Als schrijver van dit blog ben ik maar een doorgeefluik. Het gaat hier om een deel van de geschieden

Mijn foto
Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Als schrijver van dit blog ben ik maar een doorgeefluik. De informatie komt van foto's en brieven van Pieter Deys (1880-1945), de vader van Katy (1904-1977) Frits (1906-1949) en Adolf (1908-1940). Pieter was getrouwd met Sophia Draaijer (1872-1932). Frits trouwde met Els Nelson (1908-2004). Zij kregen 4 kinderen, mijn vader Henk (1932-2023), Willem (1934? als baby overleden), Bob (1935) en Els (1937).

vrijdag 29 juli 2022

April 1937 (1); 'n prachtsamenstelling

Er is nog steeds geen bericht uit Indië. Misschien komt dat doordat ze van luchtpost naar reguliere verzending zijn overgegaan en er daardoor wel drie weken overheen gaan. 
Maar van Katy weet Pieter inmiddels dat die, tenminste voorlopig, onder de pannen is, al betreft het zo te lezen geen baan, maar onderdak. 
'Gott sei Dank! Ja, Katy, dat is heel wat beter dan 'logeeren' bij kennissen, al is het ook nog zoo goed gemeend. Stel je voor bij 'n gewezen dominee! Daar kun je dan 's avonds mee domineeren. Maar je moet je door zoo'n dominee niet laten domineeren en hoop ik dat je er het juiste dominant-septime accoord zult aanslaan, dan blij t ieder baas in eigen 'dominion'.'
Op welke 'huisbaas' Pieter hier zijn Latijn los laat, is mij niet bekend en waarom Katy moet verhuizen, weet ik ook niet. En veel weet Pieter er ook nog niet van.
'Is 't 'n emeritus predikant of heeft hij de kerk of de kerk hém vaarwel gezegd? En heeft z'n vrouw hem verlaten of hij z'n vrouw? Is ie oud of jong en wat doet ie núvoor de kost? [...] Hoe heet deze gewezen arbeider in den wijngaard des Heeren en wat is je toekomstig adres?'
Er zijn nog veel meer nieuwsgierige vragen over al dan geen huishoudster, welke verdieping en is meneer gescheiden 'of zijn ze 'zoo maar' uit elkaar gegaan?' Maar de antwoorden zijn er nog niet. 
En veel heeft Pieter over zijn eigen leven ook niet te schrijven. Hij is vroeg op, doet kalmpjes aan met ontbijt, 'groote verzoendag houden', scheren en het bijvullen van de filtreerapparaten. Hij wil op tijd op het postkantoor zijn, dus gaat welgemoed op weg, om vervolgens te ontdekken dat de boel al dicht is; de zomertijd is ingegaan! En het is dan ook plotseling zomers buiten. 
'Mijn eigen boom is ook bezig zijn voorjaarstabberd aan te trekken. Zal die even blij zijn dat ie die blaadjes van verleden jaar voor goed heeft afgedaan!'
Er liggen 'doddige' en 'snoezige' stoffen in de etalages en allemachtige leuke hoedjes in allerlei vormen en maten. Er is ook een etalage met Delfst aardewerk.
'Nu behoeft Portugal m.i. op dat gebied niets voor Nederland onder te doen, maar het zag er toch drommelsch fijn uit. De plateelbakkerijen brengen het hier klaar om voorstellingen van 10 bij 5 (5) meter te bakken en prachtig van tint en schakeering. Zoo groot is de zijmuur van de stationsvestibule die in tegels de verovering van de stad op de Mooren voorstelt.* Dat is een chiaroscuro in monochrome dat er wezen mag.'
Het wereldnieuws is dat Oxford eindelijk de bootrace heeft gewonnen. Dat is goed nieuws, want het begon gênant te worden. En in Rotterdam is het de grote dag voor Chamers en meer mensen.
'Als ik het geld er voor had zou ik mijn vriend George 'n telegrammetje sturen bij gelegenheid van zijn grootste schip, maar hij moet de goede bedoeling maar voor den daad nemen.'
Onder oude spullen vindt Pieter nog zijn Burmah Oil aandelen en ook nog eens 27 loten van de stad Parijs, maar die hebben nooit iets opgeleverd. Hij vindt ook een oud dagboek uit 1933. 
'Daar kwam ik nog allerlei onaangenaams van mijn tijd bij Keuzenkamp in tegen en ook de diefstal van mijn muntencollectie, zoomede hoopies namen van menschen die dood, weg of vergeten zijn. Wat is dit leven toch een kaleidoscoop! Een enkele keer vallen de glaasjes wel eens in 'n prachtsamenstelling, waarvan de beelden je bijblijven, maar het beste dat je van de meeste kan zeggen is dat ze grillig zijn en onsymetrisch.'
Helaas is er slecht nieuws uit New York. Pieter had daar zijn maçonieke bibliotheek aangeboden bij de Grand Lodge Library, waarvan hij de bibliothecaris kent. Maar doordat er overal een beroep op fondsen wordt gedaan, in verband met de watersnood, is het aanbod afgewezen.
Ook het extra geld vanuit Nederland (die vriend in Hilversum?) is niet binnen. Pieter hoort er gewoon niets over, dus verzucht: 'Als ik een wagentje had kon ik met bot gaan venten, want die vang ik nog al eens.'
Dat roept bij deze vader de vraag op: 'Zeg, Frits, heb je ook nog iets moeten doen om dat cadeau van de bevolking van Minangkabau bij elkaar te krijgen voor het Prinselijk paar? Dat kan heel wat gekost hebben, zoo'n sirih-stel uit goud en zilver.'  

