Als schrijver van dit blog ben ik maar een doorgeefluik. Het gaat hier om een deel van de geschieden

Mijn foto
Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Als schrijver van dit blog ben ik maar een doorgeefluik. De informatie komt van foto's en brieven van Pieter Deys (1880-1945), de vader van Katy (1904-1977) Frits (1906-1949) en Adolf (1908-1940). Pieter was getrouwd met Sophia Draaijer (1872-1932). Frits trouwde met Els Nelson (1908-2004). Zij kregen 4 kinderen, mijn vader Henk (1932-2023), Willem (1934? als baby overleden), Bob (1935) en Els (1937).

woensdag 25 mei 2022

Oktober 1936 (9); snotneus-af

Natuurlijk wordt de verjaardag van Frits thuis gevierd. Els brengt verslag uit en begint (na dank voor de felici-taties) met te zeggen dat hij er op zijn dertigste nog steeds jongensachtig uitziet. De dag was gezellig, dat vond het hele gezin.
'eerst 's morgens Papa op bed gefeliciteerd met Henkje en Bobbie en allemaal hadden we ons cadeautje aan de pols gestrikt. Eerst Bobbie met een paar sokken, toen Henkje met een portemonnaie en toen Elsje met 3 bankjes van fl 5.- In de voorgallerij stonden veel bloemen, zonnebloemen, chrysanten, anjers en de lamp was versierd met asters.'
Van De Jong krijgt Frits een doos sigaren. De B.P.M- vrijgezel Erkelens, 'een grote sobat van Fisje' komt inmiddels bijna elke dinsdag eten en blijft dan 's middags zwemmen. Deze man heeft voor het feestmaal asperges geregeld. 
In de middag rijdt het echtpaar naar Fort de Kock waar Fonay wordt gefeliciteerd met de geboorte van een zoon. Daarna gaan ze naar de bioscoop. Daar draait: 
'een reuze fijne film toevallig, Rendévous, een oorlogsfilm met spionage, reusachtig.* Na afloop diner in het hotel. De stemming zat er dusdanig in dat we om half 3 pas thuis kwamen. De kinderen waren zoet geweest, de meid had binnen geslapen.' 
De volgende dag komt Fanoy naar Manindjau om over zaken te praten, maar hij blijft gezellig plakken en kletsen. 'Hij is een gezellige prater en zoo uit z'n gesprekken te oordeelen mag hij ons wel en nu de baby er is, is 'ie heelemaal in z'n nopjes.' 
Nieuwtjes zijn verder een nieuwe tand bij Bobbie en een aardbeving, midden in de nacht die gelukkig niet erg hevig was. In Taloe waren echter wel 17 schokken en meldden de familie Kwantes dat de etenskast was omgevallen. 'Gelukkig zijn ze verzekerd, maar geschrokken zijn ze niettemin.' 
Els is blij te hebben vernomen dat vader weer in Porto is en zo hartelijk is ontvangen door de katten. Normaal gesproken zijn het geen aanhankelijke beesten, 'maar misschien maakt de Portugeesche kat een uitzondering'. En dan direkt aan vader gericht: 'U zit daar toch maar dicht bij die Spaansche herrie. De brief had er ruim 5 weken over gedaan, wat erg lang is.' 
Katy/Teetjest laat in een brief, ook met felicitaties voor haar broer, weten dat ze uitziet naar een andere baan. Daaruit blijkt wel 
'dat het tehuis nou niet A1 voor je is, je moet er zeker veel te veel werken voor weinig geld en dank. Dat voldoet niet op den duur, maar je moet er wel op rekenen dat je niet direct wat krijgt, op het oogenblik zijn er zooveel sollicitanten dat het niet mee valt.'
Ook PaMa bedankt voor de brief en nog zo wat kleine opmerkingen. Dan het zwierige 'Erg veel liefs en zoenen , Jullie Els' en de brief is klaar.

Els kan dan wel schrijven over haar nog steeds jongensachtige man. Frits heeft een andere visie in de opening van zijn brief.
'Thans gebukt gaande onder het gewicht van drie kruisen xxx voel dat ik oud begin te worden. Toen ik 16 jaar [was] kende ik iemand die 30 was, en die vond ik, behalve volwassen, ook oud. En nu ben ik zelf zoover. Nog wel niet oud in de beteekenis van der dagen zat, evenmin in die van wij sen vol levenservaring, maar alleen in de beteekenis van: geen jongen meer. Ik moet dat even toelichten.
Kijk, ik ben dikwijls in een stemming dat ik, sprekende over b.v. een planter, zeg dat ik me kan voorstellen dat hij van zoo'n snotneus van een controleurtje....enz. Ben je eenmaal 30 dan ben je snotneus-af. Hoewel ik me nog 20 (of minder) voel, voel ik me sedert ik het me door dit geschrijf heb gerealiseerd, geen snotneus meer. Ik ben nu wat men in Engelsche magazines betitelt met: a young man of thirty. En dat is even iets geks. Te bedenken dat anderen over je spreken als over: die lange magere man of iets dergelijks.  Dat "man" maakt 't ouder dan 't is. Overigens vinden jullie het misschien niet interessant om uitvoerig te worden toegelicht over m'n eerste gevoelens als 30 jarige. Dus besluit ik dit incident met vele bedankjes voor alle verjaarsfelicitaties en brieven.'
Als 'fungerend algemeen ontvanger' kan Frits voor 99% bevestigen dat Pa's pensioen ook in Indië uitbetaald zal worden. Dit even tussendoor. En dan ook van Frits een verslagje van zijn verjaardag en het bioscoopbezoek.
'De film was een oorlogsfilm, maar alleen over dat deel van de oorlog dat speelt in de laboratoria en code-ontcijferingskantoren en spionagecentra in Amerika.  Razend interessant.'
En dan nog een opmerking voor Pieter.
'Vader, met den Inspecteur B.P.M. spreek ik tegenwoordig in "Bones" termen. Zoo noem ik hem m'n waarde oude petroleum-koning of beste oude lampen-vuller en hij mij met de een of ander betiteling uit m'n werk. Je lacht je slap.'
Dan een abrupt einde, maar het blad is dan ook vol.

* De Amerikaanse film Rendezvous is uit 1935 en speelt zich af in de Eerste Wereldoorlog. Het verhaal gaat over een 'cryptologist' die betrokken raakt bij Duitse spionage en ondertussen (natuurlijk) verliefd wordt. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

1880-1945; Pieters cv 1893-1915

Het is weer eens tijd voor een update van de informatie rond Pieter Deys. Ik probeer zijn 'werkzame' leven op een rijtje te zetten e...