Als schrijver van dit blog ben ik maar een doorgeefluik. Het gaat hier om een deel van de geschieden

Mijn foto
Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Als schrijver van dit blog ben ik maar een doorgeefluik. De informatie komt van foto's en brieven van Pieter Deys (1880-1945), de vader van Katy (1904-1977) Frits (1906-1949) en Adolf (1908-1940). Pieter was getrouwd met Sophia Draaijer (1872-1932). Frits trouwde met Els Nelson (1908-2004). Zij kregen 4 kinderen, mijn vader Henk (1932-2023), Willem (1934? als baby overleden), Bob (1935) en Els (1937).

donderdag 18 augustus 2022

Mei 1937 (3 bis); haar heele boerentrienerigheid

 

'Geprakkiseer geeft nix. Ik moet nieuwe proeven maken.' Dus vult Pieter zijn aktetas ('gemerkt met wat ik dacht een geluknummer was - 444 -') tot deze uitpuilt. Zes nieuwe flessen, 5 kilo suiker, 2 liter alcohol en dan nog wat gewone boodschappen gaan erin. 
'M'n beide handen vol en onder iedere arm een pak leek [ik] veel op het lastdraagend ezeltje. Het is lastig om in de capaciteit van kruier de vermomming van heer op te houden. En moet ik nog eieren hebben en dan begint proef No. 3.'
Ondertussen vindt Pieter ook nog de tijd om bij de post zijn beklag te doen, als blijkt dat de postzegels van het vertrouwde rolletje van de familie Chambers van de enveloppe zijn gehaald. Gelukkig heeft mevrouw Chambers vanuit Londen een hele partij 'coronation kranten' meegestuurd en daar geniet Pieter erg van. Bovendien staat er een leuke foto van prins en prinses tijdens het bal in de Albert Hall in de NRC (zie hierbij). 
'Wat is die Juliaantje erop vooruit gegaan! 't Is een heel ander mensch geworden. Haar heele boerentrienerigheid is verdwenen.Wat een vermageringskuur en geluk des harten toch al aan iemand kunnen doen! Ze heeft op die kiek ook een slordig dubbeltje juwelen aan haar beminnelijke lijf.' 
Helaas weet Nascimento te vertellen dat het weer in Braga ook zo koel is en men daar ook nog voorraden insectenpoeder van het jaar ervoor heeft. Mogelijk dat er in juli pas succes geboekt kan worden. 
'G. houdt intussen vol dat hij dit jaar wel drie keer de hoeveelheid kan slijten die ik nu gereed heb. Ik zei: ja, als ik maar eerst dubbeltjes zie voor hetgeen reeds afgeleverd is.'
Ondertussen zijn er ook weer 24 eieren verwerkt in 3 liter advocaat'plus een beetje'. Dat beetje is voor de werkman die nog steeds smult van zijn eigen product. Hij denkt ook het probleem van het laagje water te hebben gevonden. Waarschijnlijk heeft hij de vorige dosis te warm gebotteld. Het laagje vocht zou dan gewoon condens kunnen zijn. Dus bij deze derde poging laat Pieter alles een nacht afkoelen.
'Ik ben na veel geloop er in geslaagd absoluut witte rietsuiker te vinden. Ik had ze op Java zien maken dus dacht dat er hier toch ook te krijgen moest zijn. Nu is rietsuiker veel voedzamer dan gewone suiker, die heelemaal geen waardevolle bestanddeelen voor het lichaam heeft. Mijn product MOET dus goed zijn. Ik heb het geproefd, maar ik kan er wel een bierglas van op. Maandag ga ik uit op den verkoop.'
Later in de brief kan Pieter nog melden dat de derde proef uitstekend is geslaagd. Hij hoopt binnenkort nog maar een velletje per week te kunnen schrijven, vanwege grote drukte en succes. En dan komt ook nog eens de zwager van de buurman 'heel gewichtig boven.' Pieter heeft geen idee waarvoor hij komt. 
'Wel, hij had een poosje geleden van Nova Vida geproefd en er met een vriend over gesproken. Bij de mededeeling dat het zoo krachtgevend was had de vriend hem gevraagd 'n flesch mee te brengen.'
Om de man terwille te zijn verkoopt Pieter hem een fles met 25% korting. Voor 15 Esc. is dat iets meer dan 100% dekkend. 
'Ik was ontzettend in m'n sas met m'n eerste verdiende geld in Portugal, dat snappen jullie. Het was net of het een goede boodschap was voor het welslagen van dit nieuwe plan.'
Er is bericht uit Rotterdam (Chambers met een verslag van Londen) en Katy schrijft dat ze onder de 10 laatste sollicitanten zit van 800 oproepen. 
'Dat is op zich zelf al een heel ding; but after all, RESULTS are the only things that count - and don't I know it. Succes hoor leifie! Keep smiling. Something is sure to turn up.'
En meer over Katy:
'Hebben jullie al gehoord dat 't wicht chauffeeren heeft geleerd? Ik heb m'n oogen uitgewreven om het nog eens te lezen, want Katy en welke machine ook zijn niet te vereenigen grootheden. Ik bewonder je ondernemingsgeest. Je hebt gelijk hoor Katy, wat je weet is meegenomen; en zooals je terecht opmerkt, het kan te pas komen. Wie weet waar je overal heeft tuft.'
'Holland is geen land van dictatoren', schrijft Pieter na het lezen van de slechte verkiezingsuitslagen voor Mussert. Hij noemt het ook een 'baby-achtig gedoe', die zogenaamde moordaanslag in Amsterdam.* In de krant leest Pieter dat er slechts 4 zetels gewonnen zijn en 'de radicalen' hebben er 6 gekregen, 'maar wat dat voor een partij is weet ik niet.'
Met deze mop, is hier de wekelijkse brief dan toch echt helemaal behandeld.

* Lees hier welke moordaanslag op Mussert wordt bedoeld.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

1880-1945; Pieters cv 1893-1915

Het is weer eens tijd voor een update van de informatie rond Pieter Deys. Ik probeer zijn 'werkzame' leven op een rijtje te zetten e...