Als schrijver van dit blog ben ik maar een doorgeefluik. Het gaat hier om een deel van de geschieden

Mijn foto
Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Als schrijver van dit blog ben ik maar een doorgeefluik. De informatie komt van foto's en brieven van Pieter Deys (1880-1945), de vader van Katy (1904-1977) Frits (1906-1949) en Adolf (1908-1940). Pieter was getrouwd met Sophia Draaijer (1872-1932). Frits trouwde met Els Nelson (1908-2004). Zij kregen 4 kinderen, mijn vader Henk (1932-2023), Willem (1934? als baby overleden), Bob (1935) en Els (1937).

vrijdag 12 november 2021

September 1934 (4); houding, fierheid, gratie!

Over de al dan niet 'satisfactie' wat beantwoorden en schrijven van brieven betreft weten we nu wel hoe de wind waait. Katy krijgt dit keer een pluim, want zij stuurde twee weken achter elkaar twee blaadjes, die Pieter gelukkig niet hoeft te beantwoorden, omdat hij haar binnenkort gaat zien en ook vrij recent gezien heeft. 
'And thereby hangs a tale. Dat vroegere teeder-slank-stekelige wicht herken je doodgewoon niet meer. 't Is dat ze nog geen bittertje meedrinkt, maar anders........nou, berg je maar. Mot je hoore! Toen ik klaar was met mijn bezoeken heb ik Teetjest getelefoneerd. Ze zou over een uurtje bij Kras zijn.* Afgesproken. Ik heb daar gewacht en toen ik haar eindelijk feestelijk in de eetzaal geleidde hebben we echt gesmuld van gestoofde paling en tarbot met aardappeltjes, worteltjes en 'n pracht botersausje. Zij nam 't een ik 't ander en hebben we toen samen gedeeld. Toen we klaar waren zegt dat wicht: "Ik zou wel eens willen biljarten". Nou, ik ben tegenwoordig op alles voorbereid, dus zei ik: "Kan gebeuren!". En, stel je voor, daar stapten vader en dochter gearmd de eetzaal uit en de biljartzaal in. Houding, fierheid, gratie!" Asjeblieft. Met de twee laatste eigenschappen had ze geen moeite, maar de juiste houding te vinden had nog al wat voeten in den aard. Daarbij komt nog dat ze links is en het dus lastig les geven is voor iemand die rechts is. Kosten F 1,-. Nu betaalt gewoonlijk de verliezende partij, maar daar heb ik geen woord over gehoord. [...] In elk geval, 't was allemachtig genoegelijk. De Teetjest bracht me ten treine en om 11.30 lag ik weer netjes in m'n Junglingsbett.'
Na dit verslag kan vader het niet laten nog enkele mopjes toe te voegen, waaronder deze:
''n Kweeker heeft 'n Juliana-bloem gekweekt. Bij de behandelingsvoorschriften staat o.a. dat ze het veel beter doet in bed dan tegen een muur.'
En:
'Het huwelijk met prins Karel van Zweden gaat waarschijnlijk niet door omdat de prinses zoo'n vreeselijke hekel heeft aan Zweed-voeten.'
Het is de 26ste september dus Pieter memoreert een aantal wapenfeiten van die datum, waaronder:
'dat op dien gedenkwaardigen dag in het jaar 1906 een mannelijke stamhouder in de rechte linie werd geboren van den huize Deijs - zulks geschiedde in a palatial building, No. 7/1 Wellesley Place, Calcutta, in de schaduw zoo te zeggen van het paleis den onderkoning.'** [...] Wat er ook in mijn veelbewogen leven uit de herinneringen moge verdwijnen, die dag zeker niet. Om 10 minuten over tweeën 's middags was het astrologische moment waarop ik de warmte- en angstdruppelen met verlichting van het voorhoofs wischte in mijn capaciteit van accoucheur, vader, nurse, enz. Het bruine vlekje boven de rechterknie werd door de bedienden een 'good omen' beschouwd. Dat zonder een druppeltje bloed aan den lijve geboren wicht zou een 'burrah sahib' worden. En tot zover schijnen we daar mede op den goeden weg te zijn.'
Pieters zorgen over zijn zoon zijn vervlogen en de wensen zijn uitgekomen en
'waar we nu staan aan den ingang van je 29ste jaar, hoop ik dat je grafische kromme in geluk, gezondheid, voorspoed en aanzien een gestadig, mooie, stijgende lijn moge zijn. [...] Esje, Henkie en Katy ook allemaal gelukgewenscht met de verjaardag van resp. man, vader en proer. Na dit hoogtepunt is het eigenlijk een beetje banaal op nog ergens anders over te schrijven. In persoonlijke belangrijkheid is er weinig dat erbij in de buurt komt. Maar zoo'n kort briefje is toch ook weer niet JE, dus rapporteer ik (als daaraan in belangrijkheid aansluitend) het bericht dat de dochter van Mevr. Curie en echtgenoot synthetisch radium hebben uitgevonden.'
Het is opvallend dat Dolf (en Daisy) niet bij de felicitaties worden betrokken. Pieter is waarschijnlijk gebrouilleerd met deze tak van de familie, zoals ook is gebleken uit de brief aan Nella ('Adolf heeft ook geen stuk backbone')? 
Pieter snijdt nog aan dat er nieuwe taalregels zijn opgesteld. Er is gelukkig bepaald dat de dubbele e zal blijven (anders zou 'zeesluizen' tot 'leelijk wanbegrip' kunnen leiden). En het idee om de ch te vervangen voor een g is afgeketst, omdat er problemen werden verwacht bij 'bruidsschat). Pieter stuurt een nieuw spellingsboekje op.
Ook aan zijn kinderen schrijft Pieter over zijn werk en het dreigende financiële tekort.
'Ik heb natuurlijk gesolliciteerd op allerlei, maar 'middelbare leeftijd' moeten menschen niets van hebben. Zoo zat ik bij mezelf te piekeren: wat kan ik nu eigenlijk GOED? Ja......'goed' is 'n begrip. Voor iemand die 3/4, 1/2, 1/4 of heelemaal geen Engelsch spreekt, ken ik goed Engelsch, maar voor iemand met acte B ken ik er niets van. Van taalregels weet ik geen snars, van uitspraakregels, van uitzonderingen enz, weet ik theoretisch nog minder....maar, dacht ik dat is allemaal na te slaan. Practisch is mijn Engelsch goed, dus de theorie zal ik wel bijleeren.'
Dus heeft Pieter een proefles opgesteld die hij zijn kinderen opstuurt en die hij ook aan 12 kranten heeft gestuurd met het voorstel om de lezers te onderrichten. 
'Overal bot gevangen. Zoo zie je dat wat je zelf een aardig idee vindt door anderen lang niet met dezelfde bril wordt bekeken.'


* Hotel Kras is Krasnapolsky met het restaurant 'The White Room'. Deze 'eetzaal' bestond recent 135 jaar en dat werd gevierd met een menu uit de oude doos. Ik neem aan dat de prijzen wel wat zijn veranderd.

* * No. 7 Wellesley Place is inmiddels 7 Red Cross Place. Het art deco gebouw is ontworpen door Sudlow, Ballerdie en Thompson. Was dit een appartementencomplex of toch een ziekenhuis of kliniek?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

1880-1945; Pieters cv 1893-1915

Het is weer eens tijd voor een update van de informatie rond Pieter Deys. Ik probeer zijn 'werkzame' leven op een rijtje te zetten e...