Als schrijver van dit blog ben ik maar een doorgeefluik. Het gaat hier om een deel van de geschieden

Mijn foto
Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Als schrijver van dit blog ben ik maar een doorgeefluik. De informatie komt van foto's en brieven van Pieter Deys (1880-1945), de vader van Katy (1904-1977) Frits (1906-1949) en Adolf (1908-1940). Pieter was getrouwd met Sophia Draaijer (1872-1932). Frits trouwde met Els Nelson (1908-2004). Zij kregen 4 kinderen, mijn vader Henk (1932-2023), Willem (1934? als baby overleden), Bob (1935) en Els (1937).

vrijdag 24 september 2021

25 April 1932; Fisje en Elsje en hun kindje

Uit de oude doos komt een brief van Els en Frits met groot nieuws. De brief is op flinterdun luchtpostpapier geschreven, aan twee kanten, waarbij de inkt is doorgedrukt, dus het geheel is moeilijk te lezen, maar het is gelukt. De brief gaat als volgt:

Solok 25 April ’32

Lieve Teestjes,

Dit is nu een brief voor jou alleen en dan nog wel een vliegbrief, maar dat komt, we hebben zulk groot en heerlijk nieuws, dan dat dat niet anders dan per vliegbrief kan. Heb je ’t al geraden: Nog een half jaartje is het bij ons: Fisje en Elsje en dan wordt het Fisje en Elsje en hun kindje. Is dat niet heerlijk. Volgens berekening komt het zoo wie zoo in october. Je weet niet hoe gelukkig of we zijn. We verlangden zoo naar een kleintje maar hebben dat mogelijk nooit geschreven, zijn er es in Priaman wel voor naar een dokter gegaan die constateerde dat ik prachtig gebouwd was voor baby krijgen en ik moest dan maar wat geduldig zijn want als je pas 8 maanden getrouwd bent en nog geen baby gehad had, was dat helemaal niets om je ongerust te maken. En nu is ’t werkelijkheid Teetjest wordt nu tante Teetjes een echte tante van ons eerste kleine kindje. We hopen op een jongen maar ik denk, nee weet zeker dat een meisje even welkom zal zijn. Ik kan ’t me nog niet helemaal goed indenken, hoewel we ’t al een tijdje vermoed hebben. Op 17 februari had ik eigenlijk onwel moeten worden, maar toen dit niet kwam weten we het aan de plotselinge grote schok. Toen ’t echter ook in Maart weg bleef begonnen we te vermoeden en te hopen en besloten we te wachten met dokters onderzoek tot April. En zoo zijn we gisteren dan naar Sawah Loento gegaan, waar de dokter me onderzocht heeft. Over 1 1/2 maand moet ik terugkomen, dwz. hij heeft gezegd zodra ik leven voelde.

Verder had ik de laatste tijd een grote honger maar bepaald tegenzin in eten. Ik moet zoveel mogelijk eten en 2 blikjes melk per dag drinken en levertraan + kalium innemen. Maar dat heb ik er allemaal voor over, dat begrijp je wel. En nu ben ik aan ’t verzamelen geslagen van baby kleertjes en patronen. Als jij nog wat te pakken kunt krijgen of zelf leuke ideetjes hebt houd ik me heel erg aanbevolen ook voor eventuele raadgevingen hoor, dat mag jij als tante. 

Wat jammer dat Poe dit nu niet meer heeft mogen beleven, wat zou ze trots geweest zijn op haar eerste kleinkind. Weet je, die kantjes van Poe wil ik nu ook gaan gebruiken ,hè kon ze dat nu nog maar zien. 

Ik voel me gelukkig goed ’s morgens wel misselijk maar het overgeven bedwing ik door op bed te blijven en daarna pas op te staan [plusminus] half 8. Fisje is zoo schattig voor me en als ik een vuile boel gemaakt heb ruimt hij het voor me op. Ik geloof niet dat er veel mannen zoo zijn. 

We sturen vader en Adolf  en Pa en Ma ook een vliegbrief dus deze hoeft niet door. Wel kreeg ik graag van jou per vliegkaart of brief bericht hoe je ’t wel vond om deze brief te krijgen. Wat fijn die promotie van Adolf, wat zal hij daarmee in de wolken zijn. Ik ga ’t hem nu vertellen en tegelijk gefeliciteerd met de vooruitgang. Nu, dag Teetjest, tante. Erg veel liefs en zoenen van je Els


25-4-’32 Solok

Dè Teetjest

De kleine Fistjest krijgt van Esje een babytje, voor zijn verjaardag, want tusschen 20 en 27 October komt ons kindje. Vind je het niet heerlijk. Ik weet haast geen raad. Op straat wil ik het aan iedereen vertellen , maar dat gaat niet. Arme Poetje, hè, dat ze dat nou niet meer heeft geweten. En dan nog daarbij dat Esje voor het eerst niet onwel werd op 17 Februari. Is dat toeval, of …….? Ik weet het niet. Alleen weet ik dat we samen razend gelukkig zijn. Weet je nog dat je me voor mijn verjaardag ’s schreef dat je hoopte dat er het volgend jaar een kleine Fistje bij zou zijn. Nou, dat gebeurt dan hoor. Fisje toch sóóó blij. Ik kan Esje maar het meest laten schrijven want die kan het meeste plaats  gebruiken natuurlijk, maar ik ben toch net zoo gelukkig. Dè Tante Teentjes, veel poenen en heel veel liefs van je broer die vader wordt.

Frits.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

1880-1945; Pieters cv 1893-1915

Het is weer eens tijd voor een update van de informatie rond Pieter Deys. Ik probeer zijn 'werkzame' leven op een rijtje te zetten e...