Als schrijver van dit blog ben ik maar een doorgeefluik. Het gaat hier om een deel van de geschieden

Mijn foto
Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Als schrijver van dit blog ben ik maar een doorgeefluik. De informatie komt van foto's en brieven van Pieter Deys (1880-1945), de vader van Katy (1904-1977) Frits (1906-1949) en Adolf (1908-1940). Pieter was getrouwd met Sophia Draaijer (1872-1932). Frits trouwde met Els Nelson (1908-2004). Zij kregen 4 kinderen, mijn vader Henk (1932-2023), Willem (1934? als baby overleden), Bob (1935) en Els (1937).

woensdag 6 juli 2022

Januari 1937 (3 bis); uit de gebruikelijke smeerboel

Het is tegenwoordig heel hip om meerdere functies te bekleden: vlogger en kledingontwerper of journalist, wereldreiziger en stand-up comedian, verzin ik zo. Maar wat zou mijn overgrootvader hebben gezegd als hem gevraagd werd naar zijn beroep?
Telegrafist, journalist, reclameman, vrijmetselaar, leraar, lanterfanter (mijn favoriet), wereldreiziger, echtgenoot, weduwnaar, pauper, insectenverdelgmiddelfabrikant en...dit wisten we nog niet: potentieel kippenboer!
Lees wat de lieve man nu weer oplepelt. 
'Jullie weten niet wat 'n zalig idee het is in 'n vastgestelde richting, waarvan je iets kan verwachten, iets te doen te hebben, iets dat actueel is, waarvan je de resultaten evtl. onder de handen vandaan kan zien komen en dat 'n handelswaarde vertegenwoordigt. 't  Zij 'Flit' of kippen. Mijn God, wat heb ik m'n hersens hier zitten pijnigen en gezocht om iets te vinden waarmee ik wat verdienen kon dat op permanentie kon borgen. Zonder geld (!) had ik geen van deze dingen kunnen entameeren, en nu kunnen goddank een flesch chartreuse en 42 plaatjes uitkomst brengen. Jullie moesten eens weten wat 'n verschil dat maakt in je mentaliteit. Ook had ik vóór de vacantie nog het idee dat ik niet binnen al te lange tijd in de bewoonde wereld zou terug keeren, maar nu ik ook dat op zij heb gezet kan ik wholeheartedly aan den gang. Wat ik dan ook gedaan heb.'
Deze bespiegeling komt na een relaas over de zakelijke aangelegenheden.

Hij vervolgt:
'Voor het geval dit misloopt heb ik mijn vriend in Madeira om meerdere inlichtingen gevraagd. Ik zag uit zijn brief dat kippen van 1 1/2 kilo daar 15 Esc. opbrengen, dus heb ik hem gevraagd mij te laten weten of een kippenboerderijtje, meer speciaal ten behoeve van de Engelsche en vele buitenlanders er kans van slagen zou hebben. Zij zullen toch eerder van een zindelijke omgeving willen betrekken dan uit de gebruikelijke smeerboel. Ook heb ik naar Engeland geschreven om informatie omtrent poultry farming. Aan kippen is allicht méér te verdienen dan aan een straathandeltje in lucifers.'
En dat is de stand bij Pieter. Zijn Amsterdamse vriend heeft nog niet van zich laten horen en is mogelijk druk bezig met verkoop van de rest van Pieters spullen/platen. Er is nog geen bericht na een brief met spullen ter waarde van 200 gulden, maar die was aangetekend, dus misschien moet Pieter er gewoon even achterheen. Dat deze beste man 'dubbeltjes' nodig heeft, behoeft geen betoog. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

1880-1945; Pieters cv 1893-1915

Het is weer eens tijd voor een update van de informatie rond Pieter Deys. Ik probeer zijn 'werkzame' leven op een rijtje te zetten e...