Als schrijver van dit blog ben ik maar een doorgeefluik. Het gaat hier om een deel van de geschieden

Mijn foto
Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Als schrijver van dit blog ben ik maar een doorgeefluik. De informatie komt van foto's en brieven van Pieter Deys (1880-1945), de vader van Katy (1904-1977) Frits (1906-1949) en Adolf (1908-1940). Pieter was getrouwd met Sophia Draaijer (1872-1932). Frits trouwde met Els Nelson (1908-2004). Zij kregen 4 kinderen, mijn vader Henk (1932-2023), Willem (1934? als baby overleden), Bob (1935) en Els (1937).

maandag 15 augustus 2022

Mei 1937 (2 bis bis); het eerste deel van deze roman

Helaas zijn de doordrukken niet allemaal even scherp, maar we moeten het ermee doen.

Ook Katy krijgt een antwoord van haar vader.
'Nee, Katy, handschoenen helpen in mijn geval niet. Door zware blikken met dunne handvatsels, was zich eelt in mijn handen gaan vormen. Toen ik nu merkte dan ik het grootste percentage van mijn olieverlies moest toeschrijven aan hetgeen er in de dikke laag insectenpoeder onder in het bad bleef zitten, ben ik begonnen dat handjevol in een oud stuk servet uit te wringen. Daar moet je al je kracht op zetten om er iets uit te halen. Het gevolg was dat ik mijn handen en het pas gevormde eelt stuk wrong. Dat was vervloekt pijnlijk. Gelukkig heb ik het nu voor de tweede keer achter den rug en beginnen m'n handen weer bij te komen.'
Misschien is het dit pijnlijke gedoe dat Pieter maar steeds doet denken aan een handeltje in advocaat. Hij schrijft drie recepten op, die nogal uiteen lopen. Een ervan gebruikt alleen eierdooiers, maar dat vindt Pieter te ingewikkeld, omdat hij niet weet wat hij dan met het wit aan moet. Daarnaast moet hij bezien welke variant het voordeligst uitkomt. Hij is hiertoe al naarstig aan het rekenen. Voor circa 10 escudo kan hij 1 1/2 liter maken, maar 'nieuwe fleeschen kosten hier 1.20, dat is dus duurder dan in Holland waaje voor 7 á 8 cent een flesch koopt. '
'Nu ik met de Engelsche kolonie kennis heb gemaakt lijkt het mij wel de moeite waard om eens iets in die richting te probeeren, want N. had er wat de Portugeezen betreft een zwaar hoofd in omdat het daarvoor te duur zou worden. Ik zal de uitgaaf van eenige pannen moeten getroosten, vooral omdat ik au-bain-marie moet werken. Als ik drie liter tegelijk maak moet ik toch minstens 'n 5 L. pan hebben om dat zaakje in te kunnen ztten. En behalve dat moet ik een pan kebben om de eieren in te kloppen. Alles bijelkaar wordt het weer een heele uitgaaf, maar wie niet waagt....
We hebben hier alcohol van 90%. Nu heb ik zoo gerekend, Frits, 90:36 gaat 2 1/2 maal ik kan dus bij 2 liter van 90% 3 Liter water kieperen, dan heb ik 5 L. totaal. Dat is toch goed, niet waar?'
Even verderop, en eigenlijk ook een dag later, als er een malse regen valt, waar je evengoed nat van wordt natuurlijk, schrijft Pieter ook nog:
'Dat kwastrecept waar je over schreef, Frits, wil ik ook graag hebben. De ingrediënten zijn goedkoop, dus dat kan altijd wel iets worden. Wat versta je onder 'citroenzuur'? Moet dat uit actueele citroenen worden geknepen of kan men dat kant en klaar koopen?'
 
Vader is dan nog vergeten te vertellen dat hij in de kerk een stel padvinders zag, met welpen. Een van de kinderen was 'net als mijn kleine vrindje Nicky Chambers van 'n jaar of 5 geleden.* Ik had de heele boel wel om den nek kunnen vliegen.'
En nu hij het toch weer even over de koning heeft. Pieter heeft een 'frontaanzicht' gezien  
'van Mrs. Simpson met de arme Duke die haar zijn met zijn heele wezen goedig bekijkt.' De vrouw valt Pieter tegen.  'En het type is zeker niet dat van 'n éénmanswagen. De koninklijke glans is nu van den man af en zal mij benieuwen hoe lang de 'duchess' deze idylle vol kan houden. Enfin, als 't scheef gaat zullen we het toch niet hooren, but I pity the poor thing, d.w.z. the Duke.'**
Oei en dan nog even iets rechtzetten:
'In mijn vorige brief staat een drukfout. Daar liet ik Mozes optreden 13 eeuwen vóór Omar Khayyam, maar dat moet natuurlijk zijn 31.'
Nu het dan toch iets minder regent, houdt Pieter het hierbij, al heeft hij nog veel te vertellen. Hij gaat de brief posten, als hij het kantoor voor 12 uur weet te bereiken.

* Dit is zeer waarschijnlijk de zoon van George en Jacomijntje. 

** Het huwelijk zou tot aan de dood van Edward, in 1972, standhouden. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

1880-1945; Pieters cv 1893-1915

Het is weer eens tijd voor een update van de informatie rond Pieter Deys. Ik probeer zijn 'werkzame' leven op een rijtje te zetten e...