Als schrijver van dit blog ben ik maar een doorgeefluik. Het gaat hier om een deel van de geschieden

Mijn foto
Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Als schrijver van dit blog ben ik maar een doorgeefluik. De informatie komt van foto's en brieven van Pieter Deys (1880-1945), de vader van Katy (1904-1977) Frits (1906-1949) en Adolf (1908-1940). Pieter was getrouwd met Sophia Draaijer (1872-1932). Frits trouwde met Els Nelson (1908-2004). Zij kregen 4 kinderen, mijn vader Henk (1932-2023), Willem (1934? als baby overleden), Bob (1935) en Els (1937).

donderdag 11 augustus 2022

Mei 1937 (1 bis); twee ongelukkige probeersels

Het is goed om te weten waar mijn overgrootvader zich mee bezighoudt, want anders zou zijn opmerking over slapeloze nachten waarna hij 'het laatse bad' in orde maakt, heel anders gelezen worden. Natuurlijk zit die kuip nog steeds vol met petroleum en een ander goedje. De reukstof moet er nog aan toegevoegd worden, daarna worden de verschillende ladingen samengevoegd of gemengd en dan is 'het product' klaar om verkocht te worden en dat gebeurt dan kennelijk ook, want Pieter vervolgt zijn schrijven met:
' It never rains but it pours! Donderdag 2 aangeteekende brieven; één van de Teetjest en een van Mevr. Chambers met bericht dat diverse dingen nog f 15,- hadden opgebracht. En 's avonds kwam Nasc. die naar Lissabon was gewesst voor 5 dagen. Hij had G. gevraagd me daarvan telefonsich te berichten, maar dat was blijkbaar vergeten. En nu net, 5 minuten geleden, werd ik aan de telefoon geroepen beneden en kreeg de mededeeling dat er drie blikken verkocht waren.
Er zat nog wel een addertje in al dat gras van blijde dingen, maar dat beest heb ik op z'n hersens getrapt en ben uit pure vreugde deze keer een stuk gaan zien waar ik al meer dan 'n jaar m'n zinnen op had gezet, maar dat ik hier misgeloopen was omdat ik het niet durfde te betalen en in Den Haag met Katy kon het niet vanwege den tijd of zoo iets. Dat was n.l. Hendrik VIII.* Ook weer met Laughton. Wat is dat toch een schitterende acteur Genoooooooooooooooooooooten heb ik! Salamanders wat een pracht stuk is dat. En de kostelijke zetten die er in voorkomen......ik heb eenige malen hardop uitgeproest, terwijl de Porgugeezen nog zaten te vertalen van het bijschrift. [...] En wat kijkt 'n mensch zoo'n historische figuur nu heel anders aan. Terwijl je hem eerst met zijn 6 vrouwen als 'n soort Blauwbaard hebt veroordeeld, is alles nú zoo natuurlijk en begrijpelijk als het maar kan. Bij geval No. 5. (Catherine Howard) begon ik den man zelfs sympatiek te vinden.'
En dan een spannend bericht:
'M'n TWEEDE POGING VOOR VROUWELIJK GEZELSCHAP staat in verband met de film Hendrik VIII. De twee nichten van mijn buurman die ik sedert 'Natal' niet meer heb gezien, had ik uit 'n lolletje een biosje beloofd. En ik dacht, kom, weet je wat, vraag ze mee, want dat wordt zeker 'n goeie film. In m'n beste Portugeesch heb ik toen op m'n visitekaartje 'n invitatie opgesteld om er de slagersknecht mee naar de huizen der 2 Maria's te sturen. Voor alle zekerheid dacht het me goed dat kaartje eerst aan de oude slagerstante te laten lezen. Ja, ja, ze begreep het goed en het was 'bom Português', maar.... het zou niet gaan. De moeder van de eene Maria had een hartaanval en de grootmoeder van beide (waar ik het Kerstfeest aan huis meegemaakt had) ligt op het laatste, dus ik moest ze maar niet vragen. Na deze twee ongelukkige probeersels zal ik de zaak maar eens 'n maandje laten rusten. Mijn straftijd zal toch wel ééns'n einde nemen.'
Verder is er niet veel te melden. Pieter heeft weer kranten ontvangen dus is bij wat het wereldnieuws betreft.
'Vreeselijk van die Zeppelin hè! Dat zag ik vandaag in de plaatselijke bladen. Wat 'n beroerde dood is dat. Maar die half verbranden zijn er nog erger aan toe.'**
En tot slot:
'O ja, voor ik het vergeet, Frits, ik heb bij het laatste pakje drukwerk nog ingesloten een verslag van het jubileum van mijn aangetrouwde neef Van Ledden Hulzebos.*** Een interessant interview is dat van het Handelsblad. Die krant had Tante Mientje me gestuurd en ook kreeg ik vandaag mijn tweede advocaat recept: gescrheven door mijn nichtje Katy. Je kunt anders haast wel spreken van 'nicht'. Is me dát even 'n deern geworden!'
Pieter moet stoppen, want na het scheren moet hij racen om op tijd te zijn voor verzending van de post.
'Dus volgende week meer. Zoenen, handen en stompen, knuffelienies voor de kleuters, groeten aan PaMa.'

* The private life of Henry VIII uit 1933 gaat voornamelijk over de huwelijken van deze heerser. Of Pieter om deze scene moest lachen of dat hierdoor zijn sympathie voor deze grote vorst werd gewekt, weet ik natuurlijk niet, maar de lol van Chalres Laughton bij het spelen, spat ervan af, lijkt mij zo. De rol van Cromwell is prachtig verwoord in de trilogie geschreven door Hilary Mantel.

** Twee dagen na deze ramp schrijft Pieter over dit welbekende ongeluk. 

*** Hier wordt vast Co van Lebben Hulsebosch (1877-1952) bedoeld. Deze meneer.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

1880-1945; Pieters cv 1893-1915

Het is weer eens tijd voor een update van de informatie rond Pieter Deys. Ik probeer zijn 'werkzame' leven op een rijtje te zetten e...