Als schrijver van dit blog ben ik maar een doorgeefluik. Het gaat hier om een deel van de geschieden

Mijn foto
Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Als schrijver van dit blog ben ik maar een doorgeefluik. De informatie komt van foto's en brieven van Pieter Deys (1880-1945), de vader van Katy (1904-1977) Frits (1906-1949) en Adolf (1908-1940). Pieter was getrouwd met Sophia Draaijer (1872-1932). Frits trouwde met Els Nelson (1908-2004). Zij kregen 4 kinderen, mijn vader Henk (1932-2023), Willem (1934? als baby overleden), Bob (1935) en Els (1937).

dinsdag 28 december 2021

Oktober 1935 (1); schaftuur

'Ik gaf aan mijn 13 bedienden in Calcutta ook nooit voorschot', schrijft Pieter aan zijn zoon. Zo weten we een heel klein beetje meer over het verblijf in de geboorteplaats van Frits. Hij schrijft het naar aanleiding van een kwestie die Frits aanroert, omdat er door personeel (?) is gevraagd om een "perskot", waarschijnlijk voor koninginnedag. Pieter vindt dat (ook) geen goed idee, 'dat zou een administratie op zich zelf worden.'
Frits is op stap geweest met de 'landbouwconsulent', wat Pieter doet opmerken: 'Zeer leerzaam. Wat doe je in die baan toch een allemachtig hoop wetenswaardig op en dat op de meest uiteenloopende gebieden.'
Verder staat in de deze eerste brief van oktober niet veel wetenswaardigs. Pieter komt met een nieuwe mop (voor de liefhebber onderaan dit stukje toegevoegd) en somt een hele trits landen op waarvan hij de postzegels klaar heeft. Hij sluit de factuur van de sigaretten bij in geval er problemen komen bij de douane en dan ook nog een kantje voor Esje; 'verkoopprijs f 22,- Het nettogewicht is 270 gram.'
Dan iets wat de familie zich mogelijk nog herinnert.
'Uit Esjes brief zie ik dat de figuurtjes nog door den vindingrijken Frits op een lampenkap voor Henkie worden verwerkt.'
Katy heeft een te laag gefrankeerde brief gestuurd, waardoor ze haar vader op kosten jaagt. 
En dan nog dit: 'In het rolletje zijn deze week een paar huishoudelijke catalogi waar Esje zich zoo graag aan vergast. De "Passing Show" is altijd bizonder goed en verder nog 2 exempl. van het Ouderenblad.*
Daar blijft het bij want:
'Zoo, mijn schaftuur is weer ten einde, de rijksaccountant is net binnengetreden om de boeken hier voor de derde maal te inspecteeren en moet ik me weer met dat vervelende ge-oude-heer bemoeien.

* Over het Ouderenblad kan ik niets vinden, maar The Passing Show was een weekblad, waarvan de eerste reeks tussen 1915 en 1932 verscheen. Het bevatte humor en korte fictie. In 1932 ging het roer om, bleven de strips en anecdotes, maar dit maal aangevuld met nieuws en roddels over beroemdheden, en avonturen-, mysterie- en science-fictionverhalen. Het blad bestond tot 1939.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

1880-1945; Pieters cv 1893-1915

Het is weer eens tijd voor een update van de informatie rond Pieter Deys. Ik probeer zijn 'werkzame' leven op een rijtje te zetten e...