Als schrijver van dit blog ben ik maar een doorgeefluik. Het gaat hier om een deel van de geschieden

Mijn foto
Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Als schrijver van dit blog ben ik maar een doorgeefluik. De informatie komt van foto's en brieven van Pieter Deys (1880-1945), de vader van Katy (1904-1977) Frits (1906-1949) en Adolf (1908-1940). Pieter was getrouwd met Sophia Draaijer (1872-1932). Frits trouwde met Els Nelson (1908-2004). Zij kregen 4 kinderen, mijn vader Henk (1932-2023), Willem (1934? als baby overleden), Bob (1935) en Els (1937).

dinsdag 9 augustus 2022

April 1937 (4 bis); 'n bloedgeld industrie

'Bom dia' en 'Muito obrigado' zijn de enige woorden die Pieter op de dag van dit schrijven heeft gesproken. Hij gaat zo min mogelijk de deur uit, omdat de straat op gaan nu eenmaal geld uitgeven betekent: 'Koffie, of 'n tram, 'n krant of 'n bedelaar of je koopt eens 'n afwisseling in 't eten......maar geld kosten doet 't.'
Van Katy komt een briefkaart, vandaar de Portugese woorden voor de knecht die de post boven brengt.
'Dus Katy NIET naar de domine, maar naar de Duitsche ex-keizer, althans naar zijn dorp. 'n Mooie streek, Katy, om eens op je verhaal te komen. Ik ben er eenige malen door gekomen. Eens met 'n reis-coach naar Arnhem en terug 'n paar keer met George naar het proefstation te Wageningen. Ik geloof dat ik in Doorn nog met George fazant heb gegeten. Het hotel daar heeft de beste appelwijn, als je dorst mocht krijgen. Dat is een heele wijziging der plannen hè! Ik hoop dat intusschen een lot uit de loterij op een van je sollicitaties valt.'
Waarschijnlijk is het dus niet zo dat Katy bij een dominee een kamer of etage huurt, het moet een potentieel baantje zijn geweest. 
Nog even een hoofdstuk uit de Industriële roman:
'De laatste 100 L zijn door het eerste stadium van verwerking en twee derde ervan is nu in het 2e stadium. Eindelijk is nu gebleken dat die Senhor Gonsalvez [!] nog een contract had loopen met een fabriek tot vandaag, zoodat hij mij eigenlijk maar zoo lang aan het lijntje heeft gehouden. N. is er nu vanavond heen om te hooren wat de verdere plannen zijn.'
Uit de kranten via Chambers haalt Pieter het volgende:
'Mijn oog heeft zich verlustigd in 'n advertentie van C & A. Wat kan 'n vrouw met 'n gewoon figuur toch allemachtig goedkoop terecht. 't Is 'n bloedgeld industrie, maar de resultaten zijn om te zoenen. Het zijn vernuften die telkens maar weer iets anders weten te bedenken. Ik wou dat voor heeren ook omboorde zoomen in de mode kwamen, dan kon ik hier en daar met donker blauw 'braid' de rafels wegwerken. Alles hoog dicht, zie ik en de rokken worden korter. Nou, dat is bij mij ook zoo. M'n grijze flanellen broek die reeds vele en uitstekende diensten heeft bewezen, is nu voor de derde keer in de wasch gewesst en wordt ook steeds korter. 'Over 'n poosje kan ik er, om aan de mode mee te doen, ook splitjes in laten maken, dan wordt het met een rijtje knoopies 'n kuitbroek.' 
In de krant leest Pieter tevens:
'Erg internationaal zag ik dat Djocja het gaat doen. Die gaat trouwen met een meisje met een Russische naam, van Griekse ouders, wonende in Italië. Die zal ook rare oogen opzetten als ze in dat kraton gedoe komt. Ik ben eens 'n dag, inclusief officieele avondpartij met danseressen, op bezoek geweest bij Pakoe Bowono den tienden, van Solo, maar dat is een omgeving waar een Europeesche vrouw nooit in kan aarden, nog afgezien van de hofintrigues en de kuiperijen waar ze aan bloot zal staan.'*
Daarnaast een bericht dat de teelt van arabica koffie op Java door insecten is aangetast (natuurlijk interesseert Pieter zich nu in dit soort informatie). 'Maar kleine, zelfstandige planters zijn nu aan de slag gegaan in de Gajolanden en dat lijkt een succes te worden.'**

* Over de soesoehoenan Pakoe Bowono X  of Pakoeboewono of Pakubuwana (1866-1939), lees je hier meer. 

** De Nederlandse assistent resident Veenhuyzen begon in 1908 met het verbouwen van groente, met name aardappels en ook koffie in de Gajostreek, op de punt van Atjeh. Na zijn ontslag uit Binnenlandse Dienst zou hij zich, als boer, geheel aan zijn plantage (Wilhelmina) wijden. In 1937 werden heel veel werklui (met name gezinnen) uit Centraal-Java naar Atjeh gestuurd om daar op de plantages te werken. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

1880-1945; Pieters cv 1893-1915

Het is weer eens tijd voor een update van de informatie rond Pieter Deys. Ik probeer zijn 'werkzame' leven op een rijtje te zetten e...