Als schrijver van dit blog ben ik maar een doorgeefluik. Het gaat hier om een deel van de geschieden

Mijn foto
Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Als schrijver van dit blog ben ik maar een doorgeefluik. De informatie komt van foto's en brieven van Pieter Deys (1880-1945), de vader van Katy (1904-1977) Frits (1906-1949) en Adolf (1908-1940). Pieter was getrouwd met Sophia Draaijer (1872-1932). Frits trouwde met Els Nelson (1908-2004). Zij kregen 4 kinderen, mijn vader Henk (1932-2023), Willem (1934? als baby overleden), Bob (1935) en Els (1937).

donderdag 14 oktober 2021

December 1932 (2); het lege nest

Het zijn soms maar kleine dingen waarin je familietrekken herkent. 
Pieter is naar beneden verhuisd, omdat hij het boven 'unheimisch' vindt. Dus hij heeft wat met meubels geschoven en de indeling van kamertjes aangepast en de radio, waar hij met moeder naar luisterde, die heeft hij:
'naar beneden gehaald. Aarde heb ik gemaakt aan de buis die voor de electrische kabel uit den grond komt en m'n antenne heb ik schuin door m'n slaapkamer naar de kapstok loopen met eenige windingen om al de knoppen. Werkt reusachtig.'t Apparaat staat op een waschtafel aan het hoofdeneind van m'n bed, zoodat ik 's morgens met muziek wakker wordt en als ik wil tot 2 uur half a half drie met muziek kan inslapen van Radio-London Normandy.* Zoo'n radio is een ware uitkomst voor eenzamen.'
Dat gefriemel met antennedraden, komt me bekend voor.
Helaas voelt Pieter zich niet zo lekker, at hij in de week nog een kippetje, gevuld met fijngehakte ui, knolselderij en beschuit (met een geur 'waar Hollebollegijs nog meer honger van zou krijgen') en een schelvisje met rijst, plus een diner buiten de deur (met Stentel die uit Canada is teruggekeerd, want ''t Is daar blacker than you can paint it.'), zaterdag at hij niks; dronk thee en zondag is hij 'door krachtige intestinale actie' thuis gebleven. Ondertussen bezoek hij de Engelse loge en gaat hij naar Ariane.**
Naar aanleiding van een brief van Frits, merkt Pieter op:
'Er is een literator aan je verloren gegaan. Ik ben dien [verjaar]dag begonnen met alle herinneringen aan het verleden in mijn subconsious mind te begraven; anders was het een dag om bij te gaan snotteren. Verder heb ik alle mijn ter beschikking staande philosofie er bij gesleept da habe ich getan als ob ich so täte. Geen huiselijken haard met een hoek vol pakjes, een atmosfeer van innige gezelligheid en een stel blije gezichten..........'n leeg huis [...] 
Leeg als mijn hand - als de schatkist van 't land; en in 't publiek speel je je rol weer mee als iedere andere nar in 't land van Kokanje. Ja, jongen, als het raster der jaren iêts leert dan is het vergessen, vergeben, verzichten. En breng je dat in praktijk, ach dan is het gezifte hoopje dat overblijft door het jarenraster in kwaliteit gedecimeerd [...]
Maar mijn 52-jarige filosofie is niet geschikt voor jonge menschen. Dus trekken jullie je geen van allen maar iets aan van het gezwam des ouden heer's. Trouwens wat is ten slotte ALLE filosofie? Niet veel meer dan een zoeken naar schijnbaar logische redenen om te bewijzen wat je graag gelooft.'
Pieter glimt van trots als het om de carrières van zijn kinderen gaat. Adolf heeft weer promotie gemaakt en wat lezen we: 'Als ik ooit in mijn leven nog wat te sparen krijg dan zal het zijn voor een reisje naar Dublin.'
Pieter vindt het geweldig, maar waarschuwd er Adolf wel voor dat hij zijn mening voor zich moet houden en adviseert hem om als excuus te gebruiken dat hij een Zuid-Afrikaan is die vrijwel niets van de Ierse politieke toestanden weet. 
'Sinn Feiners, Orangemen, Home Rulers, pro- and anti-Cosgrave en hoe die kerels daar allemaal mogen heeten: HOU JE ER BUITEN.'
Maar die Ieren 'loopen reusachtig gauw warm and they are funny customers to deal with.' De promotie is volgens Pieter het bewijs dat het werk, de denkwijze, de ideeën en de vlijt van Adolf op waarde worden geschat. 
Overigens is het inderdaad het boek Brave New World, dat Pieter voor zijn verjaardag heeft gekregen. Hij vindt het prachtig en waardeert de rijke fantasie van Huxley.

* Aanvankelijk had de BBC in Engeland een monopolie op radio-uitzendingen, maar er kwam al snel concurrentie. Een Engelsman die miljoenen zou verdienen aan radio was Leonard Plugge. Hij probeerde al vroeg in de uitzendgeschiedenis de autoradio uit te vinden. Op een fondsenwervingsreis door Frankrijk stuitte hij in Frecamp op een amateurzender waarvan hij zendtijd ging lenen. Hier vandaan werden programma's voor het welvarende Zuid-Engeland gemaakt. Dit leidde tot een strijd om radiogolven tussen publieke en commerciële omroepen.

** Met Ariane wordt waarschijnlijk de film Ariane, jeune fille Russe bedoelt. Een Frans-Duitse coproductie over een Russische studente in Parijs die een veertigjarige man probeert te verleiden. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

1880-1945; Pieters cv 1893-1915

Het is weer eens tijd voor een update van de informatie rond Pieter Deys. Ik probeer zijn 'werkzame' leven op een rijtje te zetten e...