Als schrijver van dit blog ben ik maar een doorgeefluik. Het gaat hier om een deel van de geschieden

Mijn foto
Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Als schrijver van dit blog ben ik maar een doorgeefluik. De informatie komt van foto's en brieven van Pieter Deys (1880-1945), de vader van Katy (1904-1977) Frits (1906-1949) en Adolf (1908-1940). Pieter was getrouwd met Sophia Draaijer (1872-1932). Frits trouwde met Els Nelson (1908-2004). Zij kregen 4 kinderen, mijn vader Henk (1932-2023), Willem (1934? als baby overleden), Bob (1935) en Els (1937).

maandag 1 november 2021

Eind november 1933 (2); extra informatie

 Naar aanleiding van de op handen zijnde verhuizing van Adolf en Daisy die staat gepland voor 1 januari, schrijft Pieter het volgende (ik laat het 'integraal' zien, omdat het zoveel historische informatie bevat):*

Het is grappig dat ik mij recent afvroeg of er foto's over en weer gaan, of dat er alleen kiekjes uit Indië worden uitgewisseld. Maar nu lees ik dat het eerste het geval is, want Pieter schrijft:
'Ja, die foto van Katy en mij op de brug voor het Centr. Station in A'dam is allemachtig aardig. Katy loopt er bij als de Koningin die haar joyeuse intrede doet in de goede oude stad Amstelredamme. Durf eens te zeggen dat de wereld NIET van haar is! What ho! Wat 'n vrouw, hè.'

Tot slot laat Pieter weten dat Adolf weer aan het portrettekenen is geslagen. Pieter vindt dat een reuze idee, omdat het wel eens wat extra geld in het laatje kan brengen. 
'Nu, daar heb ik altijd een toekomst in voorspeld. De menschelijke ijdelheid is het beste speculatiemateriaal; daar is altijd geld mee te verdienen - alleen moet je dan niet zoo keutelig er voor betaald worden als de gewezen Gouverneur van Midden-Java dat deed.' 
Wie deze referentie snapt, mag het zeggen!

* Er zijn dus twee adressen in Kaapstad geweest. De eerste in Woodstock en de tweede in Tamboerskloof (daar vind ik tenminste een Carstens Street). Op het geboortecertificaat van Katy wordt in Woodstock 50 Devon Street vermeldt, ik denk dat dat nog steeds bestaat.
Wellesleyplace in Kolkata kan ik helaas niet via Goolge maps vinden. 
Op de hoek van Caroline Street en Banket Street in Hillbrow Johannesburg staan nieuwe flats.
Charlton terrace vind ik dicht bij de universiteit in New Doornfontein Johannesburg. Er zijn inmiddels meerdere North Streets in de omgeving. Verder alleen een Hull Street in Vrededorp.
Ik vermoed dat dat adres in Hilversum was waar vandaan hij in 1916 de brief aan de Prime Minister van England richtte. Omdat er van de andere straten geen huisnummers worden vermeld, blijft dat alles helaas ook vaag - de Soestdijkerstraatweg kent jammer genoeg vele villas. Voor een duidelijk beeld is meer onderzoek nodig. Ook wat de reisschema's betreft.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

1880-1945; Pieters cv 1893-1915

Het is weer eens tijd voor een update van de informatie rond Pieter Deys. Ik probeer zijn 'werkzame' leven op een rijtje te zetten e...