Als schrijver van dit blog ben ik maar een doorgeefluik. Het gaat hier om een deel van de geschieden

Mijn foto
Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Als schrijver van dit blog ben ik maar een doorgeefluik. De informatie komt van foto's en brieven van Pieter Deys (1880-1945), de vader van Katy (1904-1977) Frits (1906-1949) en Adolf (1908-1940). Pieter was getrouwd met Sophia Draaijer (1872-1932). Frits trouwde met Els Nelson (1908-2004). Zij kregen 4 kinderen, mijn vader Henk (1932-2023), Willem (1934? als baby overleden), Bob (1935) en Els (1937).

dinsdag 24 mei 2022

Oktober 1936 (8bis); geen bruiloften meer houden

 Vader zal voor de gelegenheid van zijn zoons verjaardag een fles wijn laten halen en hij uit de wens: 
'dat daar in Manindjau nog vele idealen zich hevig concentreeren. Zonder liefde houdt een mensch er ook geen idealen meer op na. It doesn't seem worth while. So keep the sacred fire burning! Toen ik op m'n kalenderblaadje keek [met daarop het citaat:' De kracht der liefde bestaat daarin dat alle idealen van den mensch in haar zich concentreeren'] zaten jullie daar zeker al aan de verjaardagsborrel. Prosit!'
Vervolgens een compliment voor de buurman:

En een dag later:
'Nou Frits, je verjaardag is stil maar waardig gevierd. 'n Fles wijn van 2.40 en 'n pakje cigaretten van 2.20 waren de toebereidselen. En met de buurman en Nasc. is [op] de 'saude' (spreek uit sa-oede) of wel de gezondheid gedronken van o meu filho en Indes Hollandszn. Niettegenstaande het bezittelijk voornaamwoord blijft het gewone lidwoord toch zijn plaats houden: o meu filho - de mijn zoon. Een tweede glas en een tweede cigaret op het geheele gezin en middelerwijl werd de Engelsche les voortgezet. Dus zijn jullie in een werkzame atmosfeer herdacht. 
Ondertussen blijft het heerlijk weer en heeft het al 14 dagen niet geregend. Als de wind niet op het huis staat, kan Pieter de deuren van zijn loggia open laten. En nog meer fijn nieuws: 
'Vandaag arriveerden de porceleinen potten voor de w.c.'s Dat was een penitentie om naar te kijken. Dat was nu een geval van, zooals we dat in 't Hollandsch zeggen, - als je kan en je wil (ja zelfs MOET) en je mág dan niet......Ik heb den jongen van den metselaar 'n fooitje gegeven voor het dichtstoppen met cement van de muizen- en rattengaten, dan kunnen die 's nachts in mijn keuken ook geen bruiloften meer houden.'
Het derde vel van de brief is handgeschreven en bevat een paar korte notities.
'Verkeerd carbons ingezet. 
Briefontvangst van Katy, Indië en Chambers.
Verjaardagdatums kindere
Bobby 4 Oct of 10 Nov?
6 1/4 jaar tinnen bruiloft 12/11. Naar aanleiding daarvan verteld hoe we ons eigen 12 1/2 jarig huwelijksdag hadden vergeten.
Opinies over Spanje en de Portugeesche tweestanden.'
Helaas moeten we de details dus missen. 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

1880-1945; Pieters cv 1893-1915

Het is weer eens tijd voor een update van de informatie rond Pieter Deys. Ik probeer zijn 'werkzame' leven op een rijtje te zetten e...