Als schrijver van dit blog ben ik maar een doorgeefluik. Het gaat hier om een deel van de geschieden

Mijn foto
Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Als schrijver van dit blog ben ik maar een doorgeefluik. De informatie komt van foto's en brieven van Pieter Deys (1880-1945), de vader van Katy (1904-1977) Frits (1906-1949) en Adolf (1908-1940). Pieter was getrouwd met Sophia Draaijer (1872-1932). Frits trouwde met Els Nelson (1908-2004). Zij kregen 4 kinderen, mijn vader Henk (1932-2023), Willem (1934? als baby overleden), Bob (1935) en Els (1937).

vrijdag 1 juli 2022

December 1936 (9 bis bis); een trillioen acidmoleculen

Op de brief van Frits met de ode aan de doerian reageert diens vader nu. Hij kan er niet over meepraten, 'want ik ben indertijd Penang uitgestonken door die heerlijke vrucht en heb er nooit aan durven beginnen.'De bestellingen van Esje voor PaMa worden ook gevolgd door deze ouder en dan ook nog het verslag van uitgaansavond en om 5 uur thuis komen. Daar kan Pieter niet aan tippen, al maakt hij het toch echt ook wel eens laat. 
Maar, eerst even wat anders, want naast het Flitgebeuren is er ook nog Funchal! De beste man op Madeira schrijft:

Maar Pieter zou Pieter niet zijn als hij hier niet ook zijn bedenkingen bij zou hebben.
'Nu moet ik hierbij opmerken dat alle prijzen die deze goede vriend mer geeft van mijn standpunt bekeken onbetrouwbaar zijn, want die man is "well to-do" en geeft me natuurlijk cijfers waaraan men in zij́n buurt gewend is. Hij is daar b.v. lid van de British Country Club voor £ 6 per jaar voor hem en zijn vrouw. Hij zegt o.m. "I ride very [sic] morning, as I own a fine Arab horse", dus jullie kunt nagaan dat 't hem aan niet veel ontbreekt. 
Ofschoon ik hem gevraagd had mij te schrijven niet for how much, but for how LITTLE I could live there, met verslag van mijn uitgaven hier, blijft ie me toch nog voor vol aanzien, want, zoo schrijft hij: if you have a little capital, I would suggest to buy a small house, say for £ 400,- Een tent voor 400 Escudo is more in my line. En dat is misschien nog nie eens zoo'n slecht idee. 
And so, dearies, I'm flitting to and fro between Flit and Madeira. Ik ga intussen door met het nemen van informatie over beide. In elk geval zie ik wel aankomen dat ik in Februari nog niet hier vandaan ben.'
Wat de verdere omstandigheden betreft, valt het met de kou nog wel mee, al heeft Pieter de warmwaterzak - dat moet een nieuwe zijn - in zijn vest geknoopt en wil de schouderspier niet echt verbeteren. 
't Voelt net aan of die uitslag elk oogenblik weer kan uitbreken. Ik denk voor 't naast dat een trillioen acidmoleculen ergens een uitweg zoeken.'
Van de toestand in de wereld is Pieter niet heel erg op de hoogte, omdat hij zich ervan bewust is dat hij heel eenzijdige berichten ontvangt. 
'Wel leest men den laatsten tijd meer van afgeslagen aanvallen, waarbij zooals vanzelf spreekt de marxisten altijd heel veel dooden en gewonden, plus veel oorlogsmaterieel verliezen. Vroeger deden de nationalisten niets dan zelf aanvallen, maar nu slaan zij aanvallen af. Ik heb net voor het eerst gezoek gehad van mijn eenige Hollandsche kennis hier. De cigarettenpapierfabriek die hij hier vertegenwoordigt van Barcelona, en die hier 350.000 Escudos aan reclame heeft uitgegeven, staat nu heelemaal onder 'rood' beheer. Fabriceeren voor export doet men niet meer. Zijn bazen zitten in het buitenland en zijn hun fabriek natuurlijk kwijt. Hij heeft nog voor een paar maanden voorraad en dan is 't afgeloopen. Ook liet hij me nog een brief zien van een CuraƧaoenaar, die geen Hollandsch en slecht Engelsch schrijft, dat ie z'n heele zaak en alles waar ie z'n heele leven voor gewerkt heeft kwijt is en nu als vluchteling in Genua zit.' 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

1880-1945; Pieters cv 1893-1915

Het is weer eens tijd voor een update van de informatie rond Pieter Deys. Ik probeer zijn 'werkzame' leven op een rijtje te zetten e...