Als schrijver van dit blog ben ik maar een doorgeefluik. Het gaat hier om een deel van de geschieden

Mijn foto
Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Als schrijver van dit blog ben ik maar een doorgeefluik. De informatie komt van foto's en brieven van Pieter Deys (1880-1945), de vader van Katy (1904-1977) Frits (1906-1949) en Adolf (1908-1940). Pieter was getrouwd met Sophia Draaijer (1872-1932). Frits trouwde met Els Nelson (1908-2004). Zij kregen 4 kinderen, mijn vader Henk (1932-2023), Willem (1934? als baby overleden), Bob (1935) en Els (1937).

woensdag 22 september 2021

Laatste week maart 1932; ja, de geschiedenis herhaalt zich

Toevallig hadden we het er laatst over: is het nou Deijs of Deys? Zou het door de typemachine zijn gekomen dat het een het ander werd?
Nu begint Pieter er zelf over tegen Frits, omdat er verwarring is op de ledenlijsten van de loges:
'Ze hebben zeker mijn naam met de jouwe verward. We staan gek in de ledenlijst. Op mijn naam wél puntjes en op de jouwe niet. Zoo sta ik bij de i en jij bij de ij.' 
En dat staat dan weer getypt als 'jy by de y.'
Het is in verband met het nieuws dat Frits de loge heeft 'voldaan'en  dat de loge in Padang Frits wilde aanzoeken.
Uit Indië ook het bericht:
'Slangendood genoteerd. Hetgeen me nog aan een moment van trots herinnerde uit mijn jonge jaren. Toen heb ik eens een pofadder die met uitgespreide "hood" op zijn staart tegen me stond te blazen, dwars door z'n venijnige slangenkop geschoten.'
Hij herinnert zich ook de saté waar Els iets over heeft geschreven. 
'Dat Maleische gebruik is indertijd met de gestrafte kettingganger-Maleiers naar Zuid-Afrika overgebracht.* De boerenvrouw noemt die stukkies aan een houtje gebraden vleesch "sasaatjes".'  
 
En dan nog wat landelijk nieuws dat nieuwsgierig maakt. Want Pieter schrijft: 
'Zaak Heyne - Kröller zal wel de doofpot ingaan.' Hiernaast zien we Anton Kröller (1861-1941)
Er is eindelijk een onderzoek gestart door het rijk, schrijft Pieter. Het is een heel wespennest met onderzoek naar ondernemingen in Zuid-Amerika, Zweden, Duitsland en nog meer. Een 'portefeuille' met boekhouding die Price Waterhouse maar liefst 36 duizend gulden per jaar aan accountantskosten opleverde. Pieter denkt dat die ene rijksaccountant daar nooit wijs uit kan worden, al stelt een onderzoek het publiek tevreden. 
'Kröller-Muller hebben al den tijd gehad om te verdonkeremanen of onvindbaar te maken wat hun zou kunnen incrimineren en als die accountants dan een paar jaar aan de gang zijn, volgt het rapport dat alles TE ouden datum is om daar nog goed wijs uit te kunnen worden, waardoor het dept van justitie niet voldoende beslagen ten ijs zou komen om met succes een vervolging te kunnen instellen. Let maar eens op.'**


* Pieter doelt hier op de Kaap-Maleiers, een bevolkingsgroep in Zuid-Afrika die zich onderscheidt door hun godsdienst (islam). De eersten, gevangenen en slaven van de VOC uit de Maleisische archipel, vestigden zich al vanaf 1654 bij Kaapstad. De grootste groep woont daar nog steeds, vooral in de wijk Bo-Kaap (al is - ook - daar intussen wel sprake van gentrificatie).

** Het is heel goed mogelijk dat deze hele zaak met een sisser is afgelopen, want ik vind er alleen dit over. Kröller (in het boek Leven op Krediet ook wel 'een man zonder scrupules' genoemd) zou natuurlijk de geschiedenis ingaan als die van Müller. Wat een bijzondere zijtak toch weer in het familieverhaal dat zich in deze tijd ontvouwt. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

1880-1945; Pieters cv 1893-1915

Het is weer eens tijd voor een update van de informatie rond Pieter Deys. Ik probeer zijn 'werkzame' leven op een rijtje te zetten e...