Als schrijver van dit blog ben ik maar een doorgeefluik. Het gaat hier om een deel van de geschieden

Mijn foto
Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Als schrijver van dit blog ben ik maar een doorgeefluik. De informatie komt van foto's en brieven van Pieter Deys (1880-1945), de vader van Katy (1904-1977) Frits (1906-1949) en Adolf (1908-1940). Pieter was getrouwd met Sophia Draaijer (1872-1932). Frits trouwde met Els Nelson (1908-2004). Zij kregen 4 kinderen, mijn vader Henk (1932-2023), Willem (1934? als baby overleden), Bob (1935) en Els (1937).

maandag 8 augustus 2022

April 1937 (4); als de bekende schelvis

De hittegolf van twee dagen is voorbij. Over het blauwe hemd van kunstzijde '(Bijenkorf f 1,95) heeft Pieter zijn gebreide willetje weer aan, tenminste in de vroege ochtend, als hij verder gaat met zijn filtreergeschiedenis met het doel de laatste honderd liter te verwerken. Intussen is het stil, zowel bij Nascimento als bij Gonsalez, maar toch is het leven nog best spannend.
Door de briefkaart die Pieter heeft geschreven naar aanleiding van een advertentie, krijgt de goede man voor het eerst 'damesbezoek in huis'. 
'Onwillekeurig maakt men zich een soort voorstelling van iemand die men verwacht. Ik had aangenomen een middelmatigen leeftijd met nog levendige oogen, donker haar, niet te groot, niet te klein en hopelijk ongeverfd.
Voor iemand waarvan men de verwachting koestert dat zij, al is het dan ook maar voor 'n uurtje en slechts ééns per week, HET lichtbaken zal worden in de donkerte der eenzaamheid, getroost men zich natuurlijk eenige moeite. Alles was tip-top aan kant. Geen papiertje lag in het ongereede. Ik had overal stof afgenomen , tot zelfs van de stoelsporten. Mijn gezicht had ik ook per scheermes afgenomen en was zoo glad als de billen eens kleinen kinds. M'n kuif krulde.
Het was een vreedzame stille Zondag. Mijn verandahdeuren stonden wijd open en vroolijk helder weerkaatsten zijn wille muren het licht van den vriendelijken dag. 't Liep tegen twaalven. De atmosfeer was van spanning geladen. Al neuriënd: "Still wie die NAcht, tief wie das Meer, soll deine Liebe sien', had ik een versche cigaret gedraaid, toen er geklopt werd.............Ik riep 'entre' en..............'

'Dit alles, wat eenige minuten vergt om te beschrijven, zag ik natuurlijk in één schrikwekkend oogenblik. Ze was de deur nog niet goed en wel in of ik dacht: Mijn God, hoe krijg ik dat mensch er zoo gauw mogelijk uit.'

'Wat is er oogenschijnlijk makkelijker bereikbaar dan 'n uurtje hebbelijk, gekocht gezelschap. Maar zelfs dié poging faalt in eerste aanleg.'
Het voorval doet Pieter verzuchten dat er wel 'a malign influence' om hem heen zal hangen. Er zit echt niets mee, zelfs een spelletje Rummy wordt nog verloren. 'Ik zal vanavond m'n huis eens de-magnetiseeren; misschien helpt dát.' 
Gelukkig komt er post en wel van EssiePa. 'Die combinatie ist noch nicht dagewesen.' Frits is op tournee, dus daarvan komt geen schrijven. 
'Gelukkig dat jullie van de tandendokter af zijn. Lam geld dat. Je ziet er zoo weinig voor, behalve dat je gaat lijken op den morgenstond.'
Ik weet niet over welke foto's Pieter het heeft, maar: 
'De kinderen zijn gegroeid. Els is magerder geworden, Frits dikker en er zijn twee personen bijgekomen, dus van dat in lichte kleeding en witte pakken doorluchte gezelfschap wil ik graag weer eens wat zien als het kan. Je vraagt van wie Bobbie zijn koppigheid zou hebben. Ja, kijk eens, stoken in een gelukkig huwelijk doe ik niet.......
Piet welbedankt voor je fijne reisbeschrijving. 't Werd wel zoo langzamerhand tijd en ben ik blij dat je het daarmee eens bent. Wat was er op ? Januari? Dat was me niet erg duidelijk. Dat jullie nu al weer over den terugtocht beginnen denken lijkt me wel wat héél gauw. Jullie gaat toch in elk geval zeker eerst de zoon in Batavia bezichtigen. Tegen de warmte valt niet veel te doen., maar tegen dik worden kan je berlg klimmen en zwemmen., allebei vlak in de buurt. Maar het is altijd nét beter waar je niet bent. "Dat wat je niet hebt". Ik ben in Oporto omdat ik moet. Met gezelschap was 't iets anders, want de kust en de tuinaanleg daar is prachtig.'



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

1880-1945; Pieters cv 1893-1915

Het is weer eens tijd voor een update van de informatie rond Pieter Deys. Ik probeer zijn 'werkzame' leven op een rijtje te zetten e...