Inmiddels is de afwezigheid van Nascimento wel verklaard. Hij moest plotseling voor Kelly Banden op een autotentoonstelling een stand inrichten en dat houdt hem nog wel een week zoet. Van 'de reiziger' is nog geen bericht, maar Pieter gaat gewoon door met de productie. Als er over een week nog geen uitsluitsel is, gaat hij de hele boel bij de concurrent proberen te slijten. 
'De retail-verkoop zelf ter hand nemen zal niet gaan omdat ik dan absoluut de zekerheid heb meer dan de helft aan wanbetalers kwijt te raken, waarvoor Hr. Ronday me indertijd reeds waarschuwde. En dan maar aan de advocaat of iets anders.
Ik houd me nu maar aan de acht geboden voor 'De Man op z'n best'. WERK! WEES NATUURLIJK! WEES FIJNGEVOELIG! WEES DANKBAAR! WEES TEVREDEN! WEES NIET HOOGMOEDIG! WEES NIET ONDERDANIG!LAAT U NIET VERLEIDEN TOT TOORN OF ERGERNIS!'
En zo sluit Pieter zijn brief van de week af. 

* Het treinstation van São Bento, in het centrum van Porto, is een van de mooiste ter wereld. Het is gedecoreerd met 20.000 azulejos tegels, in 1916 geschilderd door Jorge Colaço. De tableaus (niet alleen in blauw-wit) verbeelden oude ambachten en militaire gebeurtenissen uit Noord-Portugal.

** De Nieuw Amsterdam was van 1938 tot 1959 het vlaggenschip van de Holland-Amerika Lijn. Het was, ondanks geldproblemen in verband met de crisis, zeer luxe uitgevoerd en prachtig gedecoreerd (door maar liefst 60 kunstenaars). De tewaterlating vond plaats op 10 april 1937, maar de maidenvoyage was ruim een jaar later pas. Lees hier meer.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

1880-1945; Pieters cv 1893-1915

Het is weer eens tijd voor een update van de informatie rond Pieter Deys. Ik probeer zijn 'werkzame' leven op een rijtje te zetten e...