Als schrijver van dit blog ben ik maar een doorgeefluik. Het gaat hier om een deel van de geschieden

Mijn foto
Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Als schrijver van dit blog ben ik maar een doorgeefluik. De informatie komt van foto's en brieven van Pieter Deys (1880-1945), de vader van Katy (1904-1977) Frits (1906-1949) en Adolf (1908-1940). Pieter was getrouwd met Sophia Draaijer (1872-1932). Frits trouwde met Els Nelson (1908-2004). Zij kregen 4 kinderen, mijn vader Henk (1932-2023), Willem (1934? als baby overleden), Bob (1935) en Els (1937).

woensdag 13 juli 2022

Januari 1937 (7); 'n onzinnig gedoe

We gaan het eerst eens even over het weer hebben, dat in de nieuwe brief van Pieter uitgebreid aan de orde komt. Het waait nog steeds als een dolle. 
'Sedert Zondag lijkt het hier op de eerste van de veertig dagen van den Zondvloed. Geweldige onafgebroken wolkenvaarten slieren in woeste vaart door de lucht en schudden en passant de fiolen hunner volheid over Oporto uit.  Als de helft er van in de Sahara viel, zou het een concurrent worden voor 's Lands Plantentuin te Buitenzorg. 
Voor de vierde maal deze week ben ik drijf-soppig thuis gekomen. Als 'n drenkeling. De stormwind belette het gebruik van een parapluie zoodat ik met de noodige kilo's water in m'n jas thuis kwam. En m'n schoenen die nu juist niet wat je noemt 'waterproof' zijn hadden me een paar voeten bezorgd of ik een paar uur aan de waschtobbe had gestaan - met de voeten dan altijd. Gelukkig had ik voldoende reserve sokken en m'n schoenen staan maar om paar te drogen.'
Door het geraas van de wind kan Pieter ook de slaap niet vatten. Het is een keer pas over vijven, waarna hij vervolgens tot kwart voor 10 wat slaap weet te pakken. 
'De heele nacht door kon ik het ruischen van de woest gezwollen rivier hooren die hier met een 12 tot 15 KMN vaart voorbij stroomt en alles meeneemt wat niet goed vastgemaakt is - en dikwijls zelfs dát. Op de rivier zijn gelukkig nog geen ongelukken voorgekomen, maar net om de hoek hier aan de kust, in de haven van Leixoen, zijn een paar groote stoomschepen aan den grond gezet en een stuk of vijf kleinere gezonken of aan splinters geslagen. 't Is beestachtig. Vijf minuten loopen hier vandaan, langs de rivier, is een lange rij huizen die lager ligt dan de kade. Daar staat de boel 2 meter onder water, tot groot ongerief van de arme sloebers die daar hun armzalig bivak hadden opgeslagen. En behalve al dit ongemak is de grootste schade dat de rivier nu reeds 16 dagen voor de scheepvaart is gesloten, waardoor duizenden zonder werk zijn, niets verdienen en honger lijden.'
Pieter snapt dat je je kunt afvragen waarom hij er in dat hondenweer dan toch op uit trekt. 
'Wat doe je in de kou? Ja, zeg dat wel. Katy's astrologische profetiën kloppen nog steeds als 'n bus, want ik draaf van daar naar den ander en ben nu nog zoowat even ver, al weet ik nu al een boel meer. Ik weet b.v. van heel veel dingen dat ze niet gaan en waaróm ze niet gaan. Maar iets dat wél gaat weet ik nog steeds niet.'
Het is ook werkelijk sneu, want zelfs als er een uitweg is, levert die geen oplossing. De kinderen weten er mogelijk al van. Pieter heeft een catalysator ontdekt die de kleur in de gasolie neer kan slaan.
'maar de boete op een dergelijk vergrijp is zóó hoog dat ik er me liever niet aan waag, want al zou ik voor mijn bedrijf de staat voor geen cent benadelen, tóch is het een strafbaar feit.'
En nu we het weer over het flitproject hebben; Pieter schrijft dat hij bezoek heeft gehad van een vertegenwoordiger van Bayer. Deze Herr Schmidt ontmoet Pieter in de stad,  nadat ze eerst bij thuis zakelijk hebben zitten praten.
'en toen ie weg ging zei hij: Spielen Sie Biljart? Sie sind mir gut auf die Nerven gefallen. Reuze-compliment. Nou, jullie begrijpt dat ik lekker was weer eens te kunnen praten zonder de zinnen van te voren in m'n hoofd te moeten klaar maken.'
En laat Pieter nou nog winnen ook. Hij maakt een serie van 19 [?] en zorgt dat Herr Schmidt moet betalen.  Er is verder niet veel te melden. Er is geen post uit Indië die eventueel beantwoord kan worden, maar dat is niet verwonderlijk met de komst van PaMa en gaat straks misschien in periodes van 14 dagen in plaats van weken wel weer binnenkomen. 
De situatie in Spanje is bij de familie waarschijnlijk beter bekend dan bij Pieter die wel kan doorgeven dat:'Men is in Lissabon met bommen bezig geweest in het ministerie van oorlog, waar groote schade is aangericht.* 'n Onzinnig gedoe.Berichtgeving over Spanje kan net zo goed maanden oud zijn en dan ook nog eens gekleur, maar:
'Wáár men op gespannen is, is op de ontwikkeling van het geval ten opzichte van den Europeeschen vrede. Spaansch Marokko schijnt nu een van de netelige vraagstukken te zullen worden - en in het vreedzame, mooie Madeira gaat men reeds benzine voorraden opslaan voor luchtvloten. Aangenaam.'
Ook niet aangenaam is de ontdekking die Pieter s' avonds of liever 's nachts doet, nadat hij is vertrokken zonder er erg in te hebben dat er een kat in zijn appartement is achtergebleven. Je raadt het al. 
'Toen ik terug kwam liep het arme beest eerst beduusd op me toe met een verlegen houding. Ik rondgekeken, maar vond niets. Dat wasd dus gelukkig afgeloopen. Edoch toen ik 's avonds of liever 's nachts te bedde wilde tijgen, lag mijn dek overhoop en daarnaast op het laken.....nah! ik zal jullie de bizonderheden besparen. Dan moet je net lekker onder de dekens willen kruipen!.....Enfin, dat heb ik ook naar afgeschreven op den ongunstigen sterrenstand. Nog één dag en dan behoort er een nieuwe periode aan te breken volgens de sterrenwichelarij.'
Het laken gaat, met het zesde paar natte sokken, naar de wasvrouw, dus dat wordt ook weer opgelost.
En met die astrologische voorspelling in gedachte voegt Pieter nog toe dat hij nog niets heeft getekend dat verplichtingen schept, wel heeft hij een brief aan het ministerie van financiën in Lissabon de deur uit gedaan voor een vergunning om blanke petroleum te mogen importeren. Een optimist (Herr Schmidt) die ik gisteren weer ontmoette, zei: "Nou, als U daar tegen kersttijd antwoord op hebt, dan mag U van geluk spreken."

* Het betrof hier op 22 januari 1937 een terroristische aanslag op diverse ministeriele doelen, waarbij door een bom het ministerie van oorlog beschadigde. Er vielen vijf lichtgewonden. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

1880-1945; Pieters cv 1893-1915

Het is weer eens tijd voor een update van de informatie rond Pieter Deys. Ik probeer zijn 'werkzame' leven op een rijtje te zetten e...