Als schrijver van dit blog ben ik maar een doorgeefluik. Het gaat hier om een deel van de geschieden

Mijn foto
Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Als schrijver van dit blog ben ik maar een doorgeefluik. De informatie komt van foto's en brieven van Pieter Deys (1880-1945), de vader van Katy (1904-1977) Frits (1906-1949) en Adolf (1908-1940). Pieter was getrouwd met Sophia Draaijer (1872-1932). Frits trouwde met Els Nelson (1908-2004). Zij kregen 4 kinderen, mijn vader Henk (1932-2023), Willem (1934? als baby overleden), Bob (1935) en Els (1937).

zaterdag 28 augustus 2021

Maart 1931 (5); een week uit het leven van...

In het vorige deel vergat ik nog te vermelden dat Pieter de 164ste verjaardag van de loge 'De Drie Kolommen' viert met een voorstelling met plaatjes die hij samen met een broeder het jaar daarvoor had gemaakt - waarvan vertelt de historie niet, maar de beelden werden vertoond per 'tooverlantaarn'. Dit medium met glasplaten, zou later vervangen worden door de diaprojector.
Je vraagt je af waar Pieter de tijd nog vandaan haalt om plaatjes te schieten, want:
'Ik verwonder mezelf maar steeds weer op nieuw over de vliedende uren, dagen, maanden en jaren. Met verontrustende snelheid keeren de Zondagen, de Maandagen, enz. terug. In mijn bedrijf, zooals ieder in zijn werkkring dat heeft, keeren bepaalde bezigheden op bepaalde dagen terug. 's Maandags b.v. moet ik teksten schrijven voor de Fa's Hellebrekers en Wigleven. (Drank en zeep) Dinsdags voor Trijbits en Graafland (Werkmanskleeding en fotografie) 's Woensdags voor Aurore* en Juliard (Zuivelproducten en Vulpenhouders). Behalve wat daar zoo tusschen door gebeurt, zijn dat de geregelde karreweitjes [...] Het is soms of ik wel drie maal per week naar Juffrouw Bras toe moet, want zoo als die Zaterdagmiddagen elkaar opvolgen, das ist unter alle Kanonen!' 

En dan de avonden: maandag bezoek aan de loge voor een afscheid '(Malaise - ontslagen bij Ford)', woensdag een lezing voor de 'English Conversasion Club' (hij bespreekt Kim **van Kipling, maar komt maar tot de helft) ongelukkig genoeg op dezelfde avond dat Pieter met moeder zou gaan rijsttafelen in Caland.***

Donderdag logevergadering met een lezing van een broeder over het gevangeniswezen, Pieter wel bekend, omdat hij daar zelf ooit een lezing voor gevangenen heeft gegeven. Vrijdagavond bezoek van de man die zulke mooie stadhuisconcerten geeft. 
Zaterdag eerst naar huis om een warme jas aan te trekken 'in plaats van m'n demietje' dan in de bittere kou naar juffrouw Bras, waarheen geen tramverbinding is, 'dus moest ik doen waar ik een reuze-puist aan gezien heb - loopen. Brug open, hagelbui, maar de juffrouw is blij met de meegebrachte chocolade-eieren en 'zeer verheugd dat er in Priaman aan een Braillebrief is begonnen.' 
En dan de voornemens:
'om wat meer tijd te reserveeren voor blijvend werk [...] ik heb nog zooveel te sorteeren, te schrijven en te doen, dat ik wel een jaar achtereen thuis kon blijven met een achturige arbeidsdag en dan nog niet gereed was. Ik heb de geschiedenis van de loge nog te schrijven voor zoover ik die uit de oude notulen kan opdiepen. Ik moet een album maken van de foto's die we genomen hebben; ik heb m'n bibliotheek van m'n tooverlantaarnplaten nog te ordenen, het boek dat ik indertijd in 't Engelsch schreef, zou ik verbeterd in 't Hollandsch willen omzetten en uitgeven - en zoo voort, en zoo voort. Bergen van werk.'
Ondertussen is de 25ste brief uit Priaman ontvangen, met diverse foto's. Maar de hand van Pieter is niet snel gevuld:
'Neem je ook foto's van bizondere dingen die je zoo wel eens moet opknappen, zooals b.v. een moordperkara, of een zelfmoordgeval of zo'n wegversterking en rivierbeddingverlegging? Apenberg, vuurtoren, muziek- en vischonderzoek zijn allemaal dankbare onderwerpen voor beschrijving en illustratie. Het aanteekenboek over adat, taal enz. vind ik een uitnemend idee.'

*Over Aurore hebben we eerder gelezen. omdat Pieter daar een baantje probeerde te ritselen voor Katy. Het was een zuivelfabriek (opgericht in 1900), in 'het witte huis'; het hoogste pand van Rotterdam. Het bedrijf werd onder meer groot door de wereldwijde export van gecondenseerde melk. 

** Kim is het populairste boek van Rudyard Kipling, uitgegeven in 1901 en zich afspelend in India, toen nog een Engelse kolonie. Pieter was een groot fan van Kipling en diens 'leerling' Guy Boothby. Hij leerde zichzelf Engels door Guys werk Pharos the Egyptian te lezen. 

*** Zoekend op 'Caland' op internet, stuit ik als eerste op een citaat uit een brief van de schrijver Menno Ter Braak aan een vriendin in Parijs. 'Gisteren hadden we in Caland weer een rijsstafel, wat voor Jo Otten altijd weer een motief is, om geheel rood te worden.' 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

1880-1945; Pieters cv 1893-1915

Het is weer eens tijd voor een update van de informatie rond Pieter Deys. Ik probeer zijn 'werkzame' leven op een rijtje te zetten e...