Als schrijver van dit blog ben ik maar een doorgeefluik. Het gaat hier om een deel van de geschieden

Mijn foto
Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Als schrijver van dit blog ben ik maar een doorgeefluik. De informatie komt van foto's en brieven van Pieter Deys (1880-1945), de vader van Katy (1904-1977) Frits (1906-1949) en Adolf (1908-1940). Pieter was getrouwd met Sophia Draaijer (1872-1932). Frits trouwde met Els Nelson (1908-2004). Zij kregen 4 kinderen, mijn vader Henk (1932-2023), Willem (1934? als baby overleden), Bob (1935) en Els (1937).

vrijdag 20 mei 2022

Oktober 1936 (6); gossiemoppie

Als je niet aan de eerste alinea van weer een vreselijk moeilijk te ontcijferen vliegbrief van Els begint, is het erg spannend, want ze schrijft daarna dat ze op de voorgalerij zit als er een bleke echtgenoot komt aangesneld met een telegram uit Den Haag. Hij vreest een slecht bericht, maar al aan het begin van de brief, weten we beter. Het begin luidt namelijk zo:
'Hoera! En dan per telegram nog al, vlotter kon het niet. Gossiemoppie, een pak van het hart hoor, in de wolken was ik toen het bericht kwam.' 
Pa en ma komen en Els maakt in die voorgalerij een rondedans van vreugde. 
'En Fisje zei ook, zie je wel dat je je veel te gauw druk hebt gemaakt, dat was in de eerste opwelling besloten. Nou, hij heeft gelukkig gelijk gehad en gisteren kregen we jullie brief waarin wel erg duidelijk de onrust spreekt door het besluit om niet te gaan en dan die soesah over het verhuizen. Enfin, laten we het als een voorbij iets beschouwen, ik ben veel te blij om daar nu nog aan te denken.'
Gelukkig is de prijs van de reis niet duurder geworden - naar aanleiding van de devaluatie? PaMa hadden dan ook al een aanbetaling gedaan. 
De vastgestelde aankomstdatum in Singapore is 17 januari, maar Els ontvangt daar nog wel graag een bevestiging van, opdat ze de aanlsuiting met de K.P.M. (Koninklijke Paketvaart Maatschappij) kan nazoeken en de data weer aan PaMa kan doorgeven. 
Verderop in de brief biecht Els wel op dat ze toch moet denken aan de ramp met de K.P.M. boot die gezonken is en waarvan vast ook bericht in de Nederlandse kranten heeft gestaan.* 'De radio riep er net het laatste bericht over om.'
Er is naar bericht over mevrouw Van Leeuwen [moeder van Annie?], maar PaMa hebben genoeg afleiding. Ze hebben in ieder geval foto's laten maken en Els vindt ze prachtig.
'Pa's pak + hoed, echt Kèk, en Ma's donkere jurk met pofmouwen en valkraag, eenig hoor. Heb je je haar ook weer wat laten groeien Ma, des te beter, je weet dat ik niet zoo fel ben op die korte manen.'
Els begint weer over het grondpatroon, dat niet alleen voor Ma een uitkomst kan bieden in Indië, maar naar aanleiding ervan kan Els weer een patroon voor zichzelf maken. 
Na de brief waarin PaMa laten weten dat ze toch niet zouden komen, heeft ma ter troost een petit paquet samengesteld. Al hoeft er niet getroost te worden, het pakje zal natuurlijk toch weer in dank worden aangenomen. Van de lappen die erin zullen zitten, gaat Els weer kleding maken die ze dan zal dragen als haar ouders komen. 
En Pa vroeg in de brief nog of er al kosten waren gemaakt met het oog op hun komst. Nou, daar had Els een hele waslijst van opgegeven, als het niet zo zou zijn dat ze nu toch komen. 
Els heeft nu nog ongeveer 3 maanden om zich voor te bereiden. Volmaakt is ze als huisvrouw nog niet, schrijft ze zelf....in het donker, want plots gaat de lamp uit. Ze is vergeten de benzine bij te vullen. 'Ik kom er tenminste voor uit,' vergoeilijkt ze zichzelf. 
Na poenen en zoenen nog een p.s. :
'Henkje heeft vanmorgen 1 meter in het diepe los gezwommen, kranig hè, hondjesslag wel is waar, maar hij durft nu tenminste, eenig gewoon. 

Frits schrijft ook nog even hoe het zo gegaan is.
'Was me dat even schrikken, Zaterdagmorgen. Ik word uit F.d.K. opgebeld met de mededeeling, telegram voor u uit 's Gravenhage. Allerlei mogelijkheden, allemaal onplezierig, vlogen me door het hoofd. Wat kon er in godsnaam zijn? Intusschen begon de telefonist uit Fort de Kock te dicteren, aantal woorden, tijd. datum en allemaal dingen die ik toch niet opschreef. Ik zat al te peinzen hoe ik 't Esje zou moeten vertellen als het iets beroerds was enz. En toen kwamen de woorden: komen stuttgart. Ik heb toen inwendig een soort geluid gemaakt dat twee dingen tegelijk was, een heel groote zucht van verlichting en een nog veel grooter juichkreet. Toch ben ik niet naar de voorgalerei gerend, want ik voelde dat ik doodsbleek was. Daarom heb ik me eens goed diep gebukt en ben toen met het heugelijke nieuws naar Esje gestapt. Nou, jullie snappen dat ik met een zekere voldoening tegen Esje kon zeggen:"Zie je nou wel. Ik dacht wel dat ze op hun besluit zouden teugkomen." Maar dat het telegram zou gebeuren had ik niet kunnen denken. Blijkbaar heeft onze brief toch eenige invloed gehad. Dus nu wordt het toch Januari a.s. Is het dezelfde boot of een andere vertrekdatum.'
De voorgaande brieven die van PaMa zijn ontvangen - Pa stuurt een hele dikke - zijn in mineur, maar dat zal bij de volgende wel anders zijn, verwacht Frits. 
Ook Frits maakt melding van de scheepsramp, maar hij noemt het schip de Waarwijck. Dat komt waarschijnlijk doordat het nieuws hem per radio bereikt en hij dus niet precies weet hoe de naam geschreven wordt. Daarnaast is het bericht erover uitgezonden in het Engels, dus zal de uitspraak ook aan het misverstand hebben bijgedragen. En...Frits experimenteert met zijn radio. Als zijn proeven lukken, zal hij het laten weten. Hij vertelt niet wat hij precies aan het doen is, maar wie weet is de ontvangst niet meer zo ideaal dat een naam duidelijk doorkomt. 
Met een compliment voor Pa's nieuwe grijze pak, dat, als het niet te dik is, maar mee moet naar Indië, sluit Frits zijn brief af.

* Op 20 oktober 1936 maakte de s.s. Van der Wijck plots slagzij en zinkt zo snel dat de reddingboten niet te water kunnen worden gelaten en niet iedereen bijtijds een zwemvest weet te bemachtigen. Lees hier meer over deze ramp.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

1880-1945; Pieters cv 1893-1915

Het is weer eens tijd voor een update van de informatie rond Pieter Deys. Ik probeer zijn 'werkzame' leven op een rijtje te zetten e...