Als schrijver van dit blog ben ik maar een doorgeefluik. Het gaat hier om een deel van de geschieden

Mijn foto
Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Als schrijver van dit blog ben ik maar een doorgeefluik. De informatie komt van foto's en brieven van Pieter Deys (1880-1945), de vader van Katy (1904-1977) Frits (1906-1949) en Adolf (1908-1940). Pieter was getrouwd met Sophia Draaijer (1872-1932). Frits trouwde met Els Nelson (1908-2004). Zij kregen 4 kinderen, mijn vader Henk (1932-2023), Willem (1934? als baby overleden), Bob (1935) en Els (1937).

dinsdag 19 oktober 2021

Januari 1933; hineininterpretieren

Bakken vol informatie zijn er te halen aan het begin van dit nieuwe jaar. Niet zozeer van Adolf, want die stelt zijn vader teleur, omdat vader op zondagmorgen zijn sloffen aanschoot en 'als een jeugdige gazelle' naar boven snelde, ook nog eens de kou in, om letterlijk in de kou te blijven staan, want er was geen brief 'tida ada'!
De jongste zoon zit in Ierland zonder zijn Daisy - dit is de eerste keer dat de toekomstige echtgenote van Adolf in de correspondentie wordt genoemd - en heeft alleen haar portret 'te beknuffelen'. Een foto van haar wil Pieter ook graag ontvangen om zijn geheugen op te frissen. Pieter heeft zijn zoons adres doorgegeven aan iemand in de loge (3 Kolommen), omdat er misschien iets met de 'Irish tweeds' gedaan kan worden. Dit leidt tot de nodige mopjes over de Scottish tweed en farts, maar ook de eerste vermelding van een 'nieuwe' dame in Pieters leven.
'Koekie also keeps smiling, niettegenstaande menig dramatisch intermezzo. Die zijn te veel en te ingewikkeld om zoo maar eens even te boekstaven. Dat we George op de hoogte hebben gebracht schreef ik je geloof ik reeds. Wel niet ten volle, maar toch voldoende. Dat heeft de gemakkelijkheid van den omgang natuurlijk geen goed gedaan, maar voortgaan op den ouden voet konden wij niet en toen heeft Koekie de knoop maar eens doorgehakt. Dat was al in November. En sedertdien zijn er al heel wat verwikkelingen geweest. Maar we zijn HAPPY in elkaars bezit en leven verder maar met den dag. Iedere nieuwe week vraag ik mezelf af wat dié daar brengen zal. Er gaan weinig dagen voorbij dat ik haar niet even zie, wat nu veel gemakkelijker gaat nu ze in de stad woont.'
Nu hebben we enkele 'who is who' raadselen gehad wat de diverse tantes betreft, maar hier hebben we een nieuwe aflevering van de Deijzensoap te pakken. En ik weet er inmiddels wat van, want Koekie is Jacomijntje Koek Gerritsdr (1896 - 1989) en niemand minder dan de ex van....George Malcolm Chamers! Het echtpaar (weet je nog van Heyplaat?) trouwde in 1919.* Of de scheiding vanwege Pieter was, vertelt de geschiedenis niet. Ik weet wel zo'n beetje wat de toekomst brengt, maar zover zijn we nu nog niet. 
Het is, in mijn ogen, opvallend dat Pieter deze informatie alleen met Adolf deelt. Ik heb geen idee of de andere kinderen van de relatie op de hoogte waren. 
De emoties schieten sowieso een beetje heen en weer. Het is een prachtige winterdag, 'droog-koud'. Pieter luistert naar de radio 'altijd nog maar even wonderlijk' voor hem. Hij luistert naar verschillende zenders. Vanuit Brussel klinkt leutige muziek en Londen speelt een populaire mars van Schumann. Een preek van een dominee houdt Pieter maar enkele minuten vol, dan wordt 'het gezwam' hem te gortig.  En hij hoort een 'R.K. zendeling over totemisme'. Ondertussen leest hij in de encyclopedie over de Seychellen en het is duidelijk dat het kriebelt.
'Het bevalt me hier niet langer. Ik ben op zoek naar een rustig eiland, in een goed klimaat, waar ik nog eenigszins nuttig kan zijn en dan kan Rotterdam mir gestohlen worden. Maar de Seychellen hebben ook al eens last gehad van overbevolking.'
Bovendien, al is de uit 54 eilanden bestaande groep onder Engels beheer, men spreekt 'daar nu een onrustbarend mengsel van een inlandsch patois vermengd met Fransch, Engelsch en de een of andere negertaal van Afrika's Oostkust. Hoe Polyglot ik ook van aanleg ben, is me dat toch een beetje TE erg.'

Pieter geniet van de beschrijvingen van 'de wakkermakerij en -houderij van den jongeling [...] En volgens Esje praat hij al. Enorm. Minagkb?'
Hij merkt nog even op dat hij niet kan schrijven over een baby en hij zou ook niet nog een baby willen hebben. Dan blijft er nog slechts een onderwerp over en dat is 'de misere. We glijden hoe langer hoe verder weg van het oud stelsel maar eer er een nieuw in werking is moeten millioenen menschen nog heel wat leed en ongemak ondervinden.'
Dat is een vooruitziende blik.
Bij de brieven zit ook een inventarislijst. Pieter had die al lang willen maken, maar kwam er niet toe, dus is blij dat Frits ernaar heeft gevraagd. Ik neem aan dat het spullen van Sophie betreft. Het kost een hele dag om alles na te zoeken, schoon te maken en te noteren. 'Ieder voorwerp zat aan honderd herinneringen vast.' Pieter merkt nog op:'Katy heeft alleen aan bontmantel en muziek reeds de meest geldelijke waarde, maar ik stel me voor dat die hierbij geen rol speelt.'
Ik geef de lijst hier integraal bij, voor de geïnteresseerden.



* Volgens een geneologiewebsite scheidde Jacomijnte en George in 1931, maar in april '32 gaat Pieter nog bij hen op bezoek in Heyplaat. Klopt de datum niet, zijn ze nog bij elkaar gebleven (voor de kinderen)? Ik weet het niet. 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

1880-1945; Pieters cv 1893-1915

Het is weer eens tijd voor een update van de informatie rond Pieter Deys. Ik probeer zijn 'werkzame' leven op een rijtje te zetten e...