Als schrijver van dit blog ben ik maar een doorgeefluik. Het gaat hier om een deel van de geschieden

Mijn foto
Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Als schrijver van dit blog ben ik maar een doorgeefluik. De informatie komt van foto's en brieven van Pieter Deys (1880-1945), de vader van Katy (1904-1977) Frits (1906-1949) en Adolf (1908-1940). Pieter was getrouwd met Sophia Draaijer (1872-1932). Frits trouwde met Els Nelson (1908-2004). Zij kregen 4 kinderen, mijn vader Henk (1932-2023), Willem (1934? als baby overleden), Bob (1935) en Els (1937).

zaterdag 27 augustus 2022

Juli 1937 (1); ik ben reeds aan 't rubbernekken

De Haagsche Post, Groene Amsterdammer, de Punch en Tit-Bits, een aflevering van Leven en een paar Happy's vergezellen een brief van Katy. Daar wordt Pieter begin deze maand heel blij van. 
Voor de geïnteresseerden onderaan deze tekst iets over de 'High' en 'Low' church, waar Katy haar vader naar vraagt.  
'Ook vroeg je een poosje geleden naar het woord "tether". Dat is het touw waar men een grazend dier aan vast maakt. Heeft zoo'n beest het kringetje om de paal waar hij aan vast zit afgegraasd, dan is dat beest 'at the end of his tether'. Het woord wordt dan ook uitsluitend in 't enkelvoud gebruikt.
Salamandriens, wat ben je aan 't rondtrekken, Katy en wat zie je weer 'n boel menschen van den ouden tijd. Enorm. Jammer dat al die moeite eventueel nog uit moet draaien op Jaap v.d. Wal. 'n Raar snijboontje is dat ventje. Ik herinner me, als ik het wel heb,nog een dispuut in de Padvinderij, waarbij hij zich voor de componist of dichter van een muziekstukje had uitgegeven, terwijl Frits het later in 't Engelsch tegen kwam.'
Ondertussen werk Pieter aan zijn schrijverij voor de N.R.C. aangemoedigd door zijn dochter die meent dat hij goed genoeg is om gepubliceerd te worden. 

'Zoo, was die Prof. Hubrecht 'n neef van To Hubrecht.* 'n Verbazend knap bioloog was dat. Al op leeftijd en stijf van de rheumatiek heb ik hem een lezing hooren geven voor de University in heel knap Engelsch, om je hoed voor af te nemen. Ja, ik heb hun toen ook de sterrenwacht in Johannesburg laten zien, want Government Astronomer was een goede kennis van me. Resuachtig interessant. Ik gaf 2 dubbeltjes als ik eens door die nieuwe kijker in Amerika mocht kijken, die heeft VIJF METER middellijn! Om te duizelen.'
En hoe is het dan met I.R.A en I.R.B?
''De 'Flit' en de 'Advocaat' zal ik niet laten loopen, maar aan de laatste mankeers nog wat en de eerste is nog niet verkocht. IK heb mij dus voorgenomen om iederen dag het aanschijn te geven aan een paar bladzijden schrifts, zoodat ik 'n artikel of 3 per maand moet klaar krijgen. Het lamme is daarbij natuurlijk dat je nooit van te voren weet of je werk aangenomen wordt of niet. Are we downhearted? Noooooooooo!' Pieter heeft commentaar op Frits die kritiek heeft op de kritiek op de film over Rembrandt. Vader is het met zijn zoon eens.
'Zeer terecht zeg je: als men van Holland maar 'n beetje beter idee krijgt. En dat doet men. De interieurs waren rijk of knap of reeël en laten ze 'n beetje naar een oude Engelsche stijl hebben overgeheld.....Rembrandt's verval en de redenen waarom worden er zéér goed in uitgebeeld.'
Dan is er nog nieuws van het koningshuis, dat via de radion ook direct Nederlands-Indië heeft bereikt.
'De 'blijde boodschap' van de prinses vond ik verbazend kiesch en uiterst fijntjes en hartelijk aan het geheele volk overgebracht. '
Dan nog een enkele opmerking over post uit Manindjau:
'Ja, jongen, de beroemde vriend "met koel gebiedend oog"....blijf 'm te vriend houden, je merkt hoe goed het je reputatie doet. Ik ben toch blij zoo af en toe te bespeuren dat allerlei onderwerpen die ik zoo buiten jullie huiswerk om met jullie behandelde niet in dorre aarde zijn gevallen.
Esje heeft er zich deze keer maar mer 'n héél klein beetje afgemaakt, maal al was er weinig nieuws, het was goéd nieuws, n.l. dat we eerstdaags eenige kieken van de nieuwe Brownie mogen verwachten.' **

* Pieter doelt hier vast op Ambrosius Arnold Willem Hubrecht (1853-1915). Lees
hier meer over deze bioloog die een conrrespondentie met Darwin onderhield. 

** De Kodak Brownie camera bestond ook in een opklapbare versie, de Six-20 Folding Camera. 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

1880-1945; Pieters cv 1893-1915

Het is weer eens tijd voor een update van de informatie rond Pieter Deys. Ik probeer zijn 'werkzame' leven op een rijtje te zetten e...