Als schrijver van dit blog ben ik maar een doorgeefluik. Het gaat hier om een deel van de geschieden

Mijn foto
Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Als schrijver van dit blog ben ik maar een doorgeefluik. De informatie komt van foto's en brieven van Pieter Deys (1880-1945), de vader van Katy (1904-1977) Frits (1906-1949) en Adolf (1908-1940). Pieter was getrouwd met Sophia Draaijer (1872-1932). Frits trouwde met Els Nelson (1908-2004). Zij kregen 4 kinderen, mijn vader Henk (1932-2023), Willem (1934? als baby overleden), Bob (1935) en Els (1937).

maandag 22 augustus 2022

Juni 1937 (1 bis); dit remplaçant gezelschap

We weten zo langzamerhand natuurlijk wel dat Pieter het niet breed heeft en ook dat hij eenzaam is. Uit deze brief van begin juni blijkt dat ook wel weer. Gelukkig heeft hij een nieuwe wasvrouw annex werkster; het is de arme zuster van de slagersdienstbode die de vorige dame, die Pieter in de steek heeft gelaten, moet vervangen. Er is haast geboden, want het zomerondergoed is bijna op. De nieuwe hulp is een aanwinst, niet alleen brengt ze de was kraakhelder, 'zonder gore randjes zooals ik dat van de andere gewend was' naar boven, ze is ook nog eens geodkoper dan de vorige.  Morgen komt ze schrobben, want dat is alweer 4 weken niet gebeurd.
Ondertussen zijn er weer kranten binnen met, heel fijn een kruiswoordraadsel in de NRC.
'Weten jullie wat 'n kruiswoordpuzzle is? Nee, daar weten jullie gelukkig geen bliksem van. Dat is gezelschap! Dat is iets waar je mee praat en van gedachten wisselt. Als 't erg moeilijk is dan zeg je: ouwe jongen, je vergist je toch niet - zou dat geen drukfout van je wezen? En als je een goeie vondst hebt gedaan dan geeft je jezelf 'n 7 voor schranderheid en de man waar je tegen praat een 10 voor z'n leuke definitie. M'n vrind George lost ook verduvels moeilijke op zag ik laatst aan zijn bekende blokletters in een stuk Engelsche krant dat ik gestuurd kreeg. Maar als je 't heelemaal gevonden hebt, dan is het een heele satisfaksje.
Op dezelfde wijze als dit remplaçant gezelschap kijk ik ook films. Ik heb er al zoo'n hoop gezien...verbazend! Dat doe ik zóó. Als ik in de stad ben dan loop ik langs een paar theaters en bekijk daar de foto's in de vestibules. Die prentjes laat ik dan in mijn gedachten rollen en verkrijg op die manier een rolprent. De geschiedenis fantaseer ik er zelf bij.'
En in z'n eentje zit Pieter te duimen. Voor drie zaken dit keer, al wordt niet duidelijk waarom de vingers worden 'omgedraaid voor Micky Chambers. In Bussum wordt examen gedaan en de hertog van Windsor wordt gelukgewenst (hij trouwde op 3 juni).
'Een krantenhoofd hier zei: De hertog stralend en een echte verpersoonlijking van geluk!....Ja, dat gevoel van op wolken te loopen kennen we allemaal. Het is maar de vraag, wanneer je weer van je wolk moet afstappen waar je op terecht komt - op asfalt, op de kleine steentjes of op hobbelige keien. Die Bishop van Fulham vind ik 'n fijne vent. Die heeft den ex-koning het idee willen geven dat ie toch niet heelemaal zonder sympathie van velen in Engeland aan dit late nieuwe leven begint. Well, God bless the old Prince of Wales, anyway.'
Helaas heeft Katy de baan, waarvoor ze na een selectieronde nog maar met 9 anderen in aanmerking kwam, niet gekregen. Vader schrijft dat ze maar moet blijven lachen,' want met huilen kom je er zeker niet. Laugh and the world laughs with you, snore and you sleep alone!'
Zou de aangetekende brief die met hoerageschreeuw wordt begroet een nieuwe zwangerschap aankondigen? Het wordt hier niet duidelijk en het is ook nog eens het einde van de brief, want Pieter heeft het druk. 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

1880-1945; Pieters cv 1893-1915

Het is weer eens tijd voor een update van de informatie rond Pieter Deys. Ik probeer zijn 'werkzame' leven op een rijtje te zetten e...