Als schrijver van dit blog ben ik maar een doorgeefluik. Het gaat hier om een deel van de geschieden

Mijn foto
Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Als schrijver van dit blog ben ik maar een doorgeefluik. De informatie komt van foto's en brieven van Pieter Deys (1880-1945), de vader van Katy (1904-1977) Frits (1906-1949) en Adolf (1908-1940). Pieter was getrouwd met Sophia Draaijer (1872-1932). Frits trouwde met Els Nelson (1908-2004). Zij kregen 4 kinderen, mijn vader Henk (1932-2023), Willem (1934? als baby overleden), Bob (1935) en Els (1937).

maandag 9 mei 2022

September 1936 (9); terug naar de steenkool

Vader begint er maar vast over:
'Nog 'n maand en 'n dag en m'n zoon is jarig! Dan is er vreugde op diverse plaatsen op den aardbol en in de harten die daar kloppen. En de jubilaris zelf moet toch ook wel een zeker gevoel van voldaanheid hebben dat hij op zijn dertigste jaar, op een belangrijke en verantwoordelijke post, als gelukkig huisvader en zegen voor anderen, reeds kan terug zien op vele jaren van nuttige activiteit.
Frits, mijn jongen, shake! Onze pude 'verticale'. May god, if there is one, bless you. Als we nog in aartsvaderlijke tijden leefden zou ik het zelf doen, zooals Izaak het zijn geliefde zoon Ezau had willlen doen. Nu blijft het uiterlijk bij goede wenschen, but many of them.'
Ook Esje krijgt de felicitaties, met H. en Z. voor de lieve jongens en de Teetjest wordt ook geluk gewenscht met de verjaardag van haar broer. Dan meteen maar door naar Bobbie, wiens verjaardag er al snel op zal volgen. 
'Ik zal voor die twee feestdagen 'n flesch wijn in huis halen en die in gezelschap van Nascimento en met m'n gedachten in Manindjau op de gezondheid en de welvaart van Huize Deys, S.W.K. [Sumatra's West Kust] ledigen.'
Als cadeau stuurt Pieter de boeken op, ik denk de penguins die hij in Engeland heeft gekocht. 
Hij heeft net uit Rotterdam een stapel kranten ontvangen en Pieter verbaast zich over het feit dat die allemaal bol staan met verhalen over de koninklijke verloving. 
'Hoe ze daar dag aan dag zooveel letters aan hebben kunnen wijden is doodgewoon verbluffend als je het zoo in eens op een stapel in handen krijgt. Hoe ze lachten, hoe ze liepen, hoe ze kusten, wat ze aan hadden, hoe ze in en uit een auto stapten, zijn heele stamboom en de hare, geschiedkundige gebeurtenissen van eeuwen her om oude relaties aan te toonen tusschen Nassau en Lippe, zijn familiewapen, huis, slot, hond, paard, werkkamer.......en ik wil wedden dat Holland nóg niet genoeg heeft. Het eenige wat ik niet heb kunnen vinden was wat voor ondergoed ze aanhadden. Maar 't is dan ook een gebeurtenis. De voorzitter van de Hoogen Raad liep al een beetje vooruit op de eventuele gevolgen, maar toomde zich bescheidelijk nog net bij tijds in.'
In de kranten valt Pieters blik ook op een zorgwekkend bericht. 

De laatste regel luidt:
...'product zijn voor de regeeringen der diverse landen voor tijden van oorlog.'
En Pieter vervolgt:
'Nou, tegen dien tijd ben ik er niet meer of net nog wel, zoodat ik me over míjn petroleumstelletje niet ongerust behoef te maken, maar jullie zullen die nieuwe ontwikkeling nog in volle glorie meemaken. Nu vind ik dood zijn heelemaal niet erg; het dood gaan d.w.z. het proces dat noodig is eer geest en lichaam gescheiden zijn, vind ik nog wel een taaie beweging om over heen te komen, maar wat me spijten kan is door dood gaan je zoo verbasend veel interessante dingen mist die nog te gebeuren staan.
Inmiddels mag ik me niet beklagen. Ik heb de petroleum meegemaakt in zijn opkomst, ik heb het eerste gas zien branden nog zonder de later uitgevonden gloeikousjes, ik heb de toepassingen van de electriciteit in allerlei vormen geboren zien worden, de ontwikkeling van de fiets heb ik meebeleefd, van hoog voor- en klein achterwieltje met harde banden tot een algemeen vervoermiddel op luchtbanden. Ik heb de eerste auto's en de eerste vliegmachines gezien. De eerste bestuurbare luchtballons. In Pretoria was ik de eerste bezitter van een gramofoon. Ik heb de eerste verbluffing van levende beelden op doek doorgemaakt, heb stom van verbazing en verwondering aan een radiotoestel zitten draaien, van zwavelstok en tondeldoos heb ik de lucifer algemeen zien worden om weer plaats te maken voor de aansteker, ik heb de teekenfilm zich tot een wonder van knappe kunst zien ontwikkelen, en zie mezelf nog met open mond in 't Grand Theater zitten bij de eerste geluidsfilm.'

Hispano-Suiza was aanvankelijk een Spaanse autofabrikant. Het bouwde in Frankrijk een fabriek om de auto's te assambleren. Vervolgens kwam er ook luchtvaart bij. In 1914 wijst de minister van oorlog deze fabriek tegen een hele lage huur toe aan Gnomes & Rhône. Hier meer



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

1880-1945; Pieters cv 1893-1915

Het is weer eens tijd voor een update van de informatie rond Pieter Deys. Ik probeer zijn 'werkzame' leven op een rijtje te zetten e...