Als schrijver van dit blog ben ik maar een doorgeefluik. Het gaat hier om een deel van de geschieden

Mijn foto
Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Als schrijver van dit blog ben ik maar een doorgeefluik. De informatie komt van foto's en brieven van Pieter Deys (1880-1945), de vader van Katy (1904-1977) Frits (1906-1949) en Adolf (1908-1940). Pieter was getrouwd met Sophia Draaijer (1872-1932). Frits trouwde met Els Nelson (1908-2004). Zij kregen 4 kinderen, mijn vader Henk (1932-2023), Willem (1934? als baby overleden), Bob (1935) en Els (1937).

vrijdag 29 oktober 2021

Oktober/november 1933; vervolg vorige brief

Werd er aanvankelijk een huisdier geimpliceerd, waarvan we inmiddels weten dat het 'Spot' betreft, in het vorige schrijven zit ook wat verholen informatie, waarvan we maar weer moeten afwachten of het klopt en of we er ooit achter komen. 
Het feit dat Pieter het over een speelgenootje voor HP heeft, doet vermoeden dat Els weer in verwachting is. Mogelijk zijn ze daarom ook uit Solok vertrokken en hebben ze zich in Bangkinang gevestigd. Het huis lijkt in ieder geval groter dan het vorige, dus 'op de groei' voorbereid.
Dan is er nog het bericht dat Adolf in Parijs zit. Maar omdat Pieter ook meteen rept over diens huwelijk, zou het natuurlijk goed kunnen dat dit niet in verband met een nieuwe betrekking is, maar dat hij 'gewoon' op huwelijksreis is.
Nou, wat dat laatste betreft schept het vervolg van de brief enige duidelijkheid. Omdat het lint van de machine tijdens het schrijven afbrak, wordt er nog in het begin van november doorgeschreven aan hetzelfde epistel.
Pieter mijmert nog even door over het geluk. Hij heeft het daarover 'in de hoogste vorm' en hoop dat dat Adolf en Daisy ook ten deel zal vallen. 
'Dat geluk te bereiken is alleen mogelijk door jezelf te geven en kan alleen bestendigd worden wanneer dat geven van weerszijde gebeurd.' 
Om te illustreren dat de liefde niet van een kant kan komen, geeft Pieter een voorbeeld.
'De werkster dekt o.a. mijn tafel iedere dag nadat ze heeft schoongemaakt en volgens instructies alles op het gasfornuis heeft gezet wat ik meen noodig te hebben. Op zekeren dag had een vriendelijke gedachten mij een buitengewoon lekker kannetje soep thuis bezorgd. Maar hoe lekker die soep ook was........daar stond toen ik thuis kwam mijn tafel gedekt als gewoonlijk, maar in mijn soepbord lag een enkel rozenblaadje......'
Het is winter en Pieter heeft, door het vochtige huis nu 'al eenige weken lang een miserabele touch van 't spit.' Hij heeft nog drie maanden huur te gaan en weet niet waar hij daarna terecht zal komen. 'Voor mij part op Mahé, maar daar heb ik helaas geen centen voor.'*
Maar eerst gaat hij in ieder geval nog naar 'Kaatje' om samen de verjaardag van kleinzoon en neef te vieren. Ze heeft hem laten weten al dikkere kleding te dragen, in verband met de winterkou en 'dat je die mooie vulpenhouder hebt verloren, die ik nog betalen moet, ging me echt aan het hart. Enfin, no use crying over spilled milk. Je werk gaat fijn en jij bent tevreden - dat is hoofdzaak.' Hij meldt haar ook nog dat hij door drukte 'met een extra nummer van de Nieuwe Rotterdamsche Crt.' niet op haar kaart heeft geantwoord. 
Over een extra editie van de NRC eind 1933 kan ik helaas geen informatie vinden. Wel maakt hij nog melding van de gelukkige verkoop van 'twee stel van die reclame figuren [...] zodat ik met een gerust gemoed mijn treinkosten kan betalen voor a.s. Zondag en mijn dochter op bescheiden schaal kan trakteren.'
Adolf heeft een plattegrond van zijn nieuwe onderkomen gestuurd, waarop Pieter ziet dat hij niet van de woonkamer in de slaapkamer kan komen zonder door de gang te moeten lopen. 'Dat kan onder omstandigheden lastig worden - vooral als je ouder begint te worden en het koud is.........'Dit refereert aan een mop, die Pieter nog wel eens vertelt als Adolf hem nog niet kent. Maar hij is vast weer alleen voor mannen geschikt. Voordat Pieter echter de kans krijgt - hij schrijft dit overigens midden in de nacht ('het kan me niks verbataljonnen, laat of niet laat') - breekt dus helaas zijn typelint.
Er volgt er dan toch eentje, al is het inmiddels 4 dagen later.
'Gentleman had bought a pair of pants. Comes back next day and asks: "Are you the lady that sold me these pants?"
Yes, I hope there are no complaints.
Well all I want to ask is: have you ever been in Westminster Abbey?
Yes.
Have you seen the ball room there?
No, there is no ball room.
Well, that is my complaint.'


* Mahé is (inmiddels?) het grootste en dichtstbevolkte eiland van de Seychellen. Het is 154 vierkante kilometer en bevat onder ander de hoofdplaats Victoria. Het eiland werd voor het eerst bezocht door de Britten, in 1609, maar het duurt nog een tijdje tot het 'echt' ontdekt wordt. De naam, die het kreeg in 1774, verwijst naar de Franse admiraal en gouverneur Mahé de la Bourdonnais.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

1880-1945; Pieters cv 1893-1915

Het is weer eens tijd voor een update van de informatie rond Pieter Deys. Ik probeer zijn 'werkzame' leven op een rijtje te zetten e...