Als schrijver van dit blog ben ik maar een doorgeefluik. Het gaat hier om een deel van de geschieden

Mijn foto
Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Als schrijver van dit blog ben ik maar een doorgeefluik. De informatie komt van foto's en brieven van Pieter Deys (1880-1945), de vader van Katy (1904-1977) Frits (1906-1949) en Adolf (1908-1940). Pieter was getrouwd met Sophia Draaijer (1872-1932). Frits trouwde met Els Nelson (1908-2004). Zij kregen 4 kinderen, mijn vader Henk (1932-2023), Willem (1934? als baby overleden), Bob (1935) en Els (1937).

vrijdag 13 mei 2022

Oktober 1936 (2bis); de afgewerkte stoffen

We vervolgen het lezen van de brief van Pieter en het wordt een smakelijk verhaal: 


'Maar nu is dit huis dan toch aan de beurt. De W.C. is weggebroken en daarmede ook tegelijkertijd de plaats voor alle waterloozing zoowel voor de kraan als van P.D., want de gootsteenpijp liep uit in de W.C. Omdat ik nu de dienstbode van beneden moet vragen iederen dag m'n emmer ergens te leegen, kan ik daar moeilijk ook groote boodschappen in deponeeren. Die moet ik dus opzouten voor de stad. A raison van 'n halve escudo voor den luchtjesschepper ofdewel W.C.-oppasser, moet ik nu in 'n café ter stede de afgewerkte stoffen van de menschelijke machine loodsen, en loozen.
Ik heb die nieuwe dienstbode aan het eind van de maand 10 Esc. gegeven, waarmede dezelfde verrukt. Maar ze haalt het niet bij de vluggerd die weg is. En erg onoogelijk, plus minder frisch, zoomede véél ouder.'
Niet alleen is het lastig manoeuvreren zonder w.c., er is nog een ander probleem. Die buurman met z'n lekkere vlees op Zondag moet eigenlijk worden toegesproken, maar Pieter vindt dat lastig. 
'Hij begon b.v. ook 's avonds als Nascimento en ik aan de les waren zijn verschijning te maken. De eerste keer zijn we er beleefdheidshalve mee uitgescheden en hebben 'n rummytje met 'm gedaan, maar toen zich dat herhaalde heb ik gezegd dat wij gewoon waren om tot minstens 11 uur door te werken en als hij dán boven wou komen voor een spelletje, hij welkom was. Dat ging schijnbaar goed, maar toen bleef 'ie plakken tot 2 uur. Toen heb ik den volgenden dag gezegd dat de club om 12 uur sloot. Dat ging wel onder een lolletje door, maar om 12 uur maakte ik het spelletje af waar we aan bezig waren en hield me strikt aan mijn eigen orders. Dat kon 'ie zich niet begrijpen. Toen heb ik 't er maar op gegooid dat als het veel later dan 12 uur werd ik slecht in slaap kon komen, hetgeen meteen aan het adres van Nascimento bedoeld was, want die wist ook nooit voor half één van opstaan. Ik heb het stel nu meestal om 12.15 de deur uit. En dan ben ik ook net gaar van inspanning om dat Portugeesche gebrabbel te volgen.'
Ter afsluiting memoreert Pieter nog even de verjaardagen van zijn kleinzoons. 
'Gezien dat Bobbie nog aan de blauwe knoop is zal ik een sappig stukje meloen op z'n gezondheid nuttigen en z'n vader en broertje op 27/10 en 5/11 samen in 'n glas vinho verde herdenken.'
Nou, dat is toch mooi.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

1880-1945; Pieters cv 1893-1915

Het is weer eens tijd voor een update van de informatie rond Pieter Deys. Ik probeer zijn 'werkzame' leven op een rijtje te zetten e...