Als schrijver van dit blog ben ik maar een doorgeefluik. Het gaat hier om een deel van de geschieden

Mijn foto
Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Als schrijver van dit blog ben ik maar een doorgeefluik. De informatie komt van foto's en brieven van Pieter Deys (1880-1945), de vader van Katy (1904-1977) Frits (1906-1949) en Adolf (1908-1940). Pieter was getrouwd met Sophia Draaijer (1872-1932). Frits trouwde met Els Nelson (1908-2004). Zij kregen 4 kinderen, mijn vader Henk (1932-2023), Willem (1934? als baby overleden), Bob (1935) en Els (1937).

woensdag 29 september 2021

Juli 1932; gezond in lichaam en geest

'De goede berichten over Els en de "Leven"-maker vinden hier gretig onthaal.'
Pieter neemt de vrijheid om wat gezondheidsadvies te geven en wel ademhalingsoefeningen. Een beproefde remedie 'omdat er geen betere manier van bloedzuivering bestaat dan dit verbrandingsproces van vuile stoffen door zuurstof, waardoor de toevoer van gezuiverd bloed, waar de baby op leeft, wordt bevorderd.'
Zou dit een in Brits-Indië opgedane yoga-oefening zijn?
Het proces kan het best drie keer per dag worden uitgevoerd en betreft 10 keer ademhalen, maar niet zoals gewoonlijk. 
'Eerst alle oude lucht er uit. Je buik dus zoo plat maken als onder de omstandigheden mogelijk is. Dan zoo langzaam mogelijk door je neus nieuwe levenskracht opsnuiven, tot elke voor lucht beschikbare ruimte met versche lucht is gevuld. Die adem even vasthouden. In het begin moet je weer gauw los laten, maar een tel of 7 gaat al spoedig heel gemakkelijk. Daarna weer langzaam uitademen.'
Pieter past dit bijvoorbeeld op als hij met de pond de Maas oversteekt. In de 10 minuten dat de overtocht duurt, heeft hij dan precies 10 keer adem gehaald.  
Het doet hem goed, al is er qua gezondheid altijd iets om allert op te blijven. Frits moet aankomen. Hij is weliswaar 1,3 kilo aangekomen, maar zal aan toename Els niet bij kunnen houden. Pieter is zelf 81/82 kilo. 'Dat is volgens mijn lengte 2 á 3 Kilo te veel, maar erg buitensporig is dat toch niet.'

Het feit dat Frits vermeldt dat Douwes Dekker ooit Solok heeft aangedaan, maakt dat Pieter zich voorneemt toch eens aan Multatuli te gaan beginnen 'alleen omdat jullie daar zitten. Er zal natuurlijk veel bij zijn dat nu uit de oude doos is, maar toch ook veel dat niet veranderd is en toch in elk geval geschiedkundige waarde heeft.'*

Het maandelijkse uitje van vader en Katy was deze keer in Den Haag, waar Pieter 's avonds toch een afspraak heeft. Ze begonnen met een kopje koffie in Terminus en daarna een bezoek aan de Indische tentoonstelling, die Katy nog niet had gezien (en waar Pieter een kleedje koopt om vrijwel meteen cadeau te kunnen doen).** Vervolgens een strandwandeling en daarna met lijn 11 naar Ma, voor haar verjaardag. Daar waren diverse Indische gasten. 'Tonny begint op zijn vader te lijken zou ik zeggen. Teun lijkt op Els. Annie zag er alleraardigst uit.' Maar lang kan Pieter niet blijven, want hij moet naar zijn volgende afspraak, waar hij onder anderen handen schut met Truusje (?), maar dat is geen genoegen. 
'De handen van Truus zijn niet meer zoo klef als vroeger. Ze zijn nu doodgewoon kletsnat. Ik moest tenminste gauw mijn hand ten broeke steken alvorens de andere gasten te groeten. Zooiets is toch ook een bezoeking. Meer dan één avond zal een lonkend jonker daar ook niet mee uitgaan stel ik me voor.'
Zou er ook iemand met klamme handjes bij de nieuwe bezigheid van Pieter zitten? Pieter gaat namelijk eens in de veertien dagen naar een spiritistische séance.
'Wat ik er tot nu toe van gezien heb boezemt yours truly niet veel vertrouwen in. Er is een medium dat in trance gaat, maar niet heelemaal weg raakt en dus weet wat ze zegt en doet. Daardoor is de zaak voor mij niet betrouwbaar.'
Bij elke geest die ze oproept gebruikt ze dezelfde woordkeuze en gebaren. Maar Pieter geeft haar het voordeel van de twijfel, dus blijft het nog even aanzien om geen 'ontijdig oordeel' te vellen. 'Mocht zich iets bizonders voordoen dan zal ik jullie op de hoogte houden.'
Is het een sapig detail dat Walter Eden (?) plotseling van het toneel is verdwenen en dat hij de kasbeheerder (van een kleine 1000 gulden) van de loge was? 
Dan is het bedtijd, want Pieter komt best wel slaap tekort. Hij kon vroeger op zondag nog wel eens uitslapen, maar als hij bij de familie Chambers op Heyplaat is, dan wordt hij daar lekker vroeg door het zoontje wakkergepord.
'Uncle Peter! Uncle Peter! Will you read to me out of my new picture book. En wat kan poor Uncle Peter dan anders doen, als er een schat van een joggie iets zoo vriendelijk vraagt, dan je oogen uitwrijven, je bril van het nachtkastje snorren en voorlezen van rabbits and mice and kings and queens and fairies. Laatst moest ik hem plotseling de tafel van 13 overhooren en aangezien ik die zelf niet ken moest ik het hem niet zóó vlug laten doen dat ik niet telkens 13 bij het vorige getal kon tellen.'

* In het Verzameld werk van Du Perron wordt melding gemaakt van Douwes Dekker die inderdaad naar Solok zou gaan, maar in een niet zo frisse geldkwestie verwikkeld zou zijn. Het gaat hier te ver om daar verder over uit te wijden, maar e.e.a staat hier.  

** De Indische tentoonstelling werd op 14 mei 1932 geopend door prinses Juliana. Klik vooral op de link. Leuke informatie, die ik hier niet ga herhalen.
Hier nog een filmpje met archiefbeelden, vertraag de beelden en zie Katy met haar vader slenteren. En dat met de gebeurtenis in Parijs van een jaar daarvoor! Bergen zijn er verzet voor 'Hollandsch' glorie.

p.s. Tonny (Antonie Pieter Cornelis Nelson) was de 14 jaar oudere broer van Els. Hij was getrouwd met Annie (Anna Marie Martina van Leeuwen) en samen hadden zij een zoon, Teun.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

1880-1945; Pieters cv 1893-1915

Het is weer eens tijd voor een update van de informatie rond Pieter Deys. Ik probeer zijn 'werkzame' leven op een rijtje te zetten e...