Als schrijver van dit blog ben ik maar een doorgeefluik. Het gaat hier om een deel van de geschieden

Mijn foto
Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Als schrijver van dit blog ben ik maar een doorgeefluik. De informatie komt van foto's en brieven van Pieter Deys (1880-1945), de vader van Katy (1904-1977) Frits (1906-1949) en Adolf (1908-1940). Pieter was getrouwd met Sophia Draaijer (1872-1932). Frits trouwde met Els Nelson (1908-2004). Zij kregen 4 kinderen, mijn vader Henk (1932-2023), Willem (1934? als baby overleden), Bob (1935) en Els (1937).

woensdag 24 november 2021

Oktober 1934 (8); Enfin

Het is een brief aan Piet en Jet, als begeleidend schrijven bij brieven uit Indië en toezending van 'de zwerver' (?). De brieven waren verzonden vanuit 'Wiesbaden via Koblenz, Assmannshausen, enz.' Els heeft wel vaker post naar Wiesbaden gezonden. Zit daar familie? Wie zijn Piet en Jet?
'Het heeft me wel even verwonderd dat ik hoegenaamd geen taal of teeken op mijn vorig briefje terug kreeg. Ik weet nu nóg niet of die tweede brief die Els naar Wiesbaden stuurde privé was. Ik stel even veel belang in de kinderen als wie ook al kan ik niet voor ze doen wat jullie doet.'
Nu valt bij mij het kwartje: Piet en Jet, dat zijn Pa en Ma. Pieter zegt waarschijnlijk geen Pieter tegen Pieter, maar Piet!*
'Ik zal het er nu maar op houden dat bedoeld schrijven NIET voor mij bestemd was en verder Schluss. Ik heb naar Wiesbaden geschreven en direct op ontvangst van jullie bericht naar Katy gescheven om de Indische brief door te zenden; dus van gebrek aan attentie ben ik niet te beschuldigen.
Enfin, bij de kinderen is alles goed. Dat is de hoofdzaak. Je schrijft dat het bij mij ook goed schijnt te gaan omdat het niet aan opgewektheid ontbreekt. Neen, juist niet. En onder goede omstandigheden is opgewektheid ook geen kunst. Neen, het gaat met mij miserabel beroerd op 't oogenblik en TOCH ben ik blijmoedig. Dát is de ware levenskunst! Wat kan me gebeuren? Ik ben alleen. 'n Boterham en 'n cigaret scharrel ik altijd nog wel bijelkaar. Nou menschen, het beste. Hartelijke groeten.'
Het zou natuurlijk zomaar kunnen dat de brief van Els inderdaad privé was en dat ze daarin melding maakt van het wrede lot van Willem. Misschien heeft ze er om een of andere reden voor gekozen dit niet aan haar schoonvader te vertellen, of moest zij gewoon haar hart luchten bij haar eigen ouders/familie en/of vrienden? 
Dan schrijft Pieter (Deijs dus) weer een 'sollicitatiebrief'. Wat hierin opvalt is dat hij, waarschijnlijk vanuit India, ook in Burma is geweest. 

Aan zijn kinderen schrijft Pieter hierover:
'Nieuws nihil. Ik heb eens een artikeltje geprobeerd voor The Daily Mail, maar aangezien dat blad reeds een correspondent in dit land heeft heb ik er niet veel verwachting van. Vandaag of morgen zal ik wel hooren dat het hun spijt, maar.......enz. De rest is net zoo.'
Dan is het nog mogelijk dat de Encyclopedia Britannica eindelijk verkocht kan worden. Laat Pieter nou recent een nieuwe cadeau hebben gekregen! Dit geschenk is weliswaar niet zo mooi als zijn origineel, dat in half leer is gebonden en hem 450 gulden heeft gekost (hij probeert het nu voor 150 te slijten). Maar ja, de editie van Pieter is inmiddels wel verouderd, want hij stamt uit 1926 en er is ondertussen een nieuwe druk verschenen. 
Het is waarschijnlijk nog een oud verjaarscadeau dat Pieter ooit uit Duitsland voor Frits heeft meegenomen: Meyers Konversations Lexicon.** Dat staat nog in Rotterdam en zal hij voor Frits bewaren, maar:
'Mocht ik vóór dien tijd heelemaal opbreken dan geef ik hem wel aan Katy in bewaring.'
En daar is 'ie:
'Voor deze week schei ik er weer mee uit. Het eenige spannende in de atmosfeer is de London-Melborne race. Morgen vertrekken ze en ik ben één bonk nieuwsgierigheid naar de prestaties van de twee Hollandsche mededingers.' 


* Pieter Cornelis Nelson (1868 - 1945)  was de vader van Els. Hij was onderwijzer (hoofdacte Frans) in Patih, op Java. Het schoolhoofd daar was Draaisma, de vader van Elly, die een goede vriendin van Els zou worden. Pieter werd overgeplaaatst naar Ngawi, waar Els geboren zou worden (in 1908). Pieter was getrouwd met Jenneke Anna Petronella Bouman.

** Dit lexicon van Joseph Meyer is de grootste voltooide Duitse encyclopedie van de 19de eeuw. Meyer had er van 1826 tot uiteindelijk 1855 voor nodig om de 46 delen samen te stellen en te publiceren. Hij noemde het zelf een 'geschikt instrument voor een algemene intellectuele emancipatie'. Hiernaast een pagina uit een van de delen. 


 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

1880-1945; Pieters cv 1893-1915

Het is weer eens tijd voor een update van de informatie rond Pieter Deys. Ik probeer zijn 'werkzame' leven op een rijtje te zetten e...