Als schrijver van dit blog ben ik maar een doorgeefluik. Het gaat hier om een deel van de geschieden

Mijn foto
Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Als schrijver van dit blog ben ik maar een doorgeefluik. De informatie komt van foto's en brieven van Pieter Deys (1880-1945), de vader van Katy (1904-1977) Frits (1906-1949) en Adolf (1908-1940). Pieter was getrouwd met Sophia Draaijer (1872-1932). Frits trouwde met Els Nelson (1908-2004). Zij kregen 4 kinderen, mijn vader Henk (1932-2023), Willem (1934? als baby overleden), Bob (1935) en Els (1937).

dinsdag 23 november 2021

Oktober 1934 (7); plaatjes kijken

Ja, Pieter schrijft veel in deze maand. Misschien mede omdat het land ook zo'n natte moesson heeft. "It's raining cats and dogs every day.'
Net als Els en Frits omschrijven. 
Over hun tocht naar Pakan Baroe doen ze beiden verslag, maar wij moeten daarnaar gissen. Pieter gaat op zoek naar het kennelijk voor hem aanbevolen boek Op zoek naar geluk. Er zijn helaas vooral recent veel boeken met die titel verschenen. Ik weet niet waarop Pieter hier doelt. Het zou een vertaling kunnen zijn van A life of one's own van Marion Milner, maar dat is een enorme gok!
Ondanks het slechte weer heeft Pieter zich vermaakt en ook foto's gekeken. Helaas kan ik die van Els niet terugvinden. Zij schrijft in het album met de bijgevoegde foto's nog wel dat de kuif (van Henkje) inmiddels is verdwenen: 'afgeschoren!' Ik denk dat Pieter in het (speelgoed)aapje een poes heeft gezien.

Onderstaand fragment begint met de tekst:
'Gisteren heb ik in m'n eentje, d.w.z. in het bijzijn van de werkster een plechtig zonnewendefeest gehouden. Het ritueel was als volgt:' 
en...verder, lees zelf maar:






















Geen opmerkingen:

Een reactie posten

1880-1945; Pieters cv 1893-1915

Het is weer eens tijd voor een update van de informatie rond Pieter Deys. Ik probeer zijn 'werkzame' leven op een rijtje te zetten e...