Als schrijver van dit blog ben ik maar een doorgeefluik. Het gaat hier om een deel van de geschieden

Mijn foto
Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Als schrijver van dit blog ben ik maar een doorgeefluik. De informatie komt van foto's en brieven van Pieter Deys (1880-1945), de vader van Katy (1904-1977) Frits (1906-1949) en Adolf (1908-1940). Pieter was getrouwd met Sophia Draaijer (1872-1932). Frits trouwde met Els Nelson (1908-2004). Zij kregen 4 kinderen, mijn vader Henk (1932-2023), Willem (1934? als baby overleden), Bob (1935) en Els (1937).

donderdag 7 juli 2022

Januari 1937 (3 bis bis)

We blijven nog even in Porto, voordat we weer in Nederland belanden.  Het is in het appartement niet meer zo koud als ik het begin, want Pieter is creatief met kranten en oude gordijnen. De kieren zijn dichtgestopt en achter de deur hangt een doek. 
'En jullie lachen je ziek als je zag wat ik allemaal met die waterzak uithaal tegenwoordig. Dat is een verplaatsbaar warm gezwel tegenwoordig. Waar ik 't koudst ben daarheen verhuist de zak. Ik knoop 'm in mijn jasje, op m'n rug of in front, leg 'm op mijn rheumatische schouderspier, of hang 'm vóór of achter in m'n breekband.
EN.....ik ben niet meer de slappe, uitgemergelde vaatdoek die ik vóór de vacantie was. Dat scheelt óók 'n stuk; Dus jongens, hold your thumbs for luck. Februari is gewoonlijk de maand van mijn big change; and may it be chances too, this time. It won't fall for lack of trying, anyway.'
Misschien gaat Pieter wel even de grens over naar Vigo, op zoek naar een mooie weduwe. Lees maar:

Over mensen gesproken:
'Is het jullie ook opgevallen hoe schuw die kinderen van George VI op hun grootmoeder lijken.* Zoo iets frappants heb ik nog niet gezien. Wel vermaak ik me dikwijls op straat bij het zien van menschen die sprekend op menschen lijken die ik gekend heb. Veescheidene malen b.v. heb ik reeds rondborstige, billijke, vierkante Tante Nella's op pilaarbeenen zich langzaam zien voortbewegen. Keuzenkampen zie ik ook veel; daarentegen ook Valentine's e.d.'
Gelukkig heeft Pieter goede zin in het nieuwe jaar en de mogelijkheden die hij ziet. 
'Inmiddels worden de zonsondergangen weer mooier, de dagen weer langer en hoop ik dat de opgewektheid van mijn brieven daarmee gelijken tred zal gaan houden. Met nooit uitgeput rakende wekelijkse dosis liefs en zoenen voor de ukken' 

* George VI kwam aan de macht toen Edward VIII aftrad. Hij is tot nog toe de laatste koning van Groot Brittanië, al zal dat niet lang meer duren, denk ik zo. De moeder van George was Mary van Teck, die trouwde met George V na verloofd te zijn geweest met diens oudere broer die helaas in 1892 overleed. Qua gelijkenis met haar kleindochters heeft Pieter een punt. Meer over deze vrouw hier.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

1880-1945; Pieters cv 1893-1915

Het is weer eens tijd voor een update van de informatie rond Pieter Deys. Ik probeer zijn 'werkzame' leven op een rijtje te zetten e...