Als schrijver van dit blog ben ik maar een doorgeefluik. Het gaat hier om een deel van de geschieden

Mijn foto
Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Als schrijver van dit blog ben ik maar een doorgeefluik. De informatie komt van foto's en brieven van Pieter Deys (1880-1945), de vader van Katy (1904-1977) Frits (1906-1949) en Adolf (1908-1940). Pieter was getrouwd met Sophia Draaijer (1872-1932). Frits trouwde met Els Nelson (1908-2004). Zij kregen 4 kinderen, mijn vader Henk (1932-2023), Willem (1934? als baby overleden), Bob (1935) en Els (1937).

donderdag 19 mei 2022

Oktober 1936 (5); nao senhora

Voordat we weer bericht uit Indië ontvangen eerst nog een kort schrijven uit Portugal. Pieter is nog steeds optimistisch en begint zijn brief zo:
'The air is pure and brasing. M'n electrische batterij laadt me iedere avond 'n uurtje met kers-versche energie bij en m'n apatische toestand, waar ik sedert ik hier ben eigenlijk nog niet goed onderuit ben geweest, is Gott sei Dank op de loop.'
Het is alweer een pracht-dag. Een onbewolkte hemel, geen waterdampen in de lucht, zoodat de vriendelijke, warme zon precies het juiste tegenwicht geeft tegen die 'nip' van frischheid die het seizoen meebrengt. Die heldere, zuivere atmosfeer geeft alles een veel prettiger en zindelijker aanzien. De roode daken, de witte muren en het groen van bergen en boomen ziet er alles veel frisscher door uit. En als je dan zelf van binnen ook weer bij begint te koomen, dan bekijk je ook de niet zichtbare dingen met 'n ander geestesoog.'
De nieuwe energie leidt ertoe dat Pieter zijn appartement een beetje gaat opknappen. Hij heeft de 'gewone huiselijke bezigheden' als altijd gedaan (bed afhalen, stof afnemen en vegen)en daarnaast heeft hij zijn petroleumstel, dat gewoon op tafel stond in de huiskamer, samen met de thee- en koffiepot, in een andere kamer gezet. Hij heeft, nu dat voor die huiskamer echt een verschil maakt, ook de meubels verplaatst. In plaats van het petroleumstel kan er een bronzen olifant 'die ik nog van den huisgoden had gered' op een wit kleedje midden op tafel staan en zo is de ruimte ook een fijne werkplek geworden. 
'Arm of niet arm, maar deze week ga ik nu nog eens een lap goedkoop gekleurd creton kopen om een door de vocht uitgeslagen plek op mijn witte muren mee te bedekken en als dan de aanstaande winter niet te koud wordt, dan ben ik voorloopig met mijn lot verzoend.'*
De opknapbeurt heeft ermee te maken dat Pieter door de verminderde waarde van zijn geld, contact heeft opgenomen met zijn huurbazin, met het verzoek om huurverlaging. De dame heeft de euvele moed een reductie van 5 escudos aan te bieden, maar dat vindt Pieter een lachertje. Vervolgens komt de vrouw met het idee om de verdieping te huur te zetten.
'Ik liet haar kalm haar gang gaan. Toen kwam ze uit zich zelf met de vraag of ik me niet bedacht had. Nao, senhora, niet tegen die prijs.' 
 Er volgt een discussie en een verhaal van mevrouw over haar misère en die van haar zussen, maar het komt erop neer dat Pieter 16 escudo van de vraagprijs af kan krijgen en belooft of zich voorneemt in ieder geval tot eind februari daar te blijven wonen. Maar die huurverlaging is niet zo'n opsteker als verwacht, 'want gisteren hoorde ik pas dat de huurders door de Gemeente worden aangeslagen voor de rente van het kapitaal dat de 'saneamento' heeft gekost.'
Pieter realiseert zich dat een verhuizing ook weer kosten met zich mee brengt, dat het vernieuwde sanitair prettig zal zijn en dat andere, goedkopere woningen die hij heeft gezien, zeker geen verbetering zijn. Dus het idee om tenminste nog een half jaar te blijven, verlost hem van het gevoel 'van op 'n schopstoel te zitten'. Bovendien loopt hij nu niet het risico dat correspondentie over zijn plannen naar het verkeerde postadres wordt verstuurd. 
Dat is het nieuws voor deze week, het is slechts een velletje, maar Pieter doet 't vast op de post. 

* Cretonne stof staat voor een stevige katoenen weefsel dat, meestal met print, wordt toegepast als meubelstoffering. De naam is óf afgeleid van Creton, de plaats (in Normadië) waar deze stof werd vervaardigd of vernoemd naar de uitvinder van het weefsel, Paul Creton, die in een (ander) dorp in Normadië woonde met een rijke textielgeschiedenis. Aanvankelijk was het een witte stof met een inslag van hennep en een ketting van linnen. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

1880-1945; Pieters cv 1893-1915

Het is weer eens tijd voor een update van de informatie rond Pieter Deys. Ik probeer zijn 'werkzame' leven op een rijtje te zetten e...