Als schrijver van dit blog ben ik maar een doorgeefluik. Het gaat hier om een deel van de geschieden

Mijn foto
Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Als schrijver van dit blog ben ik maar een doorgeefluik. De informatie komt van foto's en brieven van Pieter Deys (1880-1945), de vader van Katy (1904-1977) Frits (1906-1949) en Adolf (1908-1940). Pieter was getrouwd met Sophia Draaijer (1872-1932). Frits trouwde met Els Nelson (1908-2004). Zij kregen 4 kinderen, mijn vader Henk (1932-2023), Willem (1934? als baby overleden), Bob (1935) en Els (1937).

woensdag 13 oktober 2021

December 1932 (1); geen St.Niklaas, toch cadeautjes

De verjaardag maakt contemplatief, op 7 december begint Pieter met:
'Zoo, kindertjes, ik ben al weer 2 dagen in mijn 53ste, maar nog niet oud en der dagen zat. En hoe lang het nog duren zal eer ik vergaderd zal worden tot mijne vaderen is een onderwerp waarop ik maar weinig speculeer. Ik prepareer me op nog 14 jaar te goed, dus Adolf als je van jouw kant nog een grootvader voor je toekomstige offspring wilt hebben dan moet je langzamerhand een begin maken. Edoch haast je maar langzaam, jongen, festina lente is voor het geval een goede lijfspreuk. Zorg jij maar eerst voor de dubbeltjes.'
De verjaardag is rustig verlopen. Met Keuzenkamp, waarmee Pieter het inmiddels echt goed kan vinden, drinkt hij een portje en koffie. Samen spelen ze een potje biljart. 's Middag wordt er een biertje gedronken - ze sluiten het kantoor om 4 uur.'s Avonds met Chambers naar een stuk van Cor Ruys.* Onder de cadeaus: '2 maal 100 Laurens Vert [sigaretten dus], een das, een wollen muffler, rozen, een stel olifantjes voor mijn olifantenverzameling en een stel booksupports, bestaande uit twee olifanten die aan iedere kant met hun kop boeken tegenhouden.'
En dan is er ook nog een cadeau van Katy:
'12 dunne boekjes, die bij elkaar aan het einde van 't jaar ook een dik boekdeel vormen, n.l. een abonnement op "De Kern".Pieter heeft daar al in gebladerd, en al had hij belooft het door te sturen naar Adolf die het weer naar Solok zou zenden, is 'er niets van gekomen, omdat ik er telkens dingen in vind die ik voor future reference noodig kan hebben. Sorry, but I stick to my Kern.'
Ik kan over deze reeks helaas niets vinden. 
Van Adolf krijgt Pieter een werk van Aldous Huxley, volgens de ontvanger een heel goed schrijver, 'although, as I have been told about this book, he allows his fancy to run riot more or less with his artificial manufacture of children. I think that humanity in general, male as well as female, will prefer the old method which has been en vogue since the days of Adam and Eve.'**
In ieder geval geeft een citaat van Frits uit Kipling (welk wordt niet vermeld) Pieter weer de kans om iets over zijn favoriet te schrijven:
'Wat is die Kipling toch een genie. Schrijft hij over machines dan zet hij het hart van een ingenieur in gloed, schrijft hij over kinderen dan steelt ie 't hart van alle vaders en moeders - en zoo met alles waar hij zijn pen over nat maakt.'
Dan maakt Pieter nog melding van een bezoek aan de familie Wesselman, 'waar door de jongens nog steeds naar Frits wordt gevraagd. Onder zijn leiding hebben ze eens een kamp meegemaakt [...] Hun vader is een van de Pieten aan de Rotterdamsche Lloyd. Thans aan land. Vroeger Eerste machinist.***
En dan tot slot:
'Het schattige kaartje van H.P. heeft me intusschen bereikt. Leuk. Dat is 'n heel karrewei hè Frits, om 250 strikjes te maken. Enfin, je moet maar denken dat Els nog een heel ander baantje opgeknapt heeft door 270 dagen met H.P. rond te stappen. Wat is het allemaal voorspoedig gegaan. Prachtig, hoor. Het pakean dat ik den jongen man stuurde zal inmiddels ook wel gearriveerd zijn. Ik hoop dat 't hem past.'


* Cor Ruys (1889-1952) was een toneelspeler, -leider en cabaretier. Hij heeft in talloze toneelstukken gespeeld en er ook vele geregiseerd. Hij ging ook wel op tournee door Nederlands Oost-Indië.

** Aldous Huxley (1894-1963) schreef wel 50 boeken, maar zeer waarschijnlijk doelt Pieter hier op een van de meest bekende en in 1932 verschenen romans: Brave New World. Het is een dystopisch sciencefictionverhaal,waarin eitjes van vrouwen worden 'geoogst' en in flessen worden bevrucht. De eitjes bevatten al voedingsstoffen voor elk van de sociale klassen. De kweekmethode maakt het mogelijk om identieke mensen te creeëren. Individualiteit wordt overigens uitgebannen.  

*** Ik vind in de Nederlandsche Staatscourant (12.01.1942) een vermelding van J.J. Wesselman oud-adjunct-technisch-inspecteur bij de N.V. Stoomvaart Maatschappij "Rotterdamsche Lloyd" in Barendrecht.Hij is benoemd tot lid van een commissie die examens mag afnemen voor het behalen van een diploma als scheepswerktuigkundige en motordrijver aan boord van zeeschepen. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

1880-1945; Pieters cv 1893-1915

Het is weer eens tijd voor een update van de informatie rond Pieter Deys. Ik probeer zijn 'werkzame' leven op een rijtje te zetten e...