Als schrijver van dit blog ben ik maar een doorgeefluik. Het gaat hier om een deel van de geschieden

Mijn foto
Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Als schrijver van dit blog ben ik maar een doorgeefluik. De informatie komt van foto's en brieven van Pieter Deys (1880-1945), de vader van Katy (1904-1977) Frits (1906-1949) en Adolf (1908-1940). Pieter was getrouwd met Sophia Draaijer (1872-1932). Frits trouwde met Els Nelson (1908-2004). Zij kregen 4 kinderen, mijn vader Henk (1932-2023), Willem (1934? als baby overleden), Bob (1935) en Els (1937).

vrijdag 14 januari 2022

December 1935 (3); handen als een bootwerker

'Ik heb handen als een bootwerker van het stofnesten uithalen, pakjes pakken (597) kisten inpakken en hameren. De Contact-Commissie heeft nu de nummertjes en de lijsten in handen. 't Zal mij benieuwen. Ik heb nu nog m'n aardrijkskundige afdeeling (prentbriefkaarten, foto's atlassen enz.) en m'n maconnieke bibliotheek in orde te maken en van de hand te doen. Naar meubelen die niet op de loterijlijst staan komt vanavond iemand kijken en eenige stellen tooverlantaarnplaates heb ik hier en daar aangeboden, maar heb nog geen antwoord.'
Omdat er maar een paar schepen vertrekken, wil Pieter proberen op de 9de januari af te reizen. Dat scheelt hem dan weer wat huur.
'Als 't mooi weer is, ga ik in elk geval 10 zorgelooze dagen tegemoet, want de boot doet op de weg daarheen diverse havens aan aan de noordkust van Spanje wel een stuk of vier.'
Pieter slaat de landkaart er eens op open en ziet allemaal bekende namen van Spaanse steden, die over de Douro te bezoeken zouden moeten zijn.
'Dat is trouwens m'n eenige troost bij het afscheidnemen van een boel oude, dat ik weer een boel nieuws hoop te zien.'
Er komen 's avonds mensen kijken die f 200,- voor de meubels bieden, waarvan Pieter de waarde schat op f 1500,- en dan zijn er ook nog voorwaarden, 'en dat is van alles wat je voor je opgezamelde arbeid terug krijgt.'
Het is inmiddels half twaalf, maar Pieter schrijft nog wat door. 
'(Bij het aanzetten van de radio netzooeven hoorde ik het slot van 'n zin......minister van buitenlandsche zaken afgetreden. Dat zal dus waarschijnlijk Hoare wel zijn. And rightly so. Ik moet ook eerlijk zeggen dat ik van dat volkenbondsgeknoei geen klap snap. De publieke opinie is er gelukkig in de meeste landen even verontwaardigd over - dat geeft nog een BEETJE hoop op de toekomst.)* 
Juist Katy's brief ontvangen dato gisteren. Leuk stijltje. Aan het schrift zag ik al in welke stemming ze was gaan zitten schrijven. Frits zal er meteen oude klanken en mondstanden uit herkennen: "Liefste Paätjest.......nou, dan weet je wel hoe laat 't is. Esje is in dat taaltje niet zoo ingeleefd.'
En dan nog een beetje geschiedenis, wat Frits erover geschreven heeft, weet ik niet.
'De "König" is het schip waarmee ik in begin 1903 naar de Kaap stevende. Toen we door de geweldigste storm die ik ooit meegemaakt heb, op het kleine stukje IJmuiden-Lissabon DRIE dagen te laat aankwamen, minus een schroefblad, minus koe, kippen, aardappelen en versche groenten die op het achterdek als deklast waren verladen en verder minus dekstoelen en zonder een heel glas of gaaf aardewerk hebben we de schuit herdoopt in "Krebskönig".' 
 In Indië is er kennelijk nog contact met tante Nella. Want Pieter bericht:
'Tante Nella's spelling van "week" is natuurlijk phonetisch. Als ze slap bedoelt dan had ze natuurlijk "weak" moeten schrijven. Adolf deed het vroeger toen 'ie nog schreef net andersom. Die had 't nota bene over een weakend. Toen ik nog bij Paton was, kondigde de dienst van Dirkzwager aan welke Engelsche booten er binnenkwamen. Dat ging per telefoon. Op 'n goeie dag hoor ik: "Mijnheer, de 'Sielaus' (ik schrijf dit phonetisch) is binnen." Ik laat nog eens herhalen en krijg weer ten antwoord: de 'Sielaus'. Dat dit de uitspraak zou zijn van het Engelsche 'Sealouse' mij trouwens als insect onbekend, betwijfelde ik wel een beetje. Achteraf bleek het de Zealous' (phonetisch 'Zellus') geweest te zijn.'
Dan sluit Pieter de brief af met nog even het bericht dat hij een stukje van het padvindersshirt van Frits, dat hij lang heeft bewaard, nu maar heeft weggedaan, maar het deel met de onderscheidingen stuurt hij naar Indië. 'Sic transit gloria mundi.'
Onderaan volgt nog een persoonlijk bericht aan Katy. Hoe lang zal ze nog bij Het Nieuwe Huis betrokken zijn?

 

* Sir Samuel Hoare overlegde als minster van Buitenlandse zaken begin december met zijn Franse collega Laval over de oorlog tussen Italë en Ethiopië (toen nog Abessinië). In een poging de oorlog te beëindigen opperden ze om Italië een groot deel van Ethiopië te geven. Dit plan werd aanvankelijk door de Engelse regering aanvaard, maar sneuvelde onder hevige kritiek, waarop Hoare aftrad.

De foto bovenaan dit stukje is genomen in december 1935, toen Bob 6 weken oud was.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

1880-1945; Pieters cv 1893-1915

Het is weer eens tijd voor een update van de informatie rond Pieter Deys. Ik probeer zijn 'werkzame' leven op een rijtje te zetten e...