Als schrijver van dit blog ben ik maar een doorgeefluik. Het gaat hier om een deel van de geschieden

Mijn foto
Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Als schrijver van dit blog ben ik maar een doorgeefluik. De informatie komt van foto's en brieven van Pieter Deys (1880-1945), de vader van Katy (1904-1977) Frits (1906-1949) en Adolf (1908-1940). Pieter was getrouwd met Sophia Draaijer (1872-1932). Frits trouwde met Els Nelson (1908-2004). Zij kregen 4 kinderen, mijn vader Henk (1932-2023), Willem (1934? als baby overleden), Bob (1935) en Els (1937).

dinsdag 16 augustus 2022

Mei 1937 (3); de eerste uitgaaf naar een vrouw

Het is vrijdag en Pieter is moe. Zijn wekelijkse brief wordt waarschijnlijk niet lang, want de volgende dag moet hij naar een begrafenis en naar een diner.
Wat dat eerste uitje betreft: het is de begrafenis van de schoonmoeder van de (analphabetische) buurman. Ze is op 74-jarige leeftijd overleden, nadat ze de afgelopen week niet meer had gegeten of gedronken. Ze 'raakte op 't laatst geheel buiten kans en is dus voor haarzelf op de beste manier, namelijk buiten kennis, verhuisd.'
Het dinertje is bij de heer en mevrouw Rush waar Pieter begin van de week kennis mee heeft gemaakt en een schriftelijke uitnodiging voor het etentje van heeft ontvangen. 'Maar of Mrs. Allan uit Kaapstad aanwezig zal zijn betwijfel ik, want toen ik Mr. R. sprak, bleek de vriendschap met Mrs. Allan al hevig bekoeld te zijn. Enfin, nous verrons.'
Om het harde werk en de diverse proeven uit elkaar te houden heeft Pieter maar afdelingen in zijn 'Industrieele roman' gemaakt. 'In verdere correspondentie zal ik de 'flit' dus I.R.A. noemen en de 'Advocaat' I.R.B.'

Wat I.R.B. betreft:


'Er zijn ook problemen met het kurken. Pieter weekt er een stel in water, maar krijgt die met geeen mogelijkheid op de flessen, dus gaat hij de stad weer in en tikt hij een kurkapparaat op de kop. Hij zal een fles meenemen naar het Engelse echtpaar. Zonder arbeidsloon zit vader nu op 7 escudo per liter. Als hij groot gaat inkopen, kan dat tot 7 zakken, 'maar dat kleine verschil loont de moeite haast niet. Goedkoop hò!'
Het is helaas niet mogelijk om de advocaatproductie te bekostigen met die van het insectenmiddel, dus moet er weer kapitaal aangesproken worden, 'maar gelukkig is hier niet alles mee gemoeid.' Na een derde proef zal Pieter zich op verkoopmogelijkheden storten en ook nog eens proefdraaien met rietsuiker 'die voedzamer maar iets donkerder van kleur is dan de gewone.'
Er is een brief uit Indië gekomen, helaas zijn de antwoorden op het geschrevenen vrij cryptisch, bij gebrek aan de brief zelf. Els maakt melding van een heerlijk maaltje met gemarineerde haring!
'Dat is beter dan geschroeide walang sangit. De vanillelucht die ik hier in huis heb is ook heel wat aangenamer dan die van de petroleum.
Ik constateer bij Frits toch nog een sprankje neiging naar die pyramide van Cheops onzin.* Ik wil wedden, Frits, dat je van diverse opmetingen van den Boroboedoer, waar jij nog al goed mee op de hoogte bent, net zoo'n verzameling idiotismen inelkaar kunt schroeven. Men gaat altijd af op het bijbelwoord dat er in de laatste dagen oorlogen zullen zijn en geruchten van oorlogen. Maar mag ik vragen: is niet de geschiedenis van elk land, klein of groot en onverschillig of je neemt de vaderlandsche, de algemeene of de oude geschiedenis, één opsomming van oorlog, oorlog en nog eens oorlog? Is er ooit iets anders geweest? Als je mij de Boroboedoerafmetingen geeft, zal ik je een fantasie in elkaar draaien, die op de maand af klopt met allerlei geschiedkundige gebeurtenissen. 't Is een verbasend goedkoop kunstje, waarmee men den cruduleuzen geld uit de zak klopt.'
Een referentie aan een artikel van Duys en de Engelsche premier Mac Donald als misselijkst voorbeeld, laat ik even zitten. En helaas weten we niks specifieks van: 
'Ik heb gebruld om de uitlatingen van Henkie. Om je krom te lachen.
Esjes radio-concert-beschrijving heeft me van plan doen veranderen. Zoodra ik ooit een paar centen over heb, gaat niet de eerste uitgaaf naar een vrouw, maar naar een radiotoestel. Dat is ook trouwens heel wat goedkoper. 
Waar ik van stond te kijken is dat PaMa alweer zoo gauw opstappen. Ik geloof waarachtig dat ik PaMa nog eens tegenkom in een autotje met aanhang-kampeerwagen.'
Er moet geduimd worden voor Katy, die terug is van 14 dagen luieren in Doorn. Mogelijk heeft zij een sollicitatiegesprek gehad. 
Dan zijn er weer rolletjes van de familie Chambers ontvangen en berichten van hun aanwezigheid bij de kroning van de Engelse koning. 
'Mevr. Chambers schreef het zoo lauw alsof ze ging zeggen: we gaan een kopje thee drinken bij Caland. (gelukkig dat de naam Boneski verdwenen is, anders hadden we twee van die prachtige Hollandsche namen in het publieke leven van Rotterdam gehad: Boneski en Tuschinski).** Mijn loyaliteit heeft me hier ook nog 12 Escudos gekost voor een Coronation Programme dat ik van de padvinders heb gekocht.'
Tot slot nog even dit:

* Ik denk dat Pieter deze numerologische 'onzin' bedoelt; het is een feit dat de piramide van Cheops zit heus vol raadselen en verrassingen. Lees er hier iets meer over.

** Café Boneski aan het Hofplein werd afgebroken toen de tram werd aangelegd en werd vervangen door Café Loos. Café Caland zat aan de Coolsingel. 

Hier De schoenlapper van Alexandrië van Génestet.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

1880-1945; Pieters cv 1893-1915

Het is weer eens tijd voor een update van de informatie rond Pieter Deys. Ik probeer zijn 'werkzame' leven op een rijtje te zetten e...