Als schrijver van dit blog ben ik maar een doorgeefluik. Het gaat hier om een deel van de geschieden

Mijn foto
Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Als schrijver van dit blog ben ik maar een doorgeefluik. De informatie komt van foto's en brieven van Pieter Deys (1880-1945), de vader van Katy (1904-1977) Frits (1906-1949) en Adolf (1908-1940). Pieter was getrouwd met Sophia Draaijer (1872-1932). Frits trouwde met Els Nelson (1908-2004). Zij kregen 4 kinderen, mijn vader Henk (1932-2023), Willem (1934? als baby overleden), Bob (1935) en Els (1937).

maandag 4 juli 2022

Januari 1937 (2); verschillende menschen krank

'Dead Daddiens', schrijft Katy 4 dagen na Oud-en-Nieuw dat zij met vrienden heeft gevierd (Bas en Nel van Vliet) bij een dame in Kralingen. Voor de gelegenheid heeft Katy het Kim spel geïntroduceerd.* Het sloeg ook bij de aanwezige jongeren erg aan. 'Het deed met weer eens aan de ouderwetsche avonden denken van vroeger.'
Maar na het feest is er ook minder leuks te melden; een situatie die ons tegenwoordig bekend in de oren klinkt:
'Intusschen heerst hier een ware griep epidemie.** Heele gezinnen liggen te bed. Het duurt 3 à 4 dagen (koorts) en dan is het afgeloopen, maar de meeste menschen zijn dan erg verslapt. Ik hoorde van doktoren dat zij met de huissleutels in hun zak loopen, want dat alles ten bedde ligt. Mevr. Uiterwijk heeft het ook en ligt sinds 1 Jan al te bed. Ze begint nu weer wat beter te worden maar mag voorlopig nog niet op. In mijn huis ook verschillende menschen krank. Ik slik maar aspirine om alles te voorkomen. Er zijn overal verpleegsters te kort, de ziekenhuizen hebben vooral longontsteking-gevallen. Het is te hopen dat het bruidspaar ervan vrij blijft.'
Hier grijp ik even terug in de brief, want Katy schrijft eerder over het aanstaande koninklijke huwelijk:
'Het groote feest nadert nu a.s Donderdag. Ik heb ook een plaats op een tribune in de Paleisstraat, schuin tegenover het paleis en zit met Mevr. v.d. Loo [waar ze Oud-en-Nieuw vierde], Nel en Bas, Jan + verloofde (broer v. Nel) en Henk (2de broer v. Nel). Echt leuk.'
Katy zal bij een dame blijven logeren om daar vandaan naar de tribune te gaan. 
'We moeten er allemaal voor 11 uur zijn. En het bewijs voor de politie heb ik in mijn bezit. De plaatsen zijn reusachtig afgeslagen. Voor f 5,- heb ik er een. Terwijl sommige menschen f 75,- à f 100,- hebben betaald.'
Vandaar dus dat Katy over een echtpaar schrijft. Ze heeft er nog meer over te zeggen.
'Er zijn ontzettend veel voorspellingen dat Juliana de eeuwige bruid zal blijven, dat Bernhard doodgeschoten zal worden of een ongeluk zal krijgen.*** Het zou ontzettend zijn. Aan een kant zal iedereen geloof ik blij zijn als de 7 Jan voorbij is.'
 
Katy schrijft haar vader verder nog dat ze het maar een drukke periode vindt en hoop dat het vanaf 11 januari allemaal weer rustig zal worden. Ze is blij dat haar vader tijdens de feestdagen zo goed is vermaakt door de Portugezen. Ondertussen zitten PaMa op de Stuttgart naar Indië.**** Katy vraagt zich af hoe het zal gaan met de brieven uit Sumatra. Worden die nu rechtstreeks naar haar gestuurd? Ik heb ze niet, dus heb ook geen idee. 

* Het Kim spel is een geheugenspelletje, 'natuurlijk' gebaseerd op Kim van R. Kipling. Lees er hier meer over. En hier de passage in het boek, waarin het spel wordt uitgelegd.

** Over de griepepidemie werd in februari 1937 geschreven dat deze het ergste huishield in Engeland, waar 400.000 sterfgevallen betreurd werden, met name mensen van hoge leeftijd. In Londen lag het aantal op 22 op de 1000. Een milde griepgolf in Zwitserse ski-oorden en Genève werd waarschijnlijk veroorzaakt door Engelse toeristen. Ook in Duitsland waren er veel slachtoffers, maar de cijfers zijn vele malen lager dan de Spaanse griepgolf 1918-1920.

*** Er was rond het huwelijk van Juliana en Bernhard inderdaad veel gedoe. Om met Juliana te kunnen trouwen moest Bernhard Nederlander worden en dat bracht hem in problemen in verband met zijn loyaliteit jegens Duitsland, Hitler en Nederland. Over de briefwissiling is nog steeds geen duidelijkheid. Lees hier meer. 

**** Het stoomschip Stuttgart werd in 1923 gebouwd en kwam in 1939 in handen van de Duitse Kriegsmarine. Het voer ook enige tijd voor Noorwegen. In 1943 werd het door de Amerikanen gebombardeerd bij de eerste aanval op Gotenhafen. Daar lag de Stuttgart, gecamoufleerd, voor anker. Het schip vloog meteen in brand en werd direct de haven uitgesleept, met de slachtoffers nog aan boord. Juist omdat het schip was gecamoufleerd, werd dit niet als een oorlogsmisdrijf beschouwd, al had het de herkenningstekens van het Rode Kruis op het dek en was het onbewapend. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

1880-1945; Pieters cv 1893-1915

Het is weer eens tijd voor een update van de informatie rond Pieter Deys. Ik probeer zijn 'werkzame' leven op een rijtje te zetten e...