Als schrijver van dit blog ben ik maar een doorgeefluik. Het gaat hier om een deel van de geschieden

Mijn foto
Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Als schrijver van dit blog ben ik maar een doorgeefluik. De informatie komt van foto's en brieven van Pieter Deys (1880-1945), de vader van Katy (1904-1977) Frits (1906-1949) en Adolf (1908-1940). Pieter was getrouwd met Sophia Draaijer (1872-1932). Frits trouwde met Els Nelson (1908-2004). Zij kregen 4 kinderen, mijn vader Henk (1932-2023), Willem (1934? als baby overleden), Bob (1935) en Els (1937).

zaterdag 13 augustus 2022

Mei 1937 (2 bis); zoo erbarmelijk valsch

Het verslag van de feestelijkheden gaat nog even verder.
Er was sport voor kinderen en vervolgens 'tea' voor de volwassenen. Pieter gaat daar alleen naar toe en zoekt een tafeltje uit. Hij wordt daarop benaderd door een dame die zich voorstelt als de vrouw van de predikant Richardson. Ze vraagt of Pieter een nieuwkomer is. Hij legt uit dat hij al een tijdje in Porto woont en vraagt of er regelmatig kerkdiensten zijn. Mevrouw R. stelt voor hem de kerkkrant te sturen en vraagt of hij een kaartje heeft. Ze merkt op dat ze hem die morgen in de kerk heeft zien zitten. 
'"Oh, here is Mr. and Miss...?.....This is Mr. Deys from South-Africa (op m'n kaartje staat n.l. 'Oud Voors Provinciale Raad, Transvaal) do keep him company at tea."'
'En zoo was ik plotsklaps 'in the swim'. De 'miss' was 'n jaar of 20 met 'n aftandsche pa die er naar de 70 liep, denk ik. Ze waren in Z. Amerika geweest. Hadden ook de film Hendry VIII gezien, dus er was stof tot gesprek plenty. Naderhand kwam nog een levendige dame nog 'n praatje maken en toen ik na de tea het terrein weer opwandelde, kwam me eene Mr. Brown achterop, die zeide de predikantsvrouw op me te hebben afgestuurd. Al een man op leeftijd, die hier reeds 21 jaar woont, in een dorp 'n half uur per trein ten zuiden van Porto. Hij heeft daar een wolfram concessie. "I sat next to you in church this morning". Ik had bijna gezegd: o, dan bent U de man die zoo ermbarmelijk valsch zong. Gelukkig dat ik het niet gedaan heb, watn gisteren ontmoette ik hem weer en kwam toen tot de ontdekking dat de man op gaat in kerkelijke aangelegenheden. Ik werd ook aan zijn vrouw voorgesteld en hij zou me eens uitnodigen voor een week-end.'
Pieter laaft zich aan al het Engelssprekende gezelschap dat hij plotseling ontmoet. En dan is er ook nog de receptie van het British Institute in een groot en fraai ingericht gebouw. Dit instituut met receptiezalen en leeskamer hoort toe aan 17 Engelse wijnexportbedrijven. Pieter maakt er met verschillende mensen kennis. Velen onder hen hebben hem in de kerk opgemerkt. 
'De Shell-Manager was er ook. Dan ontmoette ik er Mr. McNally die ik bij mijn eerste aankomst hier over de wijn-export had gesproken en maakte verder kennis met de padre. Die bleek V.M. [vrijmetselaar] te zijn. De old Mr. Brown eveneens al had hij er in geen 40 jaar meer iets aan gedaan. Dus dat was een gezellig praatje. Ik heb de padre voorgesteld een 'circle' te vormen van de 7 of 8 die hij weet dat hier zijn.'

De winning van wolfraam in Portugal wordt rond de Tweede Wereldoorlog nog een probleem en bedreigt de onafhankelijkheid van het land. Maar er worden afspraken met Engeland gemaakt en verdragen getekend.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

1880-1945; Pieters cv 1893-1915

Het is weer eens tijd voor een update van de informatie rond Pieter Deys. Ik probeer zijn 'werkzame' leven op een rijtje te zetten e...