Als schrijver van dit blog ben ik maar een doorgeefluik. Het gaat hier om een deel van de geschieden

Mijn foto
Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Als schrijver van dit blog ben ik maar een doorgeefluik. De informatie komt van foto's en brieven van Pieter Deys (1880-1945), de vader van Katy (1904-1977) Frits (1906-1949) en Adolf (1908-1940). Pieter was getrouwd met Sophia Draaijer (1872-1932). Frits trouwde met Els Nelson (1908-2004). Zij kregen 4 kinderen, mijn vader Henk (1932-2023), Willem (1934? als baby overleden), Bob (1935) en Els (1937).

maandag 15 november 2021

September 1934 (5); hele staaaaapels muziek

Pieter probeert niet alleen door werk geld te verdienen, maar ook door verkoop. Zie hier:

Vanwege de verhuizing van het ANV uit Dordrecht gaat Pieter naar Den Haag. 
'Ik denk dan zal ik vast een beetje als 'n soort Johannes de Dooper of wegbereider dienen. Gezant afwezig. Terwijl ik daar in de wachtkamer zit komt Van Winter met Prof. Pont aangestapt. Aangenaam kennis gemaakt. Ik werd toegelaten bij den heer Bosman nog bekend van vroeger. M'n smoes gemaakt. Ik had nog een paar schetsjes bij me van Afrikaansch veldleven. Dat was aardig.' 
Pieter leurt ook met een aantal schetsen in Oostindische inkt die hij heeft gekocht van een armlastig, Duits kunstenaar (Egersdorfer) in Zuid-Afrika, die duidelijk om geld verlegen zat. Pieter, die toen bezig was met de oprichting van 'een soort Vereeeniging voor Vreemdelingenverkeer', liet de schetsen maken en betaalde er 1,10 pond voor. Nu vindt hij een koper (Bosman?) die 35 gulden voor 4 stuks betaalt en Bas van Vliet (?), die er twee voor 12 gulden afneemt.
En dan is er nog 'hele staaaaapels muziek die mij in den loop der jaren heel wat hebben gekost.'
Katy heeft een selectie gemaakt en de rest heeft Pieter gecatalogiseerd. Er zijn inmiddels 5 opera's voor f 2,50 de deur uit gegaan. 
'Ik heb die lijst hier en daar rond laten gaan, maar de menschen hebben radio, gramofoon, vonden veel van de muziek antiek, anderen te klassiek, enfin, iedereen had reden om Niet te koopen. Eindelijk en ten leste het Conservatorium. Dat wou dan met een breed gebaar wel f 15,- geven voor de heele boel. Toen heb ik eergisteren een jood laten komen, Van Witsden uit de Oppert. Nou, voor de muziek, PLUS m'n Encycl. Brittannica die f 500 heeft gekost wou hij dan wel f 35,0 geven. Hij is toen geklommen tot f 75.- maar ik heb 'm met 'n koppie  en thee en 'n sigaret weer netjes de trap afgewerkt.'
Nu ziet Pieter toch nog een andere optie:



























We komen verder nog te weten dat het in Bangkinang erg druk is met feesten (Koninginnedag) en partijen, werkbezoeken en wat dies meer zij.
'Esje zegt zeer juist: dat beteekent een vrijen dag offeren (koninginnedag) 'met een welwillende glimlach op 't gelaat'. Ja, dat opzitten en pootjes geven als je van binnen denkt 'verhip maar' is taai. Ik ken dat werk.'
En dan nog wat informatie over de vorderingen in de spraakkunst van de kleinzoon:
'Je opvoedmethode bij ongehoorzaamheid is m.i. de eenig juiste. Het oude Hollandsche spreekwoord: Wie niet hooren wil moet voelen, is nog altijd probaat. Ik begrijp niet dat hij bang is geworden voor beesten. Heeft er soms een hem gekrabd of bezeerd?'
Ik (CD)kan de goegemeente inmiddels wel vertellen dat die angst voor dieren bij Henkje volgens mij volledig is verdwenen. Zet de man een poes op schoot en hij is vertrokken. 

Het Algemeen Nederlandsch Verbond (inmiddels zonder ch) werd in 1895 opgericht door een leraar Nederlands (in Brussel). Het was een literaire vereniging met zendingsdrang op het gebied van onderwijs. Er werd gestreefd naar neutraliteit op politiek en levensbeschouwelijk gebied, maar dat is niet altijd mogelijk gebleken. Er was een Nederlandse, Vlaamse en Zuid-Afrikaanse tak. 

De Nederlands Zuid-Afrikaanse Vereniging zit nog steeds in Amsterdam (op de Keizersgracht). Ook deze vereniging leverde een bijdrage aan de ontwikkeling van het Nederlands (en later het Afrikaans) in Zuid-Afrika. Ze moedigde emigratie naar Zuid-Afrika aan (middels voorlichting) en bood hulp tijdens en na de Tweede Boerenoorlog. Theoloog en professor J.W. Pont was 26 jaar lang voorzitter. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

1880-1945; Pieters cv 1893-1915

Het is weer eens tijd voor een update van de informatie rond Pieter Deys. Ik probeer zijn 'werkzame' leven op een rijtje te zetten e...