daar ben IK goddank te netjes voor. Maar alle gekheid op een stokje; als jij die aanhalingen uit het hoofd wist, dan maak ik je toch m'n compliment.'
Er is nu ook te lezen dat Frits in verband met de bevalling een race van 2 uur en 40 minuten heeft gehad (Sawah Loento ligt bijna 200 kilometer van Bankinang vandaan). 
' Nou, toen zal wel alles aan je getrild hebben. Wat vind ik het fijn dat alles zoo goed is afgeloopen. En dat Esje zich zoo kranig heeft gehouden dat Frits geen kik heeft gehoord vind ik een prestige verhoogende prestatie. Men zegt wel eens dat als mannen ook kinderen konden krijgen, om en om met de vrouw, en de vrouw begon, dan had ieder gezin drie kinderen en niet meer. En ik geloof vast dat het waar is.'

* Het Lexiconspel bestond uit een pak kaarten met letters erop die je moest aanleggen als een soort scrabble.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

1880-1945; Pieters cv 1893-1915

Het is weer eens tijd voor een update van de informatie rond Pieter Deys. Ik probeer zijn 'werkzame' leven op een rijtje te zetten e...