Als schrijver van dit blog ben ik maar een doorgeefluik. Het gaat hier om een deel van de geschieden

Mijn foto
Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Als schrijver van dit blog ben ik maar een doorgeefluik. De informatie komt van foto's en brieven van Pieter Deys (1880-1945), de vader van Katy (1904-1977) Frits (1906-1949) en Adolf (1908-1940). Pieter was getrouwd met Sophia Draaijer (1872-1932). Frits trouwde met Els Nelson (1908-2004). Zij kregen 4 kinderen, mijn vader Henk (1932-2023), Willem (1934? als baby overleden), Bob (1935) en Els (1937).

dinsdag 11 januari 2022

November 1935 (7); straal benieuwd

Een dag nadat Pieter zijn laatste brief in november '35 schrijft, neemt zijn zoon de pen op voor een kort briefje om zijn vader met diens 56ste verjaardag te feliciteren. 
'Kort maar hevig, is ons wachtwoord. Kort maar verdui.........veld hevig.'
Frits heeft maar weinig tijd voor een brief, want de postauto is er al en hij is de hele dag opgehouden door zijn collega uit Padang. 
'Of je je volgende verjaardag tezamen met ons in Nederland of ergens in 't Zuidelijk Oporto zult doorbrengen, is voorlopig nog een open vraag. Hoe dan ook, we hopen dat de volgende vejaardag een gelukkig 56ste levensjaar zal afsluiten. Ik ben straalbenieuwd wat je in Oporto gaat doen. Je nadere berichten daarover hebben we op dit moment nog niet ontvangen maar die zullen morgen komen in de brief die tegenwoordig as regularly as clockwork uit handen van de postbode ontvangen.'
Els voegt ook haar gelukwensen toe en wenst haar schoonvader een goede gezondheid, 
'vooral ook dat die akelige rheumatiek zich niet nog eens herhalen zal, want dat dat ellendig is, dat weet ik al heb ik het dan niet aan den lijve ondervonden, gelukkig. Volgend jaar vieren we deze groote dag gezamenlijk hoor, dat zal gezellig worden! 
 Els vertelt dat ze een goede thuisreis heeft gehad 
'dank zij alle hulp van Fisje. Vader, U weet niet half hoe een handige zoon of U hebt, een reuze genot voor mij, want hierdoor heb ik me de eerste dagen thuis niet teveel hoeven vermoeien, en dat is heel wat waard. Ik hoefde alleen maar te voeden, de rest, luiers verwisselen, navelbandjes ombinden en de baby baden, dat alles deed Fisje! Ik ben hem dan ook erg dankbaar voor.'
Els dankt voor de kantjes die arriveerden net voordat ze voor de bevalling naar Fort de Kock vertrok. Ze komen goed van pas en een nieuwe zending is altijd welkom. 
'Kleine Bobbie is een complete schat, hij heeft een eenig vroolijk toetje en lacht erg vaak al, natuurlijk onbewust, maar we zitten steeds naar zijn vrolijke toetje te kijken. Hij is, behalve zijn luie drinken, een voorbeeldig kind, slaapt 's nachts door en is ook het grootste deel van de dag rustig.
Nog eens hartelijk slamat, we zullen die dag ook feestelijk herdenken en veel liefs plus extra verjaarszoen op 't bekende plekje van Uw Els.'
Ondertussen is, met de geboorte van Bob, de verjaardag van Henk vrijwel niet in de brieven gememoreerd. Maar er zijn wel foto's gemaakt. Lekker koppie toch!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

1880-1945; Pieters cv 1893-1915

Het is weer eens tijd voor een update van de informatie rond Pieter Deys. Ik probeer zijn 'werkzame' leven op een rijtje te zetten e...