Als schrijver van dit blog ben ik maar een doorgeefluik. Het gaat hier om een deel van de geschieden

Mijn foto
Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Als schrijver van dit blog ben ik maar een doorgeefluik. De informatie komt van foto's en brieven van Pieter Deys (1880-1945), de vader van Katy (1904-1977) Frits (1906-1949) en Adolf (1908-1940). Pieter was getrouwd met Sophia Draaijer (1872-1932). Frits trouwde met Els Nelson (1908-2004). Zij kregen 4 kinderen, mijn vader Henk (1932-2023), Willem (1934? als baby overleden), Bob (1935) en Els (1937).

zaterdag 21 mei 2022

Oktober 1936 (7); " gare l'eau"

'En zoo rijgen zich de weken alweer aaneen tot maanden en het duurt niet lang meer of ik zit alweer 'n heel jaar hier. Onbegrijpelijk.' Hij heeft niet helemaal gelijk, Pieter, want hij arriveerde in februari, dus heeft nog een kwart jaar te gaan, maar ik kan me voorstellen dat het voor hem wel zo voelt. Van de kinderen is er post ontvangen, maar alles is maar kort; ze hebben het druk. 
Bij deze brief stuurt Pieter voor Frits een 'merkwaardig' krantenartikel mee over een in Berlijn gehouden congres 'behandelende "Joden en Rechtswetenschap". Het vertoont een mentaliteit waar je als logisch denkend mensch niet bij kan.'*
Ter ere van Frits' aanstaande verjaardag gaat er in de enveloppe ook nog een foto, die Pieter in zijn spullen aantrof. Erop staat: 
'de komeet van Halley, genomen op het Observatorium te Johannesburg.** De komeet was op het Zuidelijk Halfrond veel grooter te zien dan op het Noordelijk. Toen heb ik je 's nachts uit je bed gehaald en op mijn arm mee op straat genomen om je die komeet goed te laten zien. En wat ik toen tegen je zei, toen je goed 4 jaar was, dat herhaal ik bij deze gelegenheid: ik hoop dat je oud genoeg zal worden om die komeet voor de tweede maal te zien. Dat zal nu zoowat over 50 jaar zijn. Met vrouw en kinderen, nogmaals: Prosit Neujahr.
Het sanitair is nog steeds 'een voortdurende last'. Het doet Pieter denken aan een boekje dat hij heeft Kultur-Kuriosa en daardoor voelt hij zich nu een Parijzenaar. Hij citeert:

Tot slot heeft vader de afgelopen weken hard gewerkt aan het uitwerken en opsturen van verschillende ideeën, maar hij wacht nog op de antwoorden. 'Maar er is in elk geval een boel op zee' en er volgt nog meer werk. ''t Is al activiteit wat de klok slaat.' Maar zolang er geen uitslagen zijn ontvangen, gaat Pieter er ook niks over vertellen. 
Misschien een volgende keer?

*In 1936 was het niet meer mogelijk om vrije wetenschap te beoefenen op de Duitse universiteiten. Critici werden ontslagen, weggepromoveerd, met vervroegd pensioen gestuurd, kortom: eruit gewerkt. Hoogleraren met een joodse achtergrond waren al in 1933 allemaal ontslagen of 'afgevloeid'. Door het proces van nazificatie kwam de wetenschap onder druk te staan, waaronder ook de rechtswetenschap. Deze bleek niet of nauwelijks bestand tegen het totalitaire regime. Op een tweedaags congres, begin oktober 1936 in Berlijn hield Carl Schmitt een beruchte reden over de Duitse rechtswetenschap in stijd tegen de joodse geest. Ook de notoiare Nederlandse antisemiet Von Leers gaf bij deze gelegenheid een lezing. Alles was te doen om het uitschakelen van joodse invloed op de Duitse rechtswetenschap. Hier meer, voor de liefhebber.

** Opmerkelijk genoeg waren er in 1910 twee kometen te observeren, die van Halley en de Johannesburg komeet. Er was in dat jaar paniek over de eerste, omdat men had ontdekt dat de staart een giftige stof (oxalonitril) bevatte die, gemengd met zuurstof blauwzuur vormt. Men was dus bang dat de stof zou mengen met de zuurstof op aarde en zo iedereen zou vergiftigen. Maar of Pieter en Frits Halley of Johannesburg hebben gezien, lees je hier (onderaan het artikel).

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

1880-1945; Pieters cv 1893-1915

Het is weer eens tijd voor een update van de informatie rond Pieter Deys. Ik probeer zijn 'werkzame' leven op een rijtje te zetten e...