Als schrijver van dit blog ben ik maar een doorgeefluik. Het gaat hier om een deel van de geschieden

Mijn foto
Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Als schrijver van dit blog ben ik maar een doorgeefluik. De informatie komt van foto's en brieven van Pieter Deys (1880-1945), de vader van Katy (1904-1977) Frits (1906-1949) en Adolf (1908-1940). Pieter was getrouwd met Sophia Draaijer (1872-1932). Frits trouwde met Els Nelson (1908-2004). Zij kregen 4 kinderen, mijn vader Henk (1932-2023), Willem (1934? als baby overleden), Bob (1935) en Els (1937).

zaterdag 28 mei 2022

November 1936 (3); maar nou lieg ik

Misschien is Pieter afgeleid. Hij maakt op de verjaardag van zijn oudste kleinzoon geen melding van dit heugelijke feit. Die afleiding zou uit twee dingen kunnen bestaan. Het is namelijk plotseling echt koud geworden en het regent veel. Daardoor is het echt minder behagelijk. 'Ik zal daar maar niet over gaan jammeren, want dan kan ik nog vier à 5 maanden aan den gang blijven.' 
In verband met die daling van temperatuur overweegt Pieter om zijn slaapkamer naar achteren te verplaatsen. De voorkant ligt pal op zee/de riviermonding, dus 'alles wat de Atlantische Oceaan aan kou geeft, krijg ik hier aan de voorkant natuurlijk uit de eerste hand.'
Het intreden van de winter heeft nog een vervelende consequentie; met het korten van de dagen is de electriciteitsrekening omhoog geschoten (van 13 naar 19 escudos per maand). Pieter verwacht nu op de 24ste van de volgende maand, met prijzen die zullen blijven stijgen, in z'n eentje het 'Zonnewende-Kerst-Lagere-Electriciteitsrekening-feest te vieren.'
Maar de interne verhuizing moet nog even worden uitgesteld. Er gebeurt nog teveel in huis, mogelijk dus de tweede reden waarom Pieter de verjaardag van Henkje niet vermeldt. 
'Mijn vertrekken zitten als-maar dik onder de stof. 'n Uurtje nadat ik stof afgenomen heb is er van de zindelijkheid niet meer te zien. MAAR daartegenover staat dat de werklui dan ook flink opschieten - maar nou lieg ik. Gisteren hebben 1 metselaar, 1 leerl. metselaar, 1 sjouwerman, 1 assistentje sjouwerman plus 1 aspirant, assistent-sjouwermansleerling een schoorsteeentje dat aangelegd moest worden en waarvan één zijde de muur van het huis is, terwijl de andere drie zijden per laag uit drie steenen bestaat, 4 á 5 decimeter hooger opgetrokken! Die kerels hebben het melangeren tot een kunst verheven. Ook de loodgieters kunnen in een mum van tijd een minimum van huisleiding aanbrengen. Absolute kunstenaars, zooal niet in hun vak dan toch in ieder geval in het meesterlijke lijntrekken.'
Pieter is blij dat hij zijn eigen tijd de afgelopen maand beter heeft besteed, al heeft al dat aanschrijven hem wel 10% van zijn "kapitaal" gekost aan postzegels. 
'In dit geval echter heb ik er geen hartzeer van, aangezien het als belegging moet worden beschouwd en niet als uitgave. Deze eerste stuip afgewerkt zijnde, begin ik eerstdaags aan de tweede, maar zal nog wachten tot die lamme kerels de deur uit zijn, want behalve de voortdurende stoornis is het een smeerboel van geweld.' 
Dus, als ze de deur uit zijn, gaat Pieter een schoonmaakster erbij halen en vervolgens zijn bed verplaatsen.
Ondertussen zijn er pakken met relatief oude kranten en tijdschriften via de familie Chambers binnengekomen. Pieter memoreert in dit verband Mnr. Goedhart uit Voorschoten, 'weten jullie nog, die drie maanden met z'n kranten achter was, maar conscientieus niets nieuws wou lezen tot hij bíj was.' 
Dan nog een paar kleine zaken. 
Wat de postzegels betreft wacht Pieter nog steeds op toezending van Essiefissie, maar daar hoort hij niets over. 'En net als met die andere gevallen [hij krijgt immers maar geen antwoord op diverse vragen]: ik BLIJF toch vragen, dus kunnen jullie er net zoo goed NU antwoord op geven als later.'
'Revolutienieuws nihil. De opinie hier is dat het nog best een heele tijd kan duren, want dat Catalonië nog heel wat mannetjes op de been kan brengen en men daar zijn 'last stand' zal maken met groote hardnekkigheid. Nous verrons. Voldoende stof om aan een nieuw vel te beginnen heb ik nu eigenlijk niet, dus moeten jullie het voor deze week maar welletjes vinden. Dag kinders! Mijn apostolische groet, vaderlijken zegen en hoopies liefs ook voor de ukken.'
Het is in deze periode dat de Spaanse regering vlucht uit Madrid en zich vestigt in Valencia. Een dag nadat Pieter deze brief schrijft, komen de nationalisten daar aan en een hevige stijd zal volgen. Pieter heeft achteraf gezien natuurlijk gelijk. Het zal al met al nog best een heele tijd duren. Hier wat meer achtergrondinformatie.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

1880-1945; Pieters cv 1893-1915

Het is weer eens tijd voor een update van de informatie rond Pieter Deys. Ik probeer zijn 'werkzame' leven op een rijtje te zetten e...