Als schrijver van dit blog ben ik maar een doorgeefluik. Het gaat hier om een deel van de geschieden

Mijn foto
Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Als schrijver van dit blog ben ik maar een doorgeefluik. De informatie komt van foto's en brieven van Pieter Deys (1880-1945), de vader van Katy (1904-1977) Frits (1906-1949) en Adolf (1908-1940). Pieter was getrouwd met Sophia Draaijer (1872-1932). Frits trouwde met Els Nelson (1908-2004). Zij kregen 4 kinderen, mijn vader Henk (1932-2023), Willem (1934? als baby overleden), Bob (1935) en Els (1937).

maandag 1 augustus 2022

April 1937 (2 bis); de snoevers

Hierbij dan de aanhef van de tweede brief in april. En na die opleving, toen de zomertijd inging, is het weer toch duidelijk omgeslagen. 

Wij weten inmiddels dat het feit dat het er voor Franco niet zo gunstig voorstaat, een achterhaalde gedachte of hoop is. De positieve woorden voor de Duitsers zullen ook wel snel worden ingeslikt, denk ik. 

Er zijn nog twee grappige feitjes te melden. Het eerste is 'dat onze gewezen  huisdokter Moll v. Charante z'n praktijk er aan heeft gegeven.'* En het tweede is het nieuwe adres van Katy, Harmoniehof 21,1.**  Hier reageert Pieter duidelijk op een schrijven van de dochter.  
'Ja, de naam is inderdaad mooi. Ik hoop dat No. 21 dien naam eer zal aandoen. Van welke kerk was die Ds. Veenhuyzen? Nee, melk drinken doe ik niet; dat kan Bruin helaas niet trekken. Dàt het goed voor me zou zijn weet ik , aber was nicht geht das geht nicht. Op welke manier heb je nog contact met die Iersche positie? Kan je daar niet nog eens solliciteren? De Indische brief gaat hierbij en als er weer niets tusschen-beide is gekomen dan krijg ik de volgende week een Indische van jou door.' 
Ook op de brief uit Indië geeft Pieter antwoord. We kunnen wel een beetje invullen wat er zoal in Indië gebeurt. 
'Wat zullen jullie gaar geweest zijn na die Padang-fuif. Speel je dikwijls golf, Frits, en wat maak je er van? Jullie tandendoktersvisites benijd ik jullie niet. 'n Echt pestwerk die zenuwbehandelingen. Naar de volgende bezending dagboeken kijk ik alweer met belangstelling uit. In de vorige vond ik een leuke opmekring van den resident om de snelheid van 'n stroom te meten. - Verdamping is geen verbranding; dat is me bekend. Maar omdat ik met een scherp zuur werkte schreef ik het aan verbranding toe en dat schijnt juist geweest te zijn anders zou water de zaak niet hebben gebluscht, stel ik me voor. Ik heb de gasolie nu voor de derde keer gefilterd en zoo wordt steeds lichter van kleur, maar het blijft helaas nog een zware substantie. Ik wil tóch zien hoe ver ik er mee kom.'
Maar verder is er niet veel over de zaken te melden. Nascimento krijgt geen bericht over 'de reiziger' en durft dat kennelijk niet goed aan Pieter te melden. Maar als Pieter een zending parfum die hij Nascimento had laten bestellen weigert, hangt deze toch meteen aan de telefoon en bij die gelegenheid lucht Pieter zijn hart. Het blijkt dat N. zijn vriend dan toch heeft gesproken en zo kan Pieter daar een afspraak mee maken. Maar op de dag dat ze samen de drogisterijen af zullen gaan, is het zulk slecht weer dat het geen zin heeft om met een 's zomers product aan te komen zetten. 'We hebben dus moeten uitstellen tot a.s. Maandag in de hoop dat dan de zon zal schijnen.'
En gelukkig lijkt het weer ook inderdaad op te knappen, want de mist trekt op en de zon breekt door. 'Gott sei gelobt und gepfiffen!' De werkster, die uit zuinigheid maar eens in de drie weken wordt besteld, komt als geroepen, 'want dan beginnen stof en pluisjes zich met kattenharen tot vlokken te vermengen en moet er hoog noodig gedweild en geschrobt worden.' Omdat Pieter op die dag ook geen bed hoeft op te maken en geen vaat hoeft te wassen, geeft hij met graagte 8 1/2 escudo uit. 
Dan een vlugge, niet grappige mop en de brief gaat op de bus met hartelijke groeten en 'n verjaarszoen voor Esje'.

* Lees hier meer over de bijzonder verdienstelijke arts G.H. Moll van Charante.

** De Harmoniehof is niet ver van het vorige adres waar Katy woonde en ook niet ver van Het Nieuwe Huis, waar ze werkte. De huizen zijn nog origineel. We weten wat er van de Iersche positie zal worden. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

1880-1945; Pieters cv 1893-1915

Het is weer eens tijd voor een update van de informatie rond Pieter Deys. Ik probeer zijn 'werkzame' leven op een rijtje te zetten e...