Als schrijver van dit blog ben ik maar een doorgeefluik. Het gaat hier om een deel van de geschieden

Mijn foto
Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Als schrijver van dit blog ben ik maar een doorgeefluik. De informatie komt van foto's en brieven van Pieter Deys (1880-1945), de vader van Katy (1904-1977) Frits (1906-1949) en Adolf (1908-1940). Pieter was getrouwd met Sophia Draaijer (1872-1932). Frits trouwde met Els Nelson (1908-2004). Zij kregen 4 kinderen, mijn vader Henk (1932-2023), Willem (1934? als baby overleden), Bob (1935) en Els (1937).

donderdag 2 september 2021

April 1931 (4); meer familiezaken

'Moeders gezondheid houdt zich gelukkig constant. Niet beter dan gewoonlijk, maar ook niet slechter' Ze heeft er zelfs voor gezorgd dat Pieter een soort p.s. aan zijn brief toevoegt, omdat hij even wil melden dat hij 'uitdrukking wil geven aan een gevoel van zalige voldaanheid na een lekker maal.' Het is de vrije dag van juffrouw (ze kost overigens f 25,00 per maand) en moeder heeft de avondkoffietafel toebereid, niks caviaar, paté de fois gras of kreeft, maar:
"Twee harinkies, zacht als zalm, een schaaltje corned beef, een schaaltje kaas, een schaaltje koek, een schaaltje met wit, bruin en krentenbrood en om de fleurigheid van het geheel te verhoogen, daar tusschen in het frisch gedoe van een schaaltje radijs, met zijn helder versch groen en zijn bizonder rood. Ik kan niet zeggen dat ik alles eer heb bewezen, want zoover reikt de capaciteit van mijn maag niet, maar het was verduveld lekker. Daarbij komt het bewustzijn dat als dit of dat je niet smaakt je dan altijd nog wat anders kunt nemen. Hierbij dus een eeresaluut aan moeders koffietafel.'
Bovenstaand portret is van Poe, getekend door Adolf in 1927.
Moeder schrijft veel aan haar kinderen en krijgt regelmatig bezoek, in een week tijd komen er zomaar 7 dames aan, waarvan iemand zelfs meerdere keren per week. Dan moet ze nog veel rusten, maakt ze af en toe een wandelingetje en bezoekt ze twee keer per week Van Willegenburg. Ik neem aan dat dat een homeopaat is.
Tante Nella, in Zuid-Afrika, geeft er toch 'de brui' aan. Pieter scheef eerder 'ze zit op een reuzen-taai vervelend gat van 'n dorp - ik ken het toevallig - waar de Zondagen vooral ware marteldagen zijn.' Nella 'is now roaming about until much time as she thinks fit to repatriate.'
Met Katy gaat alles best, ze zal voornamelijk administratieve taken krijgen en wordt daarvoor ingewerkt. Haar baan vindt Pieter 
'...a Godsend! Een verzekerde toekomst met werk dat je prettig vindt, zonder commercieele risico of angst, daar zou ik ook dadelijk voor willen tekenen.' 
'En dan Adolf nog een pluim ten konte voor zijn brief van vanmorgen. Jongen, wat vind ik het fijn dat je Duitsche lessen zoo goed zijn. Daar heeft je oude heer schik in. En met je filosofie kan je bij mij altijd terecht, dat weet je.'
Poes is z'n gewone zelf en kwam bij het ontbijt naast Pieter op tafel zitten.
'Spinnen geen gebrek, maar du moment z'n bordje leeg was en ook geen seconde langer, werd de spinmachine stopgezet en maakte de haie-haiens rechtsomkeert. Die is alleen lief als hij wat krijgt. Hij windt er trouwens ook geen doekjes om. De toekeering van zijn achterste is welsprekend.'
Deze huisdieren zitten toch wel anders in elkaar dan honden, die trouw en aanhankelijk zijn, van 'klimmiens'heeft Pieter geen verstand, maar 'Niemand zal ooit een kat "Fidel" noemen.' 
Ondertussen ontwikkelt Pieter routine in zijn correspondentie met de kinderen. Dat doet hij, als het lukt, elke zondag. Dat is sowieso een familiedag, want meestal is Katy er dan, met Poe pakt Pieter een bioscoopje 'alwaar we zoo'n lekker luchtig Duitsch operettetje hebben gezien' en 's avonds na de boterham spelen de echtlieden een potje poker-patience.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

1880-1945; Pieters cv 1893-1915

Het is weer eens tijd voor een update van de informatie rond Pieter Deys. Ik probeer zijn 'werkzame' leven op een rijtje te zetten e...