Als schrijver van dit blog ben ik maar een doorgeefluik. Het gaat hier om een deel van de geschieden

Mijn foto
Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Als schrijver van dit blog ben ik maar een doorgeefluik. De informatie komt van foto's en brieven van Pieter Deys (1880-1945), de vader van Katy (1904-1977) Frits (1906-1949) en Adolf (1908-1940). Pieter was getrouwd met Sophia Draaijer (1872-1932). Frits trouwde met Els Nelson (1908-2004). Zij kregen 4 kinderen, mijn vader Henk (1932-2023), Willem (1934? als baby overleden), Bob (1935) en Els (1937).

maandag 8 november 2021

Eind augustus/september 1934; privé aan Katy

Nee, misschien is Katy niet in Nunspeet 'voor zaken', maar alleen voor vertier. Pieter schrijft:
'Onze Tjeetjest heb ik weer te danken voor twee velle groote bladzijden. Thank you dearie. Beschrijving van zwemonderricht" leut. Uitje naar Nunspeet en Elspeet gelukkig met mooi weer verloopen.' Dit is nog voor alle ogen, maar er volgt een privébericht aan de dochter, waarvan we het fijne helaas niet weten.

Pieter leest in de NRC een rapport dat vrijwel integraal is overgenomen van de Javabode met daarin de voorgenomen sluiting van de kolenmijnen in Sawah Loento. De schrijver meent dat de sluiting van de mijnen ook de ondergang zal betekenen van de spoorweg in de Padangse hooglanden, maar Frits en Els weten hier waarschijnlijk al alles van.*
En dan nog een somber bericht:
'Zooals ik reeds een maand geleden schreef, of nog langer geleden, mijn plezier gaat er af. Ich habe keine Zug er meer in. Ik zal natuurlijk wel af en toe mijn duit in 't zakje doen, maar zie geen reden meer om me baussengewohn auszuschloben, zooals ik dat met veel genoegen eeninge tijd heb gedaan.'
Ik neem aan dat het hier het werk bij Keuzenkamp betreft. 


* De kolen uit de Ombilinmijn werden met een spoorverbinding van Sawah Loento naar Padang getransporteerd. De haven van Padang was hiervoor aangewezen, in verband met de diepte ervan. Het bevreemt me wel dat men de mijn wil sluiten, omdat ik lees dat deze in 1930 nog een vooroorlogse piek in de productie had. De kolen werden vooral in de scheepvaart gebruikt, zodat er niet geïmporteerd hoefde te worden. De mijn zou pas in 2002 sluiten!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

1880-1945; Pieters cv 1893-1915

Het is weer eens tijd voor een update van de informatie rond Pieter Deys. Ik probeer zijn 'werkzame' leven op een rijtje te zetten e...