Als schrijver van dit blog ben ik maar een doorgeefluik. Het gaat hier om een deel van de geschieden

Mijn foto
Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Als schrijver van dit blog ben ik maar een doorgeefluik. De informatie komt van foto's en brieven van Pieter Deys (1880-1945), de vader van Katy (1904-1977) Frits (1906-1949) en Adolf (1908-1940). Pieter was getrouwd met Sophia Draaijer (1872-1932). Frits trouwde met Els Nelson (1908-2004). Zij kregen 4 kinderen, mijn vader Henk (1932-2023), Willem (1934? als baby overleden), Bob (1935) en Els (1937).

donderdag 6 januari 2022

November 1935 (2); prachttafreel

Pieter meldt de ontvangst van het telegram (inderdaad uit Den Haag). Hij is blij en opgelucht.
'Ik weet niet of jullie misschien op een dochter hadden gehoopt. maar ik vind jongens nog maar de beste familie-aanwinst.' Wat zal Katy daarover gedacht hebben?
'De naamkeus heel aardig. Flinke leuke jongensnaam. Jullie doen het net als ik. Familienamen interesseerden me geen snars. Dat er desalniettemin, evenwel en nochthans eenige bewaard bleven, is louter toeval. Ziehier de geschiedenis. Mijn moeder heette Catharina. Geen lelijke naam al waren er ook Catharina's van Rusland en De Medici. De Teetjes werd in Augustus geboren; ergo: Catharina Augusta. Mijn vader heette Frederik; mijn broer Hendrik; de combinatie vond ik heel mooi; een broer des overleden konings Willem III heette Frederik Hendrik ergo: Frederik Hendrik. Richard Adolf is pure fantasie, ofschoon ik die combinatie niet zou hebben gemaakt als ik er toen bij bedacht had dat die voorletters plus naam Radeys spelden.'
Pieter vindt het prettig dat er weer nageslacht is en dat het kind al een jaar zal zijn bij verlof, dus dan is hij gemakkelijk onder te brengen bij deze of gene. 
'Als ie tegen dien tijd zindelijk is, en ik ben hier nog tegen die tijd, dan kan je hem gerust een paar dagen bij z'n grootvader in depôt geven. Dat ie bliksemsgoed voor 'm zou zorgen, behoeft geen nader betoog. Ik zou zelfs in staat zijn voor dit speciale geval luiers te leeren aandoen - en dat zegt voor mij iets want voor plasjes en stankjes heb ik mij steeds verre gehouden. Voor zoover ik me kan herinneren hebben geen van m'n drie kinderen me ooit een warme vochtige broek bezorgd. Nette kinderen.'
Met deze brief stuurt Pieter ook een kopie mee van een artikel dat hij de Groot-Loge in Schotland stuurde, maar waarop hij, na 12 dagen, nog steeds geen reactie heeft gehad. Wel heeft hij een bedrag gekregen voor een ander artikel over de vrijmetselarij, waarschijnlijk dat over de verboden in Duitsland. Met het honorarium hiervoor en de postwissel uit Indië, kan Pieter de huur weer betalen. Hij is zijn kinderen dan ook heel dankbaar voor hun steun. 
En steun komt er ook van PaMa waar Pieter op bezoek gaat, samen met Katy. De dochter neemt de verzendkosten van de post op zich en Pa trakteert naast een kop koffie bij Sandeman ook nog op een film: Episode.* Met wat nieuwe sigaretten voelt Pieter zich een heus zondagskind en niet alleen vanwege de materiële zaken, het is ook gewoon een zeer gezellige dag, met discussies over Katy's strubbelingen met het bestuur en personeel van Het Nieuwe Huis, de nieuwe plannen van Pieter, en over de familie in Bangkinang.**
'Diverse koeien kwamen uit oude sloten en dan luidde de commentaar weer: wat zal er het volgend jaar gebruld worden als dat stel weer eens terug is. Heel oneerbiedig zei Katy van een Weledelgestrengen Bestuursambtenaar, Doctorandus, enz.: Ik zie Frits al zitten met zijn bek wagenwijd open, brullende van 't lachen. Of ik: Ja, we stompen elkaar van de eene hoek van de kamer naar de andere. Die arme Henkie zal dan niet weten hoe hij het heeft dat een vreemde man zijn vader een opstopper durft te geven en Esje zit er glunderend bij met No. 2 aan de borst. Prachttafreel.'

* Episode was een Oostenrijkse film in het Wiener film genre: licht romantisch, komisch met ook sociaal commentaar. Het was de enige Oostenrijkse film van een Joodse producent (Walter Reisch) die in Nazi-Duitsland vertoond mocht worden.

** Het Nieuwe Huis is een appartementencomplex aan het Roelof Hartplein in Amsterdam opgericht in 1918 door mevrouw kruys en in 1928 afgebouwd door architect Barend van den Nieuwen Amstel. Het gebouw diende als woongelegenheid voor vrijgezellen en bevatte 188 appartementen, een leeszaal, restaurant en diverse winkels. Vanuit een centrale keuken werden het restaurant en de eetzaal voor bewonders bediend.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

1880-1945; Pieters cv 1893-1915

Het is weer eens tijd voor een update van de informatie rond Pieter Deys. Ik probeer zijn 'werkzame' leven op een rijtje te zetten e...