Als schrijver van dit blog ben ik maar een doorgeefluik. Het gaat hier om een deel van de geschieden

Mijn foto
Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Als schrijver van dit blog ben ik maar een doorgeefluik. De informatie komt van foto's en brieven van Pieter Deys (1880-1945), de vader van Katy (1904-1977) Frits (1906-1949) en Adolf (1908-1940). Pieter was getrouwd met Sophia Draaijer (1872-1932). Frits trouwde met Els Nelson (1908-2004). Zij kregen 4 kinderen, mijn vader Henk (1932-2023), Willem (1934? als baby overleden), Bob (1935) en Els (1937).

zondag 9 januari 2022

November 1935 (5bis); bagus betoer

In een brief van Frits wordt weer het e.e.a. duidelijk. De informatie is 'essentieel' en begint zo:
'Lieve Mba, Ziezoo, Bob Frederik ist da! En hoe, 8 pond en 170 gram zwaar en niet minder dan 550 cm. lang, hetgeen zooals we hier zeggen: boekan main oftewel geen spelletje. ONdanks die formidabele afmetingen heeft Els zich keurig gehouden en maar een voor mij hoorbare kik gegeven. 'Is allemaal heel vlot gegaan. Actueel was het in 1 1/2 uur afgeloopen. Om 3 uur zat ze nog gekleed en wel op den rand van het bed en om vier minuten voor half vijf huilde de baby zijn eerste schreeuwtje. De dokter had me er liever niet bij dus heb ik van 4 tot half 5 in de aangrenzende kamer gezeten. En vandaag is de zoon alweer een week oud en over nog een week zitten we weer allemaal thuis. [...] Bob is zomaar fantasie, klinkt leuk samen met Henk. Henk en Bob. Frederik is natuurlijk van mij.'
Frits vermeldt dat het pakket "Theophanis Beckaris & Co is aangekomen en hij dit met veel ceremonie heeft geopend. Vervolgens heeft hij twee hoge Inlandsche ambtenaren een sigaret aangeboden en hebben ze die gezamenlijk in stilte opgerookt. De A.R. kreeg er ook een, maar die was er niet over te spreken. 'Gebrek aan smaak. Niet meer gepresenteerd.' Inmiddels zijn er na 10 dagen 50 op en resteren er nu nog 50. 
De tijdschriften en het Japanse Ambassade document zijn ontvangen naast nog een paar oude papieren.
'Lollig is dat die oude dingen weer terug te zien. Zoo b.v. die brief van jou aan Tinkelenberg over mijn scheikunde cijfer. Wat was die Sengers toch een rot-hypocriet. Ik zou 'm nog in zijn gezicht kunnen poepen. Maar dat zou zonde zijn van de p.'
Het Abbessijnsche boekje is binnen en hier dan de mening van Frits over Nergus.
'Die arme Nergus met al zijn moderne plannen is toch eigenlijk niet veel meer dan een kafferkapitein. Tenminste die indruk krijg je zoo van die plaatjes. Een ordelooze bende die zich net kleedt als de kaffers die uit de mijnen kwamen. 
Tussen 2 van []. Heb jij nog "Connekjes' in Z.-Afr. bij voorkeur Pretoria, die iets voor Fort de Kocks dierentuin kunnen doen. Met Joh'burg hebben ze momenteel een beetje ruzie, want ze konden een contract niet nakomen. Bovendien zou ik het leuk vinden om met de een of andere opdracht belast te worden die m'n verlof reis via Z-Afr.' voert. 't Zijn nog maar plannen, maar alvast het overwegen waard.'
Het Japanse 'Artis' document heeft Frits aan zijn Japanse vriend laten zien, die wist te vertellen dat het zeer zeldzaam en daardoor ook kostbaar is. 'Drie van de vier waren groote pieten geweest, de vierde was meer een soort tolk en secretaris.' De man heeft het een paar keer omgedraaid, uitgebreid bestudeerd en noemde het vervolgens 'bagus betoer' (De Japs kunnen geen l zeggen, wist je dat ik heb het hier in Indië pas voor het eerst gehoord. In plaats van betoel zegt hij betoer.)'
Frits uit zijn eigen trots over het feit dat hij zijn vader de loef af heeft kunnen steken in bijbelkennis, omdat hij toevallig de verzen uit Hooglied, die Pieter aanhaalde, uit het hoofd kent.''t Leukste van dergelijke dingen is als ze je onverwacht, zooal geen rijkdommen, dan toch een tastbaar bewijs van appreciatie opleveren.'
Door de drukte is Frits vergeten zijn vader weer een postwissel toe te sturen, maar dat zal hij snel regelen. 
'Al is het maar van bescheiden omvang toch ben ik blij dat je er iets aan hebt. De manier waarop je er altijd op reageert geeft ons een groote voldoening. Maar je begrijpt dat we het niet daarom doen en daarom stel ik voor dat je er maar niet teveel over moet schrijven. Jij weet op welke manier het gegeven wordt, en wij hoe je het ontvangt. En dat is voldoende. Dè, dè, stevige 5 "special" van Frits.'



 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

1880-1945; Pieters cv 1893-1915

Het is weer eens tijd voor een update van de informatie rond Pieter Deys. Ik probeer zijn 'werkzame' leven op een rijtje te zetten e